Kenapa fireflies bersinar?

Nampaknya jenis sihir, bukan? Apabila musim panas semakin dekat dan hari-hari semakin panjang, ia hanya semulajadi untuk mula melamun barbecues musim panas, berkelah dan downtime. Dan cahaya kelip-kelip adalah simbol yang diperlukan pada hari-hari malas, kabur dan malam musim panas. Sejujurnya, saya tidak pernah memikirkannya sendiri, tetapi jawapannya sangat menarik. Jadi bagaimanakah fireflies bersinar? Ternyata ia tidak begitu ajaib selepas semua, kerana ia adalah hasil reaksi kimia yang kompleks yang berlaku di dalam badan mereka.

Anda lihat, kunang-kunang mengandungi bahan kimia dalam perut mereka yang disebut luciferin. Apabila kimia itu bergabung dengan oksigen dan dengan enzim yang dipanggil luciferase, tindak balas kimia yang seterusnya menyebabkan perut mereka menyala. Cahaya ini dirujuk sebagai bioluminescence, yang apabila lampu kimia dihasilkan oleh tindak balas dalam organisma hidup. Yang paling biasa dilihat di tanah kering dalam cahaya firefly, bioluminescence sebenarnya jauh lebih biasa di bawah laut dalam banyak spesies kulat, ikan dan hidupan liar laut yang lain. Bioluminescence adalah "cahaya sejuk" - ia tidak menghasilkan sebarang haba, seperti cahaya dari mentol cahaya, misalnya. Dan itu juga yang baik, kerana jika kelip-kelip yang menghasilkan haba dengan cahaya, ia tidak dapat bertahan.

Jadi mengapa fireflies bercahaya di tempat pertama? Jawapannya adalah sama seperti jawapan kepada soalan mengapa beberapa lelaki memakai banyak cengkraman darn. Untuk menarik wanita, tentu saja! (Tetapi jauh lebih berjaya daripada lelaki dengan cologne.) Kebanyakan masa, pada waktu senja, apabila anda melihat kunang-kunang yang berdengung di sekitar berkelip lampu di sekitar anda, mereka sebenarnya kunang-kunang lelaki yang melakukan kebanyakan berkelip. Itulah kerana mereka cuba untuk "menonjolkan" untuk wanita spesies mereka sendiri. Terdapat lebih daripada 2, 000 spesis kelip-kelip. Seorang kelip-kelip lelaki akan menyalakan perutnya pada kadar tertentu atau panjang gelombang, dan apabila seekor iri keldai perempuan melihat lelaki dari spesiesnya sendiri bersinar dengan cara yang demikian, dia akan bertindak balas dengan cahaya sendiri. Oleh itu, kunang-kunang bayi dikandung.

Satu lagi alasan fireflies glow (dan yang ini tidak begitu romantis) adalah untuk memikat mangsa. Sesetengah wanita akan bercahaya untuk memikat seorang lelaki kepadanya dan kemudian - mengetuk! - dia menjadi makan malam.

Sebab terakhir bahawa cahaya kunang-kunang adalah untuk menghalang pemangsa. Kipas api dipenuhi dengan bahan kimia yang dipanggil lucibufagin, yang sukar dikatakan dan bahkan lebih sukar ditelan - mereka rasa dahsyat. Apabila pemangsa merasakan kelip-kelip, ia belajar mengaitkan cahaya dengan rasa tidak enak. Jadi cahaya kelip-kelip sebenarnya memberi amaran kepada pemangsa yang akan menjauhkan diri.

Di sana anda memilikinya, orang-orang. Sesuatu yang begitu mudah dan ajaib sebagai cahaya bug kilat dipecah ke dalam semua bahagian komponen yang tidak begitu ajaib. Kemudian sekali lagi, itu membuatkannya ajaib, kan? (Semak video di bawah kunang-kunang-bersama dengan lagu kriket - di dalam sawah soya.)

    Artikel Berkaitan