Kenapa sesetengah orang suka haiwan dan lain-lain, tidak banyak

Mari kita hadapi: Di ​​atas kertas, sekurang-kurangnya, haiwan peliharaan mungkin kelihatan seperti sesuatu kelonggaran.

Sebagai balasan untuk seumur hidup makanan dan kasih sayang dan penjagaan kesihatan, mereka nampaknya tidak menawarkan apa-apa nilai praktikal.

Sudah tentu, kita tidak bermaksud sahabat haiwan tidak baik untuk kita. Skor kajian mencadangkan mereka memberi manfaat untuk kesihatan mental dan fizikal. Mereka juga boleh membantu kita tidur pada waktu malam.

Tetapi bilakah kali terakhir anda melihat chihuahua menarik bajak melalui padang? Atau retriever emas memunggah barang-barang dari kereta?

Jadi, apa haiwan peliharaan benar-benar memberi kita? Nah, itu bergantung kepada siapa yang anda tanya.

Sesetengah orang tidak akan berfikir untuk membuat kucing mereka mendapat dia dan semoga menghargai dirinya kerana menjadi dirinya yang misterius, tingkap-menghantui. Orang lain tidak faham mengapa kita mengumpul banyak masa dan wang untuk haiwan kesayangan sebagai balasannya.

Satu-satunya kucing pekerjaan seolah-olah mengambil serius adalah merayap keluar passerby sekali-sekala. (Foto: colobok34 / Shutterstock)

Nah, ternyata, sesetengah orang mungkin secara genetik dilupuskan untuk menghargai haiwan - mungkin kerana haiwan mula-mula memasuki kehidupan nenek moyang kami dengan menawarkan perkhidmatan yang sangat terperinci.

Di suatu tempat di antara 15.000 dan 5, 000 tahun yang lalu, menulis John Bradshaw, pengarang buku terlaris "In Defense of Dogs, " manusia mulai menghidupkan binatang. Memelihara mereka dari pembiakan dengan rakan-rakan liar mereka adalah penting kerana ia akan menetapkan generasi peternakan semula.

Oleh itu, untuk memastikan liar tinggal liar - dan domestik tinggal di dalam negeri - sesetengah haiwan yang beruntung dibenarkan hidup di dalam rumah dan lebih dekat dengan manusia.

Akhirnya haiwan-haiwan yang terlindung melakukan apa yang dilakukan oleh haiwan: Mereka terikat dengan manusia. Sekumpulan manusia yang menjaga haiwan ini mungkin telah berkembang dengan baik selain dari rakan-rakan bukan pertanian mereka, pemburu dan penari.

"Kumpulan yang termasuk orang-orang dengan empati untuk haiwan dan pemahaman penternakan akan berkembang dengan mengorbankan orang-orang yang tidak, yang perlu terus bergantung kepada memburu untuk mendapatkan daging Mengapa tidak semua orang merasakan cara yang sama? kerana pada satu ketika dalam sejarah strategi alternatif mencuri haiwan peliharaan atau memperbudak penjaga manusia menjadi berdaya maju.

"Gen yang sama yang hari ini meramalkan bahawa sesetengah orang mengambil kucing atau anjing pertama mereka akan tersebar di kalangan petani awal ini."

Jadi, apa yang bermula sebagai manusia menghargai perkhidmatan sebenar yang disediakan oleh haiwan - menjaga tanaman, tanah penanaman, menyediakan makanan - mungkin, dari masa ke masa, menjadi penghargaan terhadap haiwan pada umumnya.

Mungkin itulah sebabnya usaha untuk mencipta sahabat mekanikal, seperti robot robot Aibo Aibo, belum menangkapnya. Ia mungkin berjalan seperti anjing dan kulit seperti anjing dan bahkan, kira-kira, kelihatan seperti anjing. Tetapi gen kita memberitahu kita ia bukan anjing.

Sony merancang untuk melancarkan versi yang lebih berorientasikan perkhidmatan anjing siber yang semakin berkurangan lebih daripada sedekad yang lalu. (Foto: ilterriorm / Shutterstock)

Dan mungkin itulah sebabnya, untuk menjual Aibo, Sony sepertinya mengambil halaman dari sejarah evolusi kami. Penjelmaan terkini robo-anjing menjanjikan kecerdasan buatan canggih, yang membolehkan penjelajah siber membantu kami di sekitar rumah. Fikirkan lampu meredup, tukar muzik, mengambil sandal.

Tetapi adakah jumlah bahagiannya akan menambah jiwa? Adakah kita dapat menghargai dan mengikat dengan makhluk ini seperti yang dilakukan oleh nenek moyang kita dengan haiwan sebenar?

Sukar untuk membayangkan walaupun cyberdog yang paling ruang umur dapat mempelajari trik yang sangat lama.

Artikel Berkaitan