Inilah bagaimana gajah bayi minum air (sehingga mereka tahu lebih baik)

Gajah adalah haiwan yang pintar dan anggun, tetapi seperti manusia, mereka memerlukan sedikit masa untuk mengatasi kejanggalan remaja.

Walaupun hanya memerlukan gajah baru lahir beberapa jam untuk menguasai berdiri dan berjalan - kemahiran penting untuk kejururawatan - mereka memerlukan lebih banyak masa untuk memikirkan cara menggunakan batang mereka. Pembungkusan yang panjang di wajah mereka adalah alat serba guna yang berharga, tetapi tanpa manual arahan, dapat hampir setahun sebelum gajah bayi benar-benar memahami cara menggunakannya.

Dalam gambar di atas, yang diambil di Taman Negara Mana Pools di Zimbabwe, seekor betis gajah berkejaran ke bawah untuk minum air secara langsung dengan mulutnya. Gajah biasanya menggunakan batang mereka untuk menyedut air dan memercikkannya ke dalam mulut mereka, yang membantu mereka mengelakkan kedudukan terdedah seperti itu. Bayi ini tidak boleh berbuat demikian, bagaimanapun, jadi ia hanya menghidupkan satu-satunya cara ia tahu bagaimana.

"Apabila seekor gajah dilahirkan, ia tidak mampu mengawal penggunaan batangnya dan ia akan terputus ketika mereka mencuba teknik yang berbeza untuk mengawalnya, " menurut Yayasan KOTA, sebuah organisasi yang tidak menumpukan untuk meningkatkan kesedaran tentang gajah Afrika.

Dalam video ini dari Taman Negara Kruger Afrika Selatan, misalnya, seekor gajah bayi nampaknya cuba untuk minum air seperti orang dewasa. Selepas berani cuba menggunakan batangnya, namun akhirnya ia menyerah dan mengadopsi teknik yang digambarkan di atas:

Gajah biasanya memikirkan kaedah pengambilan batang ketika mereka berusia 1 tahun. Sebaik sahaja mereka mencapai usia dewasa, batang mereka boleh menyerap sehingga 10 gelen air seminit dan memegang sebanyak dua gelen pada satu masa.

Berkaitan dengan Tapak: Ibu dan anak gajah menyatukan semula selepas 3 tahun

Artikel Berkaitan