Gadzooks! Kebenaran di sebalik ungkapan yang tidak bersalah

Anda fikir anda menjadi tidak peduli apabila anda menggunakan perkataan kutukan yang sihat seperti jepun atau zarah. Tetapi adakah anda tahu bahawa sumpah-sumpah yang ditanam itu berasal dari beberapa akar yang sangat jelas?

Untuk kata-kata kecil bermaksud memilih kata-kata anda dengan teliti agar tidak menyinggung perasaan seseorang. Apabila anda meniup sumpah anda, anda dapat mengatasi kekecewaan anda tanpa menaikkan alis atau membuat contoh buruk untuk kanak-kanak.

Sumpah-sumpah yang kerap menjadi seragam pada sebutan biasa kata sumpahan. Mereka mungkin terbentuk dengan mengelirukan perkataan jahat dengan sesuatu yang seperti puisi atau sekurang-kurangnya mempunyai beberapa alunan menarik. Ada yang datang dari bahasa lain; ramai yang berasaskan agama.

Jika anda menamakannya, ia akan datang

Banyak dari sumpah dan kata-kata ini dibangunkan dari masa ke masa kerana fenomena linguistik yang dipanggil "ubah bentuk pantang larang" - transformasi perkataan tabu atau dilarang ke dalam sesuatu yang boleh diterima secara sosial. Kaedah ini digunakan secara meluas dalam setiap bahasa. Kata-kata kecemasan yang tidak dapat dibendung ini terutamanya dicipta kerana ketakutan bahawa jika perkataan yang dituturkan akan ada akibatnya.

Contohnya ialah kata beruang. Sekarang dalam dunia hari ini, kata beruang itu sangat tidak berbahaya. Walau bagaimanapun, perkataan asal adalah h₂ŕ̥tḱos dalam bahasa Proto-Indo-Eropah (asas bahasa lain termasuk bahasa Inggeris). Bears ditakuti secara meluas di kawasan utara di mana bahasa ini digunakan. Oleh itu, orang percaya jika mereka berkata h₂ŕ̥tḱos dengan kuat, mereka mungkin menemui beruang dalam kehidupan sebenar. "Oleh kerana beruang sangat buruk, anda tidak mahu membicarakannya secara langsung, jadi anda merujuknya dengan cara yang serong, " kata Andrew Byrd, profesor linguistik di University of Kentucky, kepada Atlas Obscura. Sebagai contoh, perkataan Jerman untuk beruang adalah bär - yang bermaksud coklat.

Tetapi ketakutan untuk diterkam oleh beruang bukanlah satu-satunya sebab mengapa masyarakat mencipta kata-kata tabu.

Akar agama

Sumpah bersinar "biasanya, walaupun tidak semata-mata, bersifat keagamaan dan tarikh dari hari-hari ketika tidak diterima menggunakan nama Tuhan, Yesus atau tokoh agama lain dalam ucapan sehari-hari, " tulis Gary Martin dari Pencari Frasa.

Sebagai contoh, perkataan gee - digunakan dalam frasa seperti giz whiz dan willikers - menjadi pendirian untuk mengatakan Yesus. Penggunaannya yang pertama dikenal sebagai kata kutukan (yang bertentangan dengan arah untuk mengarahkan seekor keledai) adalah sekitar 1884. Menurut Merriam-Webster, jeez yang sama (juga geez) tidak muncul hingga tahun 1923. Egad mungkin dari "oh, Tuhan "dan tarikh kembali ke 1600-an.

Gadzooks dan zarah, yang kedengarannya berasal dari "Scooby-Doo" atau rancangan TV "Batman" lama, juga mempunyai asal-usul agama.

Rujukan kamus tarikh gadzooks sejak awal 1600-an sebagai pemendekan "oleh cangkuk Tuhan, " rujukan kepada kuku di salib Kristus. Zounds muncul sejak tahun 1500-an sebagai eufemisme untuk "oleh luka Tuhan."

Ada yang lebih sukar untuk difikirkan. Cricket Jiminy (maaf, Walt Disney) adalah dugaan yang tidak berbahaya kepada Yesus Kristus. Ambil jiminy satu langkah lebih jauh dan anda mendapat jenayah.

Malah jip dan jip pejuang yang tidak berbahaya adalah cara untuk mengatakan Yesus Kristus. Mereka mula-mula digunakan pada akhir 1920-an, dan matlamatnya bukan untuk mengambil nama Tuhan dengan sia-sia.

Banyak agama mengejek apabila menggunakan nama kesetiaan dalam perbualan. (Foto: Di Studio / Shutterstock)

Perjanjian dengan sumpah agama

"Kebanyakan agama utama seolah-olah mempunyai larangan terhadap penggunaan nama Big Cheese untuk menafikan adik ipar anda, begitu banyak sumpah cincang yang bertujuan untuk mengelakkan celestial censure, " tulis kolumnis The Word Detective Evan Morris. "Tetapi kerana mana-mana dewa yang bernilai garamnya tahu apa yang anda benar-benar berfikir, 'gosh' dan 'golly' sebenarnya semata-mata untuk keselesaan pendengar anda."

Pastinya ada sesuatu yang anda tidak lakukan dalam syarikat yang baik, seperti buku panduan Sekolah Ahad ini dari awal tahun 1900-an:

"Bersumpahlah semua sumpah, besar dan kecil, kerana mereka mendapat pegangan yang mengerikan terhadap orang, " menulis James Wells dalam "Panduan Tarbell untuk Pelajaran Sekolah Minggu Antarabangsa untuk tahun 1907." "Saya bersungguh-sungguh menasihati anda untuk mengelakkan semua sumpah kecil seperti 'oleh Jove, ' 'oleh George, ' 'baik-baik.' Suka cinta Saxon yang tulen, manis, mudah, dan elakkan semua yang kelihatannya tidak masuk akal atau menipu nama Tuhan atau membuatnya kosong. "

Dicuri dari bahasa lain

Kadang-kadang, kata asing akan menuju ke bahasa Inggeris sebagai sumpah semacam semacam. Misalnya, Belanda memberi kami poppycock dan sampah. Poppycock berasal dari dialek pappekak, yang bermaksud "kotoran lembut." Scum, merujuk kepada bentuk manusia yang paling rendah, berasal dari schuim, yang bermaksud busa atau buih.

Daripada asal-usul yang tidak pasti

Ada sesetengah kekeliruan tentang asal-usul beberapa ungkapan ini. Sebagai contoh, perkataan berdarah sering digunakan di England untuk menambah penekanan - neraka berdarah, sebagai contoh. Menurut Kamus Oxford, perkataan itu dianggap tidak boleh dijadikan kata sepakat sehingga baru-baru ini. Itulah sebabnya ramai orang percaya bahawa itu adalah rujukan yang menghujat sama ada darah Kristus atau sentuhan "oleh Lady kami", sebutan kepada Perawan Maria.

Walau bagaimanapun, kamus itu memetik sumber istilah itu sebagai kemungkinan hubungan dengan "darah, " sekumpulan lelaki bertubuh bangsawan pada akhir abad ke-17 dan awal abad ke-18. Kata ungkapan: "Oleh itu frasa berdarah mabuk (= seperti mabuk sebagai darah) bermaksud 'sangat mabuk.'"

Kerana orang yang kreatif apabila mereka bersumpah, berdarah juga melahirkan yang sama-terdengar kemerahan dan mekar.

Beberapa contoh menarik

Bagi yang mudah tersinggung, kini akan menjadi masa yang baik untuk berhenti membaca. Berikut adalah beberapa sumpah cincang yang luar biasa dan makna asalnya. Kami telah menyimpan asal-usul yang lebih berwarna dari senarai, tetapi anda boleh mencarinya di The Finder Frasa.

Blimey - Blind saya

Dengan gusi - Oleh Tuhan

Oleh Jove - Oleh Tuhan

Crikey - Christ

Drat - Allah memusnahkannya

Kerana menangis - Untuk kepentingan Kristus

Untuk kepentingan Pete - Untuk kepentingan St Peter

Tanah sakes - Untuk Tuhan

Sam Hill - Hell (Terdapat juga beberapa orang sebenar yang bernama Sam Hill sepanjang sejarah termasuk seorang ahli politik, seorang pengembara dan seorang pemilik kedai, dan ada yang mengatakan frasa itu boleh dicipta untuk salah seorang daripada mereka.)

Penderitaan succotash (kegemaran Sylvester yang Cat) - Penderitaan Savio

Artikel Berkaitan