Lava dari Kilauea menguap tasik air tawar terbesar di Hawaii dalam masa beberapa jam sahaja

Gunung berapi Kilauea terus menimbulkan malapetaka di Big Island Hawaii, dan mangsa terbarunya adalah tasik air tawar terbesar di negeri ini. Dalam masa lima jam, Green Lake hilang.

Aliran lava mencapai tasik sekitar 10 pagi waktu tempatan pada 2 Jun, kerana ia menuju ke Kapoho Bay dan lautan. Menjelang pukul 3 petang, semua Green Lake telah menguap, menurut Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS).

KIlauea Mesej Sat, 02 Jun 2018 20:12:27 HST: Aliran F8 terus - memajukan ke Kapoho Crater dan melalui Kapoho Beach Lot. Pada pukul 10 pagi, lava memasuki Tasik Green. Menjelang 3PM, HCFD mengesahkan tasik diisi dan airnya tersejat. Depan aliran yang luas bergerak ke arah lautan.

- Gunung berapi USGS ???? (@USGSVolcanoes) 3 Jun 2018

Apabila lava mencapai tempat berenang yang popular, yang pernah kedalaman 200 kaki, kawasan itu penuh dengan stim. Tasik itu tersejat dalam masa beberapa jam.

Lava Kilauea telah menghancurkan batu jalan raya dan pepohonan. Ia juga sampai ke Kapoho Bay pada awal minggu ini, menghasilkan plak stim dan laze.

Penduduk telah terpaksa berpindah dari rumah mereka. Radio Awam Hawaii melaporkan bahawa 22 fizikal telah dibuka sejak letusan utama lebih kurang sebulan yang lalu.

Artikel Berkaitan