Kenapa ladybugs berkumpul di kawanan besar?

Sekiranya anda pernah bertuah semasa kenaikan di bukit atau pergunungan, anda akan tersandung di tontonan ini. Ribuan, bahkan beribu-ribu beruang ladybug, merangkak satu sama lain dalam satu rumpun besar. Ia dipanggil pengagregatan, dan ia adalah sesuatu yang biasanya kumbang tunggal bersendirian setiap musim sejuk dari sekitar November hingga Februari.

Menurut KQED Science, "Para saintis percaya tingkah laku ini berkembang sebagai satu cara untuk spesies yang bersendirian untuk menghasilkan dan menampung bekalan makanan musim sejuk yang terhad. Selepas menggemukkan diri, dan sebelum tidur di tempat tidur untuk musim sejuk, ladybugs ini akan bersama-sama menjaga dari beberapa perniagaan akhir - iaitu, kawin ... Di dalam rumpun kumbang, pergerakan itu berebut dan tidak dapat diramalkan, tidak hirarkis seperti di dalam sarang lebah atau bukit semut. Para saintis berfikir bahawa perempuan - kira-kira separuh daripada penduduk, semuanya yang sebelumnya tidak dikenali - mungkin memilih pasangan di tengah-tengah kekacauan itu. "

Di bahagian bawah fail ini, anda akan dapati video yang hebat yang menunjukkan rupa pengagregatan ini dan menerangkan sains di sebaliknya.

Ladybugs berkeliaran di radar

Ladybugs terkenal dengan rasa kebersamaan mereka sepanjang tahun juga.

Pada bulan Jun 2019, sekumpulan wanita yang bergerak melalui San Diego begitu besar, ia muncul di radar Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan. Ahli meteorologi Joe Dandrea memberitahu Los Angeles Times bahawa "mekar" kumbang itu kelihatan sekitar 80 batu dengan 80 batu.

Tetapi serangga itu kelihatannya tersebar di langit, tidak berkumpul bersama.

"Saya tidak fikir mereka sangat padat seperti awan, " kata Dandrea. "Pemerhati di sana berkata kau dapat melihat sedikit teka-teki terbang."

Gema besar yang muncul di radar SoCal petang ini tidak berkecepatan tinggi, tetapi sebenarnya awan bug wanita dipanggil "mekar" #CAwx pic.twitter.com/1C0rt0in6z

- NWS San Diego (@NWSSanDiego) 5 Jun 2019

Ladybugs adalah serangga yang bermanfaat untuk ditanam ketika mereka memakan aphids, serangga yang dapat memusnahkan kebun dan tanaman. Kumbang merah ini adalah kawan terbaik kami untuk tumbuh-tumbuhan yang sihat. Malangnya, mereka seolah-olah mengalami penurunan. Anda boleh membantu ahli sains menjejaki status spesies dengan mengambil bahagian dalam projek saintis warga negara yang dikenali sebagai Projek Kumbang Ladybug.

Nota editor: Kisah ini telah dikemas kini dengan maklumat baru sejak ia pertama kali diterbitkan pada bulan Februari 2016.

Artikel Berkaitan