Edit almari anda - dengan memakainya

Sekiranya anda mempunyai almari yang terlalu banyak, mungkin anda sudah biasa dengan nasihat ini: Menghapuskan semua pakaian yang anda tidak pernah dipakai dalam setahun. Ramai orang kelihatan sangat sukar. Lagipun, bagaimana jika anda akhirnya memutuskan untuk memakai barangan tersebut tahun ini?

Jadi bagaimana untuk memberi diri anda tahun ini untuk projek itu?

Itulah pada dasarnya apa yang dilakukan JD Roth di Get Rich Slowly (melalui Lifehacker). Lelaki yang berjimat pertama memindahkan semua baju dan baju baju ke bilik gantinya - memulangkannya ke dalam almari hanya selepas memakainya sekurang-kurangnya sekali. Setahun kemudian, kebanyakan baju beliau masih tidak dilepaskan! Ini bermakna pembersihan pakaian yang tidak dapat dielakkan:

Saya mengetuk gigi saya, meraih 37 baju dan baju sejuk yang masih tersisa di ruang ganti, dan membawa mereka ke kedai simpanan setempat. Beberapa perkara yang saya sumbangkan tidak pernah dipakai (atau telah dipakai hanya beberapa kali). Ia menyakitkan untuk berpisah dengan pakaian itu. Saya mungkin membelanjakan lebih daripada $ 750 untuk membeli mereka (ingat, saya membeli banyak pakaian di kedai-kedai berjimat cermat), jadi dengan cara itu saya rasa saya membuang $ 750. Tetapi ia berlaku kepada saya itu cara yang salah untuk melihatnya. Saya tidak membuang wang itu sekarang. Saya melemparkan $ 750 tahun yang lalu apabila saya membeli pakaian yang saya tidak akan memakainya.

JD berkata "Projek Lemari Satu Tahun" beliau telah membuatnya berfikir dengan lebih berhati-hati mengenai pembelian pakaiannya, kerana dia tahu bahawa wang yang dibelanjakan untuk pembelian dorongan sering kali bermakna wang yang dibazirkan pada pakaian yang tidak akan pernah dipakai.

Saya juga melihat manfaat lain untuk projek JD: Keseronokan yang benar-benar percuma untuk membeli-belah almari anda sendiri. Mengetahui bahawa anda perlu memberikan item jika anda tidak memakainya dalam tahun ini, sebenarnya boleh memotivasi anda untuk benar-benar memakai benda itu, sama ada dengan menyalinnya bersama-sama dengan barangan lain untuk membuat pakaian, akhirnya menjahit semula butang yang jatuh pada tahun lalu, atau meletakkannya melalui nips dan tucks untuk menjadikannya sesuai dengan betul. Anda boleh mencari yang berani baru mencari sendiri - tanpa membelanjakan lebih banyak wang!

Projek Wardrobe Satu Tahun "JD" seolah-olah terbaik dipasangkan dengan Diet Pakaian Amerika Besar, agar anda berfokus pada memakai apa yang ada di ruang ganti tanpa menambah pakaian baru ke longgokan. Apakah trik anda untuk menyimpan almari anda dengan baik?

Artikel Berkaitan