Jerung putih yang besar ditangkap tidur di atas filem untuk kali pertama

Kebanyakan spesies ikan hiu perlu terus bergerak untuk menjaga air mengalir ke atas insang mereka, atau mereka akan mati lemas. Tetapi seperti semua binatang, jerung masih perlu tidur. Jadi bagaimana mereka menunggang ketika mereka perlu berenang?

Menariknya, spesies ikan hiu yang sangat sedikit telah pernah disaksikan tidur, dan banyak misteri saintifik masih wujud di sekitar jerung hiu. Video baru (klip yang ditunjukkan di atas) yang memainkan peranan untuk Discovery's 2016 Shark Week akhirnya dapat menjawab beberapa soalan ini.

Rakaman yang luar biasa itu ditangkap oleh tenggelam robotik yang mengesan hiu putih besar wanita ketika ia berenang di malam hari di sekitar Pulau Guadalupe, berhampiran Semenanjung Baja California Mexico. Adalah dipercayai bahawa ini adalah kali pertama putih hebat yang pernah ditangkap pada kamera dalam keadaan seperti tidur.

Menjelang malam, ikan hiu mengubah kelakuannya untuk berenang dekat pantai di perairan cetek. Laluan yang diperlukan dihadapkan ke arus yang kaya dengan oksigen yang kuat dengan mulutnya terbuka luas, kemungkinannya supaya air dapat terus membanjiri perapiannya dengan sedikit tenaga.

Walaupun ia mungkin menakutkan untuk membayangkan jerung putih besar yang berenang di perairan cetek dalam gelap malam dengan mulutnya terbuka lebar (cukup untuk membuat anda berfikir dua kali kira-kira tengah malam kurus kurus!), Ini sebenarnya mungkin masa paling selamat untuk berenang dengan salah satu pemangsa apeks ini. Walaupun jerung terus berenang, ia kelihatan dalam keadaan catatonik, seolah-olah terhipnotis. Penyelidik percaya bahawa ini kelihatan seperti putih yang hebat apabila ia sedang tidur.

Kajian terdahulu telah mencadangkan bahawa gerakan berenang yu sebenarnya diselaraskan oleh saraf tunjang, bukan otaknya. Ini mungkin bagaimana mereka berjaya tertidur semasa terus bergerak; otak mereka tenggelam semasa badan mereka masih bergoyang, mendorong mereka ke hadapan.

Ia adalah satu penemuan menarik, satu yang memaparkan bahagian yang terdedah kepada karnivora yang dalam.

Jerung sering menyusut mimpi buruk kami, tetapi kini kami tertanya-tanya: Apa yang boleh menduduki mereka?

Artikel Berkaitan