Kenapa web laba-laba palsu itu adalah idea yang buruk

Apa web terkutuk yang kami tegang ketika kami meraikan Halloween.

Bagi burung, tidak ada wabak yang lebih besar daripada labah-labah palsu yang tersebar di luar rumah.

Orang-orang yang menggerutu yang menggeram pokok itu telah lama menjadi mimpi buruk, bukan hanya untuk burung tetapi semua haiwan kecil tidak cukup kuat untuk melepaskan diri dari genggaman mereka.

Isu ini seolah-olah akhirnya mendapat sedikit daya tarikan - terutama selepas Kathryn Dudeck, pengarah hidupan liar di Pusat Alam Chattahoochee di Georgia, berkongsi gambar suram burung hantu barat yang terperangkap dalam beberapa penyambungan palsu.

Foto-foto itu adalah dari 2011, tetapi dalam catatan Facebooknya, Dudeck mengeluh bahawa kami masih menjalankan rusuhan dengan barang-barang itu, mengetahui bahaya yang menyebabkannya.

"Ini adalah masa tahun pemulihan yang menerima banyak haiwan yang terperangkap dalam hiasan-hiasan ini, dari burung tampar kepada cip dan segala yang ada di antara, " katanya. "Ini jelas bukan satu isu baru, tetapi saya jarang melihat ditangani."

Penyepit adalah satu lagi halangan berbahaya bagi burung, terutamanya semasa tempoh penghijrahan - yang berlaku pada penerbangan penuh yang mulia sekarang. Dan halangan-halangan itu - dari perangkap gam ke jendela yang terang untuk menyapu bersih - benar-benar menumpuk.

"Kami mendapat burung dalam setiap tahun semasa penghijrahan yang telah diterbangkan dan diselubungi barang-barang pelik, " kata Chantal Theijn, pemulihan hidupan liar di Hobbitstee Wildlife Refuge di Ontario, Kanada. "Sukar untuk mereka melihat sesuatu yang baik seperti web labah-labah itu."

Berat sedikit pecahan auns, raja-raja yang dimahkotai emas sangat terdedah kepada jenis kelambu. (Foto: kuysang cho / Shutterstock)

Untuk burung-burung kecil, apa-apa jenis kelambu boleh menjadi seperti melekit sebagai konkrit.

"Saya hanya mempunyai raja-raja yang dinamakan emas yang datang semalam yang ditimbang sebanyak 5.9 gram, " kata Theijn. "Jadi, anda boleh bayangkan betapa kecilnya burung-burung ini, segala-galanya menjadi halangan bagi mereka. Pada 5.9 gram, mereka tidak mempunyai kekuatan untuk melepaskan diri."

Theijn tidak melihat web labah-labah palsu dan dekorasi Halloween lain sebagai wabak, tidak seperti kematian burung massal yang disebabkan oleh bangunan terang dan tinggi.

Tetapi kematian web labah-labah sangat mudah dicegah.

"Ia seperti perangkap terbang, " tambahnya. "Kami melihat burung-burung melekat pada perangkap terbang sepanjang masa. Petani akan menggunakan perangkap gam yang benar-benar besar di kandang mereka untuk membantu mengawal lalat. Saya tidak dapat memberitahu berapa banyak burung yang saya telah mengupas perangkap gam terbang itu."

Perkara-perkara mimpi buruk, sememangnya.

Artikel Berkaitan