Kenapa ayam jantan tidak menjadi pekak dari ketukan mereka

Ada sebabnya seekor ayam jantan membakar ladang dari tidur malam: Ini boleh menjadi bunyi yang sangat kuat. Ia sangat kuat, sebenarnya, anda perlu tertanya-tanya bagaimana ayam jantan tidak kehilangan pendengaran mereka.

Yang mana sebenarnya penyelidik dari University of Antwerp dan University of Ghent di Belgium tertanya-tanya apabila mereka menjalankan kajian ini dalam Zoologi jurnal. Rahsia? Roosters tidak boleh benar-benar mendengar sendiri ayam-doodle-doo.

Suatu burung gagak untuk telinga anda sahaja

Telinga kita adalah halus. Suara lebih kuat daripada 120 desibel - yang kira-kira bunyi gergaji - boleh menyebabkan kehilangan pendengaran kekal. Gelombang tekanan udara dari bunyi bising boleh, melalui pendedahan yang berpanjangan, membahayakan atau bahkan membunuh sel-sel yang menukar gelombang bunyi ke dalam bunyi otak kita boleh memproses. Pada 130 desibel, yang diperlukan hanya setengah saat untuk menyebabkan kerosakan pendengaran.

Memandangkan ayam jantan dapat berkokok sekurang-kurangnya setinggi 100 decibel, atau tahap decibel jackhammer, anda akan mengharapkan mereka mengalami sedikit kelipatan sepanjang hayat mereka. Sebaliknya, mereka terus mendengar dengan baik - dan untuk menyambut hari baru dengan hoot bergetar.

Untuk mengetahui betapa kuatnya roosters itu, dan bagaimana mereka dapat mengekalkan pendengaran mereka, para penyelidik mengetepikan mikrofon ke kepala tiga anak ayam, dengan hujung penerimaan menunjuk pada telinga mereka. Ini dilakukan untuk mengukur tahap bunyi yang akan didengar oleh anak ayam sendiri apabila mereka berkokok. Burung gagak juga diukur dari jarak jauh. Dan satu lagi pengukuran telah diambil: para penyelidik melakukan imbasan mikro CT pada ayam dan ayam supaya mereka dapat memisahkan geometri bagaimana bunyi melantun di telinga telinga masing-masing.

Tahap decibel adalah lebih dari 100 decibel, yang bermaksud cukup kuat untuk berpotensi menyebabkan kerosakan. Satu ayam jantan pun melanda 140 decibel, atau tahap bunyi pada dek kapal terbang pesawat, dan mudah cukup kuat untuk menyebabkan kerosakan.

Ternyata roosters menjaga diri mereka selamat dari gagak mereka sendiri dengan penyesuaian anatomi. Apabila mereka membuka paruh mereka sepenuhnya, seperempat telinga telinga ditutup dan tisu lembut meliputi 50 peratus daripada gendang telinga. Pada dasarnya, mereka mempunyai penyumbat telinga yang melindungi mereka dari bunyi mereka sendiri. Hens juga dilindungi. Seperti ayam panggang, telinga telinga ayam juga menutup, tetapi tidak sama seperti rakan-rakan lelaki mereka.

Keupayaan perlindungan terbina dalam ini masuk akal dari perspektif evolusi. Crowing juga berfungsi sebagai peringatan kepada anak ayam lain yang diperuntukkan oleh kumpulan ayam ini - peraturan superlatifnya. Ayam paling kuat akan dilihat sebagai yang paling sesuai untuk kawin dengan ayam-ayam.

Artikel Berkaitan