Ketahui dari 5 cara lebah ini bekerja bersama-sama

Kita mungkin semua boleh mengambil pelajaran untuk bekerja dengan harmoni dengan orang lain - dan anda akan tertekan untuk mencari spesies yang melakukan itu lebih baik daripada lebah. Saya selalu tahu mengenai idea ini secara dangkal, tetapi baru-baru ini saya melihatnya dalam tindakan semasa saya sedang memeriksa sarang lebah telus yang sejuk di Fairmont Waterfront Hotel di Vancouver, British Columbia, semasa lawatan program lebah bandar mereka.

Semasa saya mengintip, saya tidak dapat membantu tetapi melihat ruang di antara dua bahagian sarang, dan di atas jurang ini, dua lebah telah menyambung kaki mereka, membentuk jambatan untuk rakan-rakan mereka untuk berjalan salib. (Tempat itu terlalu sempit untuk lebah terbang.) Oleh kerana saya mempunyai pakar di tangan, saya terpaksa bertanya: Apa yang dilakukan lebah?

Menurut Julia Common, yang merupakan penggabungan Hives for Humanity (dan penjaga lebah hotel), lebah adalah perayaan.

"Apa itu?" Saya bertanya. Biasa kemudian mengisi saya pada ini dan beberapa cara lain lebah bekerja bersama-sama. Saya mendapati lebah berdengung sebagai inspirasi ketika dia bercakap. Berikut adalah beberapa sebab mengapa:

1. Lebah bekerja bersama untuk menjembatani jurang

"Lebah bergerak hampir sepanjang masa di tanah jajahan, " kata Common, tetapi mereka cukup matematik mengenai ruang mereka. "Ada perkara yang dipanggil ruang lebah, iaitu pengukuran, 3/8 inci, ditemui kembali pada tahun 1886. Ruang lebah adalah jumlah ruang yang mereka perlukan untuk berfungsi dengan baik. Terlalu banyak ruang, mereka akan mengisi dengan lilin. Sekurang-kurangnya ruang kecil, mereka tidak boleh bergerak.Tetapi jika anda meninggalkan 3/8 inci, mereka akan menggunakannya. Semua peralatan kami mesti meninggalkan jumlah ruang untuk mereka, jika tidak, ia boleh menjadi sangat tidak kemas - ia sangat penting kepada lebah, "kata Common. Apabila ada jurang yang lebih besar untuk menyeberang, dan tidak ada ruang untuk terbang, mereka akan berpesta dengan menyambungkan cangkuk pada kaki mereka untuk membentuk pautan ke atas ruang, menjadikan "rantai seperti pekerja pada perancah, " kata Common.

Anda boleh melihat lebah-lebah festooning untuk diri sendiri dalam video di atas.

2. Mereka saling memanas, dan mereka saling mengenangkan

Lebah bukan sahaja mengubah pekerjaan sepanjang tahun kerana mereka tumbuh dari lebah muda ke yang lebih berpengalaman dan perubahan musim, mereka juga terpukul apabila perlu. Apabila ia mendapat cukup sejuk, "Lebah membuat kluster seperti bola keranjang, dan bahagian dalamnya sangat hangat, " kata Common. Lebah individu berputar masuk dan keluar dari pusat kelompok dan mereka "bergilir-gilir di luar yang sejuk." Sebaliknya, jika terlalu panas, mereka semua akan mula memancing untuk menghilangkan rambut panas di dalam sarang.

3. Share lebah tempat makanannya

"Lebah selalu dalam komunikasi, " kata Common. Itu termasuk berkongsi di mana sumber makanan - mereka tidak menyimpan maklumat seperti itu kepada diri mereka sendiri. Apabila mereka mencari sumber-sumber nektar, "... mereka kembali ke tanah jajahan dan melakukan tarian. Dalam kegelapan, mereka tidak dapat melihatnya, tetapi mereka boleh mencium coraknya. Ini memberitahu lebah lain arah makanan, apa makanannya dan berapa lama ia akan dibawa ke sana (atau jika ada masalah, mereka boleh membunyikan penggera). Tarian waggle, seperti yang dipanggil, adalah satu lagi cara lebah berfungsi sebagai satu kumpulan.

4. Mereka mandi antara satu sama lain

Seperti yang ditulis oleh MNN Ben Bolton, lebah yang dilepaskan dengan madu akan dibersihkan dengan cukup baik oleh lebah pekerja lain. Ini tidak menghairankan dengan Common yang mengatakan dandanan adalah kelakuan semula jadi - dan anda boleh melihatnya di video di atas pembersihan lebah itu sendiri, seperti kucing!) Mengetahui bagaimana lebah pintar tentang kebersihan juga membolehkan kita membantu mereka apabila mereka memerlukannya: "Masalah besar bagi lebah adalah tungau yang parasitisasi mereka, " kata Common. Oleh kerana tidak mustahil untuk menghidangkan setiap lebah dengan ubat, Common akan membuang banyak lebah seperti yang dia dapat dengan sirap gula yang mengandungi ubat untuk melawan hama. Apabila lebah membersihkan satu sama lain, mereka semua menelan ubat itu. Perhatian kepada kebersihan ini juga membantu mereka untuk bau jika ada yang salah dengan lebah bayi dan membuang mayat dari sarang sebelum mereka menimbulkan penyakit atau masalah lain.

5. Mereka menjaga orang yang sakit

Lebah betina tidak bermaya bekerja sepanjang hari - pekerjaan mereka berkaitan dengan usia mereka. Apabila dilahirkan, pekerjaan pertamanya adalah untuk membersihkan sel yang dia muncul, dan kemudian dia menjadi lebah rumah tangga yang membuat jeli diraja untuk ratu. Selepas itu, kelenjar lilinnya berkembang dan dia boleh membuat lilin dan membina sikat. Kerja seterusnya mungkin menjadi lebah jururawat untuk memberi makan kepada anak muda, atau dia mungkin menjaga lebah sakit. "Jika mereka peduli untuk lebah sakit, mereka tidak pernah melakukan pekerjaan lain kerana mereka boleh tercemar, " kata Common. Jadi sementara lebah lain terus melakukan kerja lain, untuk lebah jururawat, itulah akhir garis, pekerjaan yang bijak.

Seperti manusia, lebah adalah makhluk sosial yang luar biasa, yang akan melindungi orang yang mereka cintai dan akan bekerjasama untuk tujuan yang sama. Perlu diingat bahawa kita boleh belajar banyak dari mereka.

Artikel Berkaitan