Kenapa sesetengah kucing membenci menggosok perut

Anda duduk bersebelahan dengan kucing yang mengalir ketika dia berguling dengan perutnya menunjuk. Anda mencapai untuk menggosok perutnya, tetapi bukannya menghargai, dia menyerang tangan anda. Apa yang baru saja berlaku?

Sesetengah kucing tidak suka menggosok perut. Mengapa? Terutamanya kerana kawasan perut adalah bahagian yang sangat sensitif terhadap tubuh kucing. Ini menyegarkan lembut dengan beberapa organ yang paling penting, menurut Hospital Haiwan Boston Selatan.

Di samping itu, folikel rambut pada perut kucing dan ekor adalah "hipersensitif untuk menyentuh, jadi petting boleh melebih-lebihkan, " kata Lena Provoost, seorang behaviorist haiwan di Universiti Pennsylvania School of Veterinary Medicine, kepada National Geographic.

Sekiranya kucing menunjukkan perut anda dan seolah-olah mahu kasih sayang, cuba menggaru di bawah dagu kucing atau di sekitar pipi. Jika anda tidak pasti sama ada kucing itu ingin menggosok perut, perlahan-lahan sampai ke tangan anda ke perut dan mengukur tindak balas kucing. Jika kucing bertindak balas dengan marah dan cuba merebut atau mencakar tangan anda, jangan cuba lagi. Ini adalah tindak balas naluri - cuba untuk tidak mengambilnya secara peribadi.

Sekiranya mereka tidak bertindak balas, anda mungkin akan jelas untuk meneruskan.

Mengapa kucing menunjukkan perut mereka

Kucing ini kelihatan seperti dia bersedia menyerang tangan itu. (Foto: Steve Heap / Shutterstock)

Apabila seekor anjing menggulingkan dan menunjukkan perutnya, ia sering kerana dia mahukan perhatian. Ada peluang baik dia meminta anda menggosok atau menggaruk perutnya. Jadi secara semulajadi, apabila kucing melakukan tingkah laku yang sama, orang mengandaikannya untuk alasan yang sama.

Tetapi itu tidak benar. Apabila kucing menunjukkan perutnya, ia adalah satu cara untuk menyampaikan satu daripada empat perkara. Anda mungkin akan tahu mood yang kucing anda menyatakan dengan membaca isyarat tingkah laku yang lain.

1. Dia santai dan mempercayai anda. Sekiranya dia berasa santai, dia mungkin akan bangkit atau menggosok terhadap awak. Dia akan tidur dan mungkin menunjukkan perutnya ketika dia terbentang atau berubah posisi.

2. Dia bermain. Santai juga boleh bermakna suka bermain. Contohnya, dia boleh pergi ke perut untuk mendapatkan semua cakarnya percuma untuk mainan mainan kegemarannya.

3. Dia berasa defensif. Beralih ke punggungnya mendapat senjata terbaiknya di depan: gigi dan semua cakarnya. Anda akan dapat mengetahui sama ada kucing anda kecewa - dia mungkin merapatkan telinganya atau membuat bunyi-bunyian atau bunyi bising.

4. Dia panas. Jika anda mempunyai kucing betina yang belum disemai, ini mungkin tingkah laku perkahwinan. Ia adalah tanda kasih sayang kepada pasangan yang berpotensi. Ia mungkin terbaik untuk meninggalkan dia sendiri sehingga ia berlalu.

Artikel Berkaitan