Filem wanita bertemu dengan serigala liar yang berlari di sepanjang lebuh raya di Kanada

Semasa kerja-kerja baru-baru ini, Rhonda Miller menemui beberapa lalu lintas ringan: dua serigala menjalankan "flat out" di sepanjang Lebuhraya 3 di Wilayah Barat Laut Kanada.

Apabila Miller mula-mula melihat salah seorang penumpangnya dari jauh, dia menganggap ia orang yang berjalan di lebuh raya, katanya kepada CBC News.

"Saya fikir itu pelik kerana anda tidak biasa melihat orang yang berjalan di jalan yang jauh, " katanya. "Saya perlahan sedikit dan saya semakin dekat. Saya fikir ia beruang, dan saya fikir, 'ia tidak boleh menjadi beruang, ' kerana ia adalah masa yang salah tahun."

Kemudian dia melihat haiwan kedua, dan menyedari dia mengikuti dua serigala hitam, varian warna serigala kelabu. Miller telah melihat pelbagai jenis hidupan liar di lebuh raya ini, dia memberitahu CBC, tetapi bukan serigala. Dan sementara warisan semulajadi serigala cenderung untuk memendekkan apa-apa pertemuan dengan manusia, Miller nampaknya mengekalkan jarak yang cukup dan memandu perlahan-lahan untuk mengelakkan hasil itu.

Kedua-dua serigala terus berjalan di sepanjang jalan walaupun selepas Miller terperangkap dengan mereka, membiarkan filemnya tingkah laku dengan telefonnya ketika dia berlalu. Sudah tentu tidak bijak menggunakan telefon semasa memandu, tetapi jalannya tidak lagi kosong dan Miller tidak mengalihkan perhatiannya untuk masa yang lama. Tujuan pecut ini tidak jelas, tetapi serigala tidak bereaksi terhadap kehadiran ringkas Miller selain melirik kereta. Dan tanpa mengira mengapa mereka berlari, tempat kejadian membuat kesan besar pada Miller.

"Tubuh saya segera menjadi takut, " katanya. "Saya sangat terkejut dengan saiz kepala dan rahang mereka." Itu bukan reaksi pertama yang menghairankan untuk melihat serigala, memandangkan cara haiwan sering digambarkan sebagai monster di media popular, tetapi tentu saja Miller tidak berada dalam bahaya sebenar. Bukan sahaja dia berada di dalam sebuah kenderaan yang bergerak, tetapi serigala yang sihat hampir tidak pernah menyerang manusia, dan serangan serigala maut amat jarang berlaku di Amerika Utara. Seperti yang dilaporkan oleh Sarah Keartes dalam EarthTouch News, penyelidikan telah menunjukkan serigala biasanya melarikan diri dari mana-mana manusia yang datang dalam jarak 200 meter (656 kaki).

Miller, yang memandu ke pekerjaannya di sebuah sekolah di Behchokǫ, berkata dia difilmkan kerana dia bimbang tiada siapa yang akan percaya cerita itu.

"Apabila saya sampai ke sekolah, saya berkongsi dengan guru dan anak-anak, " kata Miller. "Semua orang hanya kagum, saya fikir hanya kuasa mereka dan keindahan mereka, melihat mereka berjalan seperti itu, rata, cukup memberi inspirasi."

Artikel Berkaitan