Inspirasi haiwan di balik makhluk 'Star Wars' ini

Sekiranya anda melihat "The Last Jedi" atau mana-mana treler yang menyertainya, anda mungkin sudah melihat beberapa makhluk aneh dan imajinatif yang membuat debut mereka di alam semesta "Star Wars". Seperti yang anda jangkakan, banyak spesies asing, dari para penatua anggun hingga penjaga yang enigmatic, mempunyai ciri-ciri fizikal yang diilhami oleh kehidupan di Bumi.

Di bawah ini hanya beberapa wajah asing comel, pelik dan cantik yang baru dipaparkan dalam "The Last Jedi." Sebagai penafian, sesiapa yang mencari untuk mengelakkan spoiler harus terus berhati-hati.

Porgs

Porgs di Ahch-To diilhamkan oleh puffins yang mengetuk pembentukan planet Skellig Michael. (Foto: Lucasfilm)

Porgs, bola bulu comel yang bermata luas yang memenangi lebih banyak peminat "Star Wars" yang paling hancur, timbul disebabkan oleh masalah yang dirujuk oleh pengarah Rian Johnson semasa penggambaran di Skellig Michael di luar pantai Ireland. Kebanyakannya terkejut, pulau itu, yang menetap di planet asing Ahch-To, benar-benar dilindungi oleh burung-burung kecil yang dipanggil puffin.

"Dari apa yang saya kumpulkan, Rian, dalam spin positif mengenai ini, melihat bagaimana dia boleh bekerja dengan ini, " pereka Jake Lunt Davies, seorang pemaju konsep makhluk untuk "Last Jedi, " kepada StarWars.com. "Anda tidak boleh membuangnya, anda secara fizikal tidak dapat menyingkirkannya, dan secara digital mengeluarkannya adalah masalah dan banyak kerja, jadi mari kita bergulung dengannya, jadi saya fikir dia berfikir, Nah, itu hebat, mari kita mempunyai spesies asli kita sendiri. '"

Davies menambah bahawa dia datang dengan porg yang kemudiannya hidup dalam filem itu selepas hanya beberapa sketsa. "Ia dipengaruhi oleh meterai dan anjing patung dan puffin, " katanya. "Mata besar meterai atau mata besar anjing pug dan jenis wajah yang lucu dan jelek."

Thala-Sirens

The Thala-Sirens, dengan flippers besar dan blubber tebal, telah diilhamkan oleh anjing laut basking. (Foto: Lucasfilm)

Salah satu adegan yang lebih menarik dalam "The Last Jedi" ialah apabila Luke Skywalker mendekati penyebaran laut di atas beberapa batu, memerah susu hijau daripadanya, dan kemudian meminum cecair segera.

Seperti yang kemudiannya dimaklumkan, mamalia marin gergasi ini dikenali sebagai Thala-Sirens. Menurut Star Wars "Visual Dictionary, " mereka adalah jinak, menghabiskan masa mereka berjemur sendiri. Mereka juga tidak diburu dan, selepas itu, jangan takut spesies lain yang berasal dari Ahch-To.

"Seluruh idea itu adalah dengan hanya melihat kepala dan leher mereka, anda akan mendapat perasaan ini seakan-akan seperti anjing laut, bahawa makhluk-makhluk ini akan datang ke pantai pada waktu tertentu setiap hari dan hanya menikmati cahaya matahari sebelum kembali ke laut, "perancang konsep perancang konsep Neal Scanlan memberitahu IGN. "Dan itu adalah masa ketika Mark [Hamill] mengumpulkan nutrien hariannya."

Vulptex

Vaksin kristal dalam 'The Last Jedi' adalah makhluk paling menarik yang datang dari alam semesta 'Star Wars'. (Foto: Lucasfilm)

Ketika Rintangan itu ditemui dengan cepat, pangkalan Rebel yang mereka anggap terbengkalai di planet galian Crait sebenarnya dihuni oleh makhluk seperti kristal, rubah yang dikenal sebagai vulptex.

"Teori ini telah mereka makan dari planet ini begitu lama sehingga bulu mereka menjadi kristal, " kata Scanlan kepada Empire. "Mereka telah mengambil alih permukaan bumi yang mereka hidup."

Walaupun pergerakan vulptex itu didasarkan pada seekor anjing, penampilannya mungkin dimodelkan selepas culpeo, seekor rubah yang memakan arnab dan tikus lain di sekitar garam rata di mana adegan untuk "Jedi" difilemkan.

"Ia hanya satu perkara yang logik bagaimana makhluk itu berkembang di planet itu, " katanya kepada StarWars.com. "Idea itu menjadi jenis kandil kristal dengan bulu nampaknya sangat cantik dan bekerja dengan cerita itu."

Fathiers

Para jurulatih diilhamkan oleh ciri-ciri kedua-dua singa dan kuda. (Foto: Lucasfilm)

Fathiers, sejenis baka lumba, pada asalnya dikonseptualisasikan sebagai mempunyai kepala seekor hiu kepala palu dan leher memanjang dari zirafah. Johnson memutuskan untuk memberi mereka lebih kehangatan dengan memindahkan mata ke depan dan menutupi mereka dengan bulu.

"Sekali-sekala yang anda lihat, anda perlu merasa simpati untuk mereka - berasa seperti anda mahu membantu mereka. Ia satu perkara yang sukar untuk berkomunikasi, reka bentuk bijak, "katanya dalam" The Art of Star Wars: Jedi Terakhir. "

Menurut Neal Scanlon, pereka makhluk itu menyalurkan "kekuatan dan kualiti megah yang mungkin ditemui di singa lelaki dan juga keindahan dalam aspek kuda mereka" untuk membawa para pemateri hidup.

"Mereka adalah makhluk yang menakjubkan, " tambahnya.

Caretaker

Para penjaga di Ahch-To diilhamkan oleh ikan, puffin - dan biarawati. (Foto: Lucasfilm)

Mungkin penambahan baru yang paling luar biasa kepada keluarga "Star Wars" adalah penjaga, satu spesies makhluk seperti nun yang menjaga kuil Jedi di planet Ahch-To.

"Keperibadian peribadi, saya ingin para Pengunjung berasa seperti biarawati - merasa tidak setuju, " jelas Johnson. "Tetapi saya tidak mengatakan 'Buat mereka orang ikan'. Itu hanya arahan mereka berakhir."

Menurut pereka bentuk Lunt Davies, pengarah memberi satu petunjuk tentang apa yang harus dijaga para penjaga: orang puffin.

"Kami mula melihat haiwan akuatik, " katanya kepada StarWars.com. "Cara warna puffin digabungkan dengan haiwan akuatik, saya rasa. Dan saya menarik banyak perkara yang meresap walrus, anjing laut dan ikan paus."

Mengenai satu-satunya perkara yang dijanjikan oleh pengambilan dari rakan-rakan puffin mereka adalah sepasang kaki burung nipis.

"Apa yang anda ada, dan apa yang saya sukai tentang Caretaker, adalah anda mempunyai bahagian yang sangat tebal dan, sekali lagi, tubuh badan berbentuk yang lebih sederhana, dan kecil, kecil, nipis, " tambah Lunt Davies.

Artikel Berkaitan