Dunia tersembunyi burung eksotik yang tawanan

Semua gambar: Oliver Regueiro

Dalam siri evolusi "Earthbound", jurugambar Oliver Regueiro menarik kembali tirai pada apa yang dimaksudkan untuk memiliki ketuat burung yang eksotik. Coklat jantan lelaki ini bernama Scruffy Joe telah diserahkan ke tempat perlindungan setelah pemiliknya yang dahulu menyedari burung itu memerlukan lebih banyak masa dan perhatian daripada dia boleh menguruskan.

Malangnya, ini adalah nasib yang sangat biasa bagi burung-burung eksotik. Walaupun mereka mungkin kelihatan seperti binatang peliharaan yang menarik, sebenarnya adalah apabila orang membuat keputusan untuk membeli koko dan macaw dari kedai haiwan peliharaan atau penternak, mereka sering tidak mempertimbangkan semua usaha yang diperlukan untuk mewujudkan persekitaran yang stabil, diperkayakan untuk haiwan yang kompleks.

Seperti primata, burung kakak tua mempunyai otak besar dan kehidupan sosial yang rumit, dan memupuk sifat-sifat dalam rumah tangga manusia biasa mungkin sukar. Di alam liar, haiwan ini boleh hidup sekitar 70 hingga 80 tahun dan mereka sering menghabiskan sebahagian besar kehidupan dewasa mereka yang terikat dengan pasangan seumur hidup - seperti Chloe dan Merlot (di bawah), sepasang makaw biru dan kuning yang tidak pernah meninggalkan sampingan satu sama lain.

Walaupun kita memikirkan binatang-binatang ini sebagai haiwan peliharaan domestik, banyak penyelamat burung dan penggemar cepat menunjukkan bahawa ini, tanpa ragu-ragu, haiwan liar. Sebenarnya, banyak burung ini dibajak terus dari liar Amerika Selatan, Afrika dan Asia.

"Kebanyakan spesies burung yang difoto dalam siri ini kini terancam di alam liar, " tulis Regueiro. "Beberapa yang sangat atau sangat terancam, [dan] yang lain terancam kepupusan terutamanya disebabkan oleh penebangan hutan, perburuan dan perdagangan haiwan haram."

Walaupun beberapa burung kakak tua dilahirkan di tawanan dan dipelihara tangan oleh manusia, mereka hanya segelintir generasi yang dikeluarkan dari sepupu liar mereka, dan oleh itu, mereka masih memperlihatkan kelakuan seperti liar. Ini termasuk tingkah laku wilayah, keperluan ikatan yang kuat, agresia bermusim dan penyuaraan yang kuat. Ciri-ciri ini tidak selalu dialu-alukan dalam rumah manusia yang ramai, sebab itulah banyak burung ini diserahkan atau, dalam kes-kes yang paling teruk, ditinggalkan.

Dalam dokumentari PBS "Parrot Rahsia, " penonton diberi gambaran mengenai realiti yang mengganggu ini:

Critters berbulu yang dipaparkan dalam projek foto Regueiro - banyak yang pulih dari dekad pengabaian dan penderaan - semuanya adalah penduduk kediaman burung eksotik khusus, seperti Sanctuary Miko Avian dan Tempat Perlindungan Parrot House Zazu.

Dalam gambar di atas, kita melihat Chicky, seorang jagoan Moluccan perempuan, menyebarkan sayap berbulu beliau yang jarang untuk mendedahkan badannya yang meluas. Burung beo kerap mula memetik bulu mereka sebagai tindak balas kepada kebosanan atau tekanan, tetapi tingkah laku juga boleh menjadi penunjuk bahawa burung itu berurusan dengan keadaan medis atau mengalami keadaan alam yang buruk.

Dalam kes Chicky, Regueiro menjelaskan bahawa selepas ketibaannya di kudus pada tahun 2009, peperiksaan doktor haiwan yang menyeluruh mendedahkan bahawa dia mempunyai tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi, murmur jantung dan sekeping logam kecil yang tersimpan dalam gizzardnya. Dia pulih dengan baik sejak bertahun-tahun sejak masalah itu diselesaikan. (Walau bagaimanapun, Regueiro sedih untuk berkongsi bahawa Chicky meninggal dunia hanya empat hari selepas foto ini diambil.)

Regueiro berharap potret-potret unggas seperti Chicky ini akan menyerlahkan cahaya kepada nasib makhluk-makhluk yang indah ini.

Teruskan di bawah untuk membaca beberapa cerita di atas haiwan-haiwan megah ini, dan lawati laman web Regueiro untuk melihat keseluruhan koleksi dan membeli cetakan untuk membantu menyokong projek ini.

* * *

Buddha adalah seorang jagoan Moluccan berusia 21 tahun yang mesti memakai kolar khas untuk mencegahnya memetik dan merosakkan diri. Walaupun kolar itu diambil secara berkala untuk memakai, ia tidak boleh bertahan lama atau dia akan mula memilih sendiri. Seperti yang dinyatakan oleh Regueiro di laman webnya:

"Pemilik pertamanya suka [Buddha] dengan penuh kasih sayang tetapi jelas tidak tahu mengenai keperluan anak ayam, mereka membesarkannya menjadi anak pengganti, dia tidak dipangkas. Mereka membesarkannya di bahu mereka, berkongsi makanan dengannya, dia tidur di atas kepala mereka pada waktu malam. Pada satu ketika, keluarga itu jatuh pada masa-masa yang sukar. Kami diberitahu bahawa Buddha perlu dimasukkan ke dalam sangkar supaya mereka dapat keluar mencari pekerjaan, dan Buddha pergi sedikit gila pada masa itu, dia tidak mengerti bar sangkar atau biji atau pelet, dia tidak mengerti apa-apa kehidupan sangkar, maka dia mula menjerit. untuk memerah bulu obsesif. Ini menjadi plucking dan memetik menyebabkan mutilasi. "

* * *

Selama bertahun-tahun, Bubba, burung nuri kelabu lelaki berusia 35 tahun, telah direndam dalam persekitaran domba dengan burung lain. Malangnya, dia dan kawannya akhirnya berpecah. Pemisahan mendadak yang menyebabkan Bubba mulai memetik dirinya dengan marah, jadi dia dihantar ke tempat kudus.

* * *

Sebagai tambahan sebagai penangkap ikan, cockatoo Moluccan berusia 36 tahun bernama Simba ini juga "pembunuh utama." Menurut Regueiro, "[Simba] mempunyai kawah besar seperti luka di dadanya, tepat di seluruh tulangnya. Setelah pemeriksaan oleh doktor haiwan tempatan, yang juga mengambil sinar-X, ia telah menemukan bahawa tulang belulangnya pada satu masa telah hancur tidak diperbaiki, dan menghakimi dari pelepasan tulang dan penyerapan, [dia juga] tidak pernah mempunyai rawatan perubatan. "

Hari ini, penjaga dia mengatakan bahawa dia mungkin sihat dan gembira kerana dia akan menjadi, dan dia mungkin akan menghabiskan sepanjang hidupnya memakai perisai badan khas untuk melindungi dadanya dari bahaya lanjut.

* * *

Tidak semua burung yang anda lihat di tempat suci berada dalam selat yang mengerikan. Mosley, makhluk gondok berusia 12 tahun yang sihat, kadang-kadang menaiki sebuah tempat perlindungan untuk memberi rezeki kepada pemiliknya setiap saat. Menjaga burung eksotik boleh menjadi agak segelintir (dan berminat), jadi penting untuk mengetahui had anda dan dapatkan bantuan jika anda memerlukannya.

* * *

Bella Rose, Goffin cockatoo berusia 16 tahun, mula-mula dibawa ke sebuah tempat kudus oleh seorang pemilik yang telah membelinya sebagai anak ayam tetapi tidak mampu menyimpannya. Dia kemudian diadaptasi dari tempat kudus, tetapi dia secara mendalam mula melampau di rumah barunya dan dikembalikan daripada kebimbangannya untuk kesejahteraannya.

* * *

Pada usia 72 tahun, Kakek adalah burung tertua yang difoto untuk siri Regueiro. Dia dibawa ke tempat kudus pada usia 60 tahun, setelah menghabiskan 20 tahun di taman hidupan liar, 20 tahun di taman kehidupan laut dan 20 tahun dalam pelbagai pengaturan di rumah.

* * *

Malcolm adalah seekor kokang yang berumur 25 tahun yang dibawa ke tempat perlindungan setelah pemiliknya meninggal dunia. Keadaan sayapnya agak membimbangkan - satu sayap benar-benar beku, manakala sayap yang lain pecah pada satu ketika tetapi kemudiannya sembuh tanpa "campur tangan perubatan jelas."

* * *

Einstein adalah mahkota kuning berusia 40 tahun yang suka menggantung terbalik dan membuat orang ketawa. Dia dibawa ke tempat kudus setelah tuannya mati dan melakukan cukup baik di rumah barunya!

* * *

Walaupun dia menyerupai sedikit bebek dalam foto ini, Baby adalah seorang Goffin cockatoo berusia 22 tahun yang suka menari. Dia dibawa ke tempat perlindungan selepas pemiliknya bercerai - dan tidak seorang pun daripada mereka mahu menjaga dia.

* * *

Catie Leary adalah editor foto di Rangkaian Ibu Alam. Ikuti dia di Twitter dan Google+.

Berkaitan dengan Tapak:

  • 5 sebab mengapa anda tidak seharusnya menaikkan haiwan liar sebagai haiwan kesayangan
  • Potret-potret menarik bersinar pada perdebatan mengenai memiliki haiwan peliharaan eksotik
  • Temui Honey Bee, kucing penyelamat buta yang suka naik
  • Mahu melihat lebih banyak foto hebat? Lihat blog foto tapak

Artikel Berkaitan