Kenapa kupu-kupu dan rama-rama mempunyai sayap terperinci?

Photo: Swallowtail Garden Seeds / flickr

Sekilas pandang, sayap rama-rama ini kelihatannya tidak mengesankan, tetapi rupa yang lebih dekat mengesan mimik yang mengagumkan, dari bentuk daun yang sempurna dan urat-urat kecil ke bahagian tepi yang rusak. Oakleaf oren, aka kupu-kupu daun mati, hidup di kawasan tropika di Asia, di mana sayap berwarna terangnya sesuai dengan haiwan lain yang mencolok, tetapi bahagian bawah sayapnya menawarkan kelebihan evolusi sejati. Rama-rama ini boleh berbeza-beza mengikut saiz, bentuk dan pewarna bergantung kepada sama ada musim kering atau musim hujan.

Ada cerita yang sama di sebalik sayap hiasan dari banyak spesies rama-rama dan rama-rama lain. Sama ada mereka cuba melihat toksik, membingungkan pemangsa, atau menggabungkan ke persekitaran mereka, jelas bahawa serangga ini tidak semata-mata mencolok demi fesyen. Berikut adalah beberapa sayap yang paling menarik dalam susunan Lepidoptera:

Foto: StingrayPhil / flickr

Rama-rama hairstreak rama-rama

Dengan ekor berbentuk antena, rama-rama yang rumit ini berpura-pura mempunyai dua kepala. Dilihat di atas pendirian yang terbalik, kepala dummy bertujuan untuk menipu pemangsa. Apabila seekor burung melihat kepala palsu dan bersembunyi di dalam serangan itu, kupu-kupu rama-rama rambut kelabu boleh menyimpan mata pada strategi keluar.

Foto: sandeepak / flickr

Wasp rama-rama

Euchromia polymena berteriak "mundur!" dengan warna-warna yang berani dan menyerupai kemerahan dengan seekor tawon. Tubuhnya dibentuk untuk kelihatan seperti serangga yang menyengat. Spesies wasp meniru lain mempunyai sayap yang kurang jelas, jelas atau berwarna gelap yang boleh menipu kita untuk berfikir mereka adalah tawon, tetapi spesies ini adalah yang paling fanciest.

Foto: photofarmer / flickr dan drphotomoto / flickr

Hummingbird rama-rama jelas

Contoh mimicry yang fenomenal, rama-rama yang menonjol hummingbird mempunyai burung kecil ini turun ke T, dari tori hijau ke ekor yang menyala. Sayap rama-rama ini bahkan berwarna merah ruby, berbentuk untuk mencerminkan kepanasan yang cepat dan anggun dari burung kecil, nektar-minum. Dengan pelbagai dari Alaska ke Maine ke Florida, sangat mungkin anda telah ditipu oleh rama-rama ini!

Foto: drphotomoto / flickr

Snowberry clearwing moth

Seorang sepupu yang menonjolkan hummingbird, pembersih salju berwarna merah jambu adalah cincin yang mati untuk kumbang. Foto kebetulan yang ditangkap oleh John Flannery menunjukkan kedua-dua makan dari tumbuhan yang sama, dan seperti yang anda tahu, segala-galanya dari toraks kabur ke sayap lutut kata bumblebee. Penculik pandai ini tinggal di Kanada dan Amerika Syarikat dan dapat dilihat berlegar di sekitar tumbuh-tumbuhan honeysuckle, cherry, plum dan snowberry.

Foto: Vipin Baliga / flickr

Atlas rama-rama

Dengan sayap yang boleh mencapai hampir satu kaki panjang, ini dianggap sebagai rama-rama terbesar di Bumi - tetapi rahang atlas tidak berhenti di sana untuk memastikan keselamatannya. Raksasa tropika yang besar di Asia Tenggara ini mempunyai beberapa hiasan aneh pada sayapnya. Perhatikan sempadan di tepi luar sayap, sehingga ke hujung. Apa yang kelihatan seperti anda? Nama Kanton untuk rama-rama ini sebenarnya diterjemahkan kepada "rama-rama kepala ular." Apabila atlas atap bergerak sayapnya, ia menyerupai ular writhing.

Foto: Reinhard Burkl / flickr

Rama-rama burung hantu raksasa

Ia kelihatan seperti seekor burung hantu sedang mengintip dari belakang pokok itu! Kupu-kupu burung hantu mempunyai underwings menarik yang memaparkan pasang mata, mulai dari alis yang hampir lucu hingga menimbulkan silau menacing. Walaupun rama-rama burung hantu itu jelas menyerupai burung mangsa yang disebut namanya, sesetengah ahli sains juga berpendapat bahawa reka bentuk menyerupai sepintas lalu dari amfibia.

Foto: Oscar Rasson / flickr

Rumpai laut putih

Sayap rama-rama yang mengerikan seperti bulu rama menyerupai bulu putih panjang dari egret. Ini rama-rama Eropah mengambil ke padang rumput rendah Britain pada bulan-bulan musim panas, terbang seperti hantu sedikit selepas matahari terbenam.

Photo: wildhastings / flickr

Rama-rama dua bulu

Hanya selusin milimeter panjangnya, rama-rama yang banyak berkulit ini kelihatannya mempunyai sayap burung kecil. Tidak seperti sepupu pucatnya, rama-rama ini menyembunyikan secara jelas sepanjang tahun di Amerika Syarikat dan di seluruh Eropah.

Foto: jwsteffelaar / flickr (kiri); ferranp / flickr (kedua tengah); micksway / flickr (kanan)

Pasha kupu-kupu pasha dua ekor, aka. maharaja foxy

Berikut adalah yang paling menarik untuk anda: rama-rama pasha dua ekor mempunyai corak yang sangat berbeza pada setiap sisi sayapnya dan boleh mengambil penampilan yang berbeza bergantung pada sudut pemerhatian.

"Dari satu sudut ia kelihatan seperti burung dengan paruh yang menganga, sementara dari yang lain ia kelihatan seperti ulat dengan kepala berduri, " kata ahli entomologi Philip Howse kepada The Telegraph. "Yang terakhir ia kelihatan seperti belalang yang terletak di atas kulit."

Rama-rama ini banyak muka hidup di seluruh Afrika, Mediterranean dan Eropah.

Foto: StevenRussellSmithPhotos / Shutterstock

Io rama-rama

Salah satu rama-rama yang paling indah, sayap rama-rama io terkenal kerana hiasan seperti mata yang kaya dengan kualiti 3-D. Ia mudah hilang di mata mata rama-rama dalam genus Automeris, kerana ia kelihatan mengandungi kumpulan bintang kecil.

Artikel Berkaitan