Kulning: Panggilan penggembala Sweden yang indah dan indah itu juga lagu

Saya terpesona pada kali pertama saya mendengar kulning, panggilan unik penggembala Scandinavia itu juga lagu. Dan kemudian saya menjadi terobsesi, menjejaki semua contoh yang berbeza yang saya dapati dalam talian. Saya terjebak, dan semuanya bermula dengan video Jonna Jinton.

Ini bukan hanya melodi dramatik. Kulning dikembangkan sebagai cara untuk (kebanyakannya wanita) ternak untuk memanggil domba, lembu dan kambing turun dari bukit di mana mereka meragut. Penggunaannya dapat dikesan kembali ke kawasan pergunungan Swedia dan Norwegia (di mana ia dipanggil kauking) ketika hewan dipelihara pada zaman pertengahan. Ia mempunyai beberapa persamaan dengan yodeling, yang juga merupakan bentuk komunikasi yang bergema melawan gunung dan turun ke lembah - mengekalkan sebanyak mungkin bunyi sepanjang jarak dan pelbagai rupa bumi.

Menurut penyelidikan oleh ahli akademik Sweden dengan penyanyi berkepala, nada tinggi dan kaedah nyanyian sangat sesuai untuk membawa mesej dalam jarak jauh: "... ditunjukkan bahawa kulning jatuh kurang dari jarak dari sudut pandangan intensiti, dan juga yang separa dalam kulning - tetapi tidak dalam suara kepala - kekal lebih kurang 11 meter dari penyanyi, berbanding 1 meter dari penyanyi. Kedua-dua hasil membantu menjelaskan mengapa kulning sebagai mod menyanyi dibangunkan untuk memanggil lembu yang mungkin berada jauh dari penyanyi itu. "

Ia dimaksudkan untuk menjadi bunyi kuat, kuat, kerana tujuan yang paling penting adalah untuk komunikasi.

//www.youtube.com/watch?v=jHWguX1oVNQ

Saya mendapati ia cantik dan juga menghantui - yang terakhir mungkin kerana penyuaraan mengandungi banyak halftones dan quartertones, yang juga dikenali sebagai "nada biru" di kalangan ahli muzik. Komposer Norway Edvard Grieg dipengaruhi oleh kekenyangan untuk beberapa komposisinya, dan hari ini ada penyanyi rakyat Scandinavia yang memasukkannya ke dalam muzik mereka. (Ia juga dipaparkan dalam filem animasi "Frozen" 2013 sebagai sebahagian daripada soundtrack.)

//www.youtube.com/watch?v=HqJUx0iGu_U

Setiap keluarga petani akan mempunyai panggilan sendiri, atau kulokker, yang akan memberi respons kepadanya. Para gembala akan membuat panggilan kulin mereka, kemudian mendengar loceng haiwan mereka ketika mereka kembali ke arah mereka.

Kami sering bertanya "Apa yang orang lakukan sebelum teknologi komunikasi moden?" Sekurang-kurangnya dalam kes ini, jawapannya adalah mereka membangunkan panggilan muzik yang sangat indah yang menyanyi melalui gunung.

Artikel Berkaitan