Kuda Przewalski: 10 perkara yang anda tidak tahu tentang kuda 'liar' terakhir di Bumi

Kami memikirkan kuda sebagai haiwan peliharaan, dan tidak hairanlah kerana kami telah membiak mereka selama beribu tahun untuk segala-galanya dari memburu dan melompat ke tempat kerja peternakan dan peternakan untuk menarik pembajak dan kereta berat. Selama berabad-abad, beberapa kuda telah menjadi liar, seperti mustang Amerika yang terkenal, kuda Camargue dari Perancis, dan brumbi Australia. Kami memanggil mereka liar, tetapi secara teknikal mereka tidak. Walau bagaimanapun, tidak seperti equids yang digunakan untuk melihat di ladang-ladang atau menjelajah di atas bukit-bukit, kuda Przewalksi dipercayai menjadi baka kuda yang benar-benar liar, tidak pernah dijinakkan oleh manusia.

Tetapi kesimpulan yang mengejutkan tentang kajian genetik yang diterbitkan dalam Sains mendapati bahawa baka lama yang dipercayai spesies kuda liar yang terakhir di dunia sebenarnya adalah keturunan kuda pertama yang dianggap telah dijinakkan oleh manusia. Kuda-kuda moden tidak boleh dikesan kembali kepada kuda-kuda ini, jadi di mana-mana di sepanjang jalan, manusia dijinakkan kuda lagi.

"Kami saintis agak sedih kerana kami merasakan sedikit kepelbagaian biologi telah hilang, kerana tidak ada lagi kuda liar, " kata Sande Olsen, ahli arkeologi di University of Kansas, memberitahu NPR. "Tetapi kenyataannya, mereka hilang beberapa ketika dahulu."

Jika tidak benar-benar liar, kuda Przewalski, yang berasal dari padang rumput Asia Tengah, terancam. Berikut adalah 10 fakta sejuk mengenai kuda-kuda istimewa ini dan apa yang sedang dilakukan untuk melindungi mereka.

1. Kuda Przewalski adalah subspesies dari Equus ferus dan dianggap sebagai saudara terdekat dalam kuda domestik. Ia adalah sepupu untuk zebra dan pantat liar, yang semuanya jatuh di bawah keluarga Equidae. Pemisahan antara spesies kuda Przewalski dan nenek moyang kuda domestik berlaku di antara 120, 000 dan 240, 000 tahun yang lalu.

2. Kuda Przewalski dinamakan Kolonel Nikolai Przewalski, yang merupakan ahli sains Barat pertama yang menggambarkan spesies secara bertulis pada tahun 1878. Walau bagaimanapun, penemuan pertama oleh Eropah berlaku berabad-abad sebelumnya, ketika Johann Schiltberger mencatat penampakannya pada awal tahun 1400an perjalanan ke Mongolia semasa tahanan rakyat Turki.

3. Kuda Przewalski hampir hilang menjadi kepupusan. Sangat sedikit di penangkaran yang dibuat melalui Perang Dunia II dan individu liar yang terakhir telah ditemui pada tahun 1969. Spesies ini telah tersenarai sebagai pupus dari hutan liar pada tahun 1960-an hingga tahun 1990-an, ketika seorang yang masih hidup ditemui di liar dan lain-lain kumpulan tawanan - Kuda kuda diperkenalkan semula dengan kejayaan yang berterusan. Pada masa ini, terdapat kira-kira 400 ekor kuda yang hidup di alam liar dan kira-kira 2, 000 individu dalam program pembiakan dan kebun binatang yang ditawan, dan status spesies kini disenaraikan sebagai terancam.

Anak kuda berusia 12 tahun yang bernama Ieda dengan anak lembu baru di padang rumput di Highland Wildlife Park pada tahun 2013 di Kingussie, Scotland. Anak kuda adalah kuda Przewalski yang baru lahir di taman itu dalam masa lima tahun. (Foto: Jeff J Mitchell / Getty Images)

4. Semua kuda Przewalski yang hidup hari ini adalah keturunan dari 12 ekor kuda - 11 ditangkap dan dibawa keluar dari Mongolia sekitar tahun 1900, dan seorang wanita ditangkap pada tahun 1947. Pembiakan menangkap telah meningkatkan jumlah spesies dari 30 orang hingga ke hari ini 2, 000 individu. Buku silabik pertama dibuat oleh ahli zoologi Dr. Erna Mohr, dan buku catatan terperinci telah disimpan dan dikemaskini semenjak meminimalkan pembiakan dan dengan itu memaksimumkan kepelbagaian genetik.

5. Walaupun program pembiakan yang berhati-hati, ancaman utama kepada spesies hari ini adalah kehilangan kepelbagaian genetik dan dengan demikian penyakit. Kemerosotan asalnya disebabkan oleh memburu, kehilangan sumber air kepada haiwan domestik, dan kehilangan habitat. Hibridisasi dengan kuda domestik adalah (dan) ancaman.

6. Seperti kuda-kuda kuda liar, kuda-kuda Przewalski hidup di dalam kumpulan keluarga kecil yang terdiri daripada kuda jantan dan harem rusa dan anak lembu, dan kumpulan bujang lelaki yang masih belum terbentuk (atau telah kehilangan) harem mereka sendiri. Tetapi mereka berbeza dalam penampilan: Mereka mempunyai bengkok yang lebih pendek, tebal, leher tebal, tulang belakang tanpa lengan, ekor yang rendah, dan pewarna yang lebih mirip dengan nenek moyang yang sama liar termasuk monyet dan perut berwarna terang, jalur dorsal gelap di sepanjang belakang mereka dan corak bar-strip pada kakinya.

Kuda-kuda Przewalski tumbuh tebal, mantel hangat untuk musim sejuk, lengkap dengan janggut panjang dan rambut leher. Jaket musim sejuk adalah penting di padang pasir musim sejuk yang keras, di mana suhu boleh dibekukan. Dalam angin kencang, kuda Przewalski menghidupkan kembali ribut mereka dan mengikat ekornya dengan kuat di antara kaki belakang mereka! Ini mungkin penyesuaian untuk melindungi mata dan lubang hidung, sementara juga melindungi bahagian reproduktif yang sensitif, dari angin ribut dan pasir pasir Gurun Gobi.

Satu kawanan kuda Przewalksi meragut pada musim panas. (Foto: Vlasto Opatovsky / Shutterstock)

7. Empat rizab terbesar di mana kuda Przewalski yang berkuda di Le Villaret, Perancis; Buchara, Uzbekistan; Taman Negara Hortobágy, Hungary; dan zon pengecualian Chernobyl, Ukraine. Kuda-kuda yang dilepaskan di zon pengecualian berkembang pesat dan bilangannya meningkat kepada sekitar 200 orang, tetapi pemburuan haram telah mengurangkan populasi mereka kepada kira-kira 60 orang dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Pada tahun 2019, para penyelidik dari University of Georgia menggunakan kamera gerakan gerakan untuk menangkap lebih daripada 11, 000 imej kuda menggunakan rumah terbengkalai di zon sebagai tempat perlindungan. Kajian mereka, yang diterbitkan dalam jurnal Mammal Research, mencadangkan kuda menggunakan bangunan untuk tidur, pembiakan dan sebagai perlindungan.

8. Walaupun kebanyakan orang tahu spesies itu sebagai kuda Przewalksi, ia pergi dengan beberapa nama lain: kuda liar Asia, kuda liar Mongolia, dan Takh (atau takhi sebagai jamak).

9. Pada tahun 2013, kuda pertama Przewalksi yang dilahirkan melalui inseminasi artifak dialu-alukan ke dunia. Kejayaan ini mewakili satu kejayaan menarik dalam pemeliharaan spesies, dan kemungkinan meningkatkan kepelbagaian genetik tanpa perlu mengangkut kuda di antara kemudahan pembiakan tawanan.

10. Jika anda ingin melihat kuda Przewalksi secara langsung, beberapa zoo di Amerika Utara memilikinya sebagai penduduk, termasuk Zoo San Diego, Zoo Denver dan Zoo Toronto. Tetapi untuk sejarah sebenar dan hati pemuliharaan spesies, Prague Zoo adalah tempat untuk pergi. Itulah di mana Len hidup, cucu kuda Przewalski yang terakhir ditangkap di dalam hutan.

Nota editor: Kisah ini telah dikemas kini sejak ia diterbitkan pada Januari 2014.

Artikel Berkaitan