Lagu Alam Semulajadi Ibu: 20 lagu dengan sisi alam sekitar

Suatu hari beberapa bulan lalu, saya telah mendengar iPod saya di Subway DC. Saya telah memuatkan sejumlah lagu yang mencukupi di sana yang saya lupakan banyak apa yang saya ada. Lagu yang dipanggil "Apapun, " oleh band yang sangat kotor dari Austin yang memanggil Spankers Street Asylum. Bahagian atas lagu itu tidak berfikiran tinggi:

"Saya perlu menyelamatkan dunia, membebaskan, makan makanan yang ada di piring saya, kitar semula sangat hebat"

Kemudian anda menyedari penyanyi itu hanya menyenaraikan perkara yang perlu dilakukannya untuk mencetak gol. Berikut adalah 20 lagu yang lebih tinggi berfikiran tinggi yang telah menyampaikan mesej persekitaran dunia boleh menari:

20. "Jam Lalu Lintas": Seorang James Taylor yang sangat tidak suka riff tentang terjebak dalam lalu lintas dan merenung kesan bahan bakar fosil.

19 . "The Almighty Dollar" oleh Ozzy Osbourne. Bet anda tidak mengharapkan untuk mencari dia dalam senarai ini. "Bakar ke udara dan atmosfera / Menonton hujan turun / Putar kepala anda, abaikan ketakutan / Menonton kemalangan ais." (Pendedahan penuh: Saya perlu mencari liriknya, kerana Ozzy dan saya tidak bercakap bahasa yang sama.)

18. "Jangan Pergi Dekat Air": Selepas satu dekad jemputan yang ceria untuk bersenang-senang di ombak, Beach Boys berubah fikiran mereka. Ini adalah masa Brian Wilson pergi jauh.

17 . "Calypso": Salah satu lagu yang dapat ditolerir dari akhir John Denver, ini sebenarnya penghormatan hebat kepada wira abad ke-20, Jacques Cousteau.

16. "Untuk Paus Terakhir: David Crosby & Graham Nash.

15 . Maaf, Mr. by Ben Harper: "Maafkan saya, Tuan tetapi bukan minyak kamu di laut? Dan pencemaran di udara, Encik, yang boleh jadi? "

14. Zon Bahaya oleh Percy Mayfield. Maaf, tiada pautan video untuk yang satu ini, tetapi melihat liriknya. Legenda-legenda blues tahun 1950-an biasanya tidak menghabiskan banyak masa ini meletus tentang perang nuklear. Berikut adalah pautan ke versi itu oleh penyanyi injil bernama Marion Williams.

13. Syurga oleh John Prine: "Syarikat arang batu itu datang dengan sekop terbesar di dunia, dan menyiksa kayu itu selama tiga puluh tahun ganjil."

12. Dipadamkan oleh Metallica. Sekiranya Ozzy boleh membuat senarai itu, maka boleh menjadi band kegemaran Beavis dan Butt-Head. "Kematian Ibu Bumi / Tidak pernah Kelahiran Semula / Evolusi Akhirnya / Tidak Akan Pernah Mendengar."

11. Air Dunia Baru oleh Mos Def. Sekiranya kita dapat memukul kepala hijau, kita pasti boleh mempunyai hip-hop hijau (dengan bahasa biru). "Air Dunia Baru membuat gelombang naik naik / Datang ke pedalaman dan buat rumah anda pergi."

10. Di mana Kanak-kanak Main? oleh artis yang dahulu dikenali sebagai Cat Stevens. Dia berhenti melakukan persembahan selepas penukarannya kepada Islam, tetapi lelaki yang kini dikenali sebagai Yusuf Islam telah mula menunaikan lagu-lagu lamanya, kebanyakannya untuk amal.

9 . Oh Tuhan Jangan Biarkan Mereka Menurunkan Bom Atom pada Saya: Seperti Percy Mayfield, legenda jazz Charles Mingus terperanjat semasa Perang Dingin dan pada asalnya mencatatnya pada tahun 1961.

8. Sebelum Pembuangan: Jackson Browne telah bekerja lama dan keras untuk menyebabkan alam sekitar; ini adalah yang terbaik dari banyak lagu yang menyentuh topik ini.

7. Dead Heart oleh Midnight Oil: Peter Garrett, penyanyi utama untuk band ini, telah mengubah pekerjaan. Beliau kini Menteri Alam Sekitar Australia. Atas nota yang boleh dihormati, John Hall, penyanyi utama Orleans band 1970-an dan pemimpin dalam konsert No Nukes, kini menjadi anggota Kongres dari New York.

6. Bandar Saya Telah Pergi oleh Pretenders. Kisah yang menyedihkan mengenai kemusnahan sebuah bandar raya (Akron, Ohio) dan penciptaan pinggiran bandar yang tidak bernyawa. Saya tidak akan tahu bagaimana ini menjadi lagu tema radio Rush Limbaugh.

5. Tapestry oleh Don McLean. Lelaki yang sering diingati oleh "American Pie" juga menulis mesej yang indah ini: "Kami diracuni oleh racun dengan setiap nafas yang kita ambil / dari cerobong asap sulfur dan ular lebah hitam."

4. Teksi Besar Kuning, yang asalnya oleh Joni Mitchell dan dilindungi oleh banyak orang, termasuk Counting Crows. "Anda membuka syurga dan meletakkan tempat letak kereta."

3. Tidak ada apa-apa selain Bunga oleh Talking Heads adalah pandangan pembangunan yang sebaliknya: "Terdapat pusat membeli-belah, sekarang semuanya ditutup dengan bunga."

2. Mercy, Mercy Me (Ekologi) oleh Marvin Gaye: "Minyak terbuang di lautan dan di laut kita, ikan penuh merkuri."

1. Air Kotor oleh Standells. Lebih 40 tahun yang lalu, kumpulan ini dari Los Angeles menyanyikan lagu cinta / benci untuk air di bandar 3, 000 batu jauhnya. Air kotor Boston menjadi isu dalam perlumbaan presiden 1988, dan lagu itu menjadi tema untuk pasukan sukan di bandar ini. The Standells lebih tua sekarang. Air bersih sedikit sekarang. Dan peraturan Red Sox.

***

Peter Dykstra adalah bekas pengeluar eksekutif Unit Sains, Teknologi dan Cuaca CNN.

Artikel Berkaitan