Gunakan baking soda untuk telur rebus yang mudah dikupas

Kadang-kadang, saya agak lambat untuk mengambil sebab dan akibat. Izinkan saya memberi anda contoh. Keluarga suami saya suka telur, dan selama bertahun-tahun, saya telah membuat mereka berpuluh-puluh untuk pelbagai acara. Beberapa tahun yang lalu, saya perasan bahawa saya mengalami masalah mengupas mereka. Cengkerang melekat pada bahagian dalam, merobek telur rebus dan membuat hidangan sampingan yang tidak menarik bagi pihak.

Tidak pernah berlaku kepada saya bahawa masalah itu adalah jenis telur yang saya beli. Telur yang saya beli sekarang adalah dari ayam jarak jauh, dan mereka lebih segar daripada telur yang saya beli untuk membeli dari kedai runcit. Ternyata, telur yang lebih segar, semakin sukar untuk dikupas ketika ia direbus.

Memasak Fine mengatakan ini kerana albumen, atau putih telur, akan menempel pada telur telur segar, tetapi sebagai usia telur, ia tidak melekat pada cangkangnya. Apabila air dengan baking soda melewati kulit telur, ia membantu albumen untuk memisahkan dari kulit.

Saya tidak pernah mendengar ini sehingga seseorang menyebutnya di Pinterest, tetapi apabila saya membaca tentangnya, saya memutuskan untuk mencubanya. Saya mengambil dua telur dari kadbod yang sama, ditandakan dengan "X", dan masukkannya ke dalam dua kuali air sejuk berasingan. Di dalam kuali yang memegang telur dengan "X" di atasnya, saya meletakkan satu sudu teh baking soda, saya meletakkan kuali di atas dapur, menghidupkan api sehingga tinggi, dan tetapkan pemasa selama 10 minit. off, saya membiarkan telur duduk selama tiga minit lagi di dalam air, dan kemudian saya mengeluarkannya dan membiarkannya sejuk.

Keputusan percubaan saya. (Foto: Robin Shreeves)

Apabila saya pergi mengupas mereka, yang ada di dalam air dengan soda pembakar yang dikupas tanpa sebarang masalah. Yang lain adalah sukar untuk mengupas dengan lancar, dan ia telah kehilangan beberapa bahagian sebelum saya selesai. Dalam gambar di atas, anda dapat melihat hasilnya: yang di sebelah kiri, yang direbus dalam air baking soda, akan membuat telur yang lebih baik yang kelihatan, dan tidak ada telur yang telah terbuang kerana ia tersangkut pada kulit .

Saya gembira dengan hasil percubaan saya, dan saya akan menambah baking soda ke dalam air pada masa akan datang saya merebus telur. Mudah-mudahan, saya akan mendapat hasil yang sama.

Artikel Berkaitan