Lebih daripada 700 anjing diselamatkan dari keadaan yang dahsyat di kilang anjing Georgia

Apabila anjing penyelamat yang bernama Jordan Knight menjadikannya di rumah angkatnya, anjing kecil itu berdiri menggigil di atas katil barunya malam pertama. Baru dicukur rambutnya yang kotor, licin, Jordan bersih dan tenang ketika dia bergoyang ke belakang di sudut rumah hangat. Jordan - salah satu daripada 600 anjing yang dikeluarkan dari sebuah ladang anjing Georgia Selatan - akhirnya selamat, tetapi dia tidak pasti apa yang perlu dilakukan untuk kehidupan barunya.

Ibu angkatnya menangkap momen video sebelum menghiburkannya.

Releash Atlanta, penyelamatan yang membawanya, menerangkan apa yang berlaku:

Biarkan tenggelam ini ... dia berada di samping katil anjing tetapi tidak tahu apa yang perlu dilakukan dengannya tetapi dia sudah tidur sepenuhnya. Dia mungkin hidup seluruh hidupnya seperti ini, belajar untuk mendapatkan kedudukan yang selesa, itulah sebabnya kuku jari kaki mereka terus bertentangan lurus. Inilah keserakahan yang tulen terhadap anjing ini. Dia begitu tidak kenal dengan rumah dan sekitarnya yang dia hidup seolah-olah dia masih berada di kandang-kandang yang bertumpu di atas anjing-anjing lain yang hanya berusaha untuk terus hidup dan selesa dengan apa cara yang dia miliki.

Ia hanya satu gambaran awal permulaan dari keadaan yang mengerikan.

Semuanya bermula pada 28 Februari, apabila beratus-ratus anjing diserahkan oleh peternak kepada petugas pertanian negeri, yang berada di tempat itu untuk pemeriksaan rutin. Sebab Craig Grey, 58, dari Nashville, Georgia, memberitahu mereka bahawa dia memerlukan pertolongan dan perlu menyerahkan semua anjing yang dimilikinya, menurut The Berrien Press.

Sheriff Berrien County Ray Paulk berkata krew-krew memulakan usaha utama untuk mengeluarkan anjing-anjing itu, bekerja sepanjang malam. Mereka tidak selesai sehingga dua hari kemudian. Anjing-anjing itu diserahkan kepada lebih dari dua belas pelindungan berlesen, bukan keuntungan di seluruh Georgia dan Florida.

Pasukan Penyelamat USA, kumpulan bukan keuntungan, berkata mereka mengetuai operasi itu untuk menghilangkan anjing dari premis itu. "Tidak ada satu orang atau satu penyelamat yang boleh mengambil jumlah kredit untuk meletakkan haiwan peliharaan ini di tempat yang lebih baik, " kumpulan itu disiarkan di Facebook. "Ia mengambil banyak orang dan semua orang datang bersama untuk satu sebab utama. Haiwan peliharaan berada di tempat yang lebih baik hari ini dan hati kita penuh kegembiraan!"

Telefon bimbit dan gambar tidak dibenarkan di tapak sementara anjing itu diselamatkan, menurut laporan. Tetapi ketika anjing-anjing itu membuat jalan mereka untuk memupuk rumah, foto dan cerita mula menyebar ke seluruh media sosial. Anjing-anjing itu mempunyai bulu kotor, sangat kusut dan ramai yang mengalami kesulitan walaupun berdiri.

Seperti gambar yang dikongsi, orang tahu lebih banyak tentang kehidupan yang menakutkan yang telah dipimpin oleh haiwan ini.

"Anjing-anjing ini telah hidup di dalam peti-peti hidup mereka - satu peti kecil ditumpuk di atas yang lain. Mereka sudah lekuk, dilapisi kotoran dan tidak pernah ditahan atau berjalan, " dipetik Atlanta Humane Society di Facebook.

Anjing-anjing itu perlahan-lahan belajar untuk mempercayai, mengalami rumah yang nyata dan orang yang peduli untuk pertama kalinya. Tetapi ramai yang tidak tahu bagaimana untuk berjalan di atas rumput (lihat video di atas) - atau cara berjalan sama sekali. Mereka kencing dan buang air besar di peti dan di atas satu sama lain kerana itulah yang mereka lakukan sepanjang hidup mereka. Kebanyakan akan mempunyai jalan panjang untuk pemulihan.

"Mereka tidak pernah mengenali kehidupan cinta yang tenang di luar sangkar sempit, " tulis Masyarakat Humane di Valdosta Lowndes County. "Kami juga ingin mengucapkan terima kasih kepada para sukarelawan yang berada di bangunan kami sepanjang malam yang menghabiskan waktu berjam-jam untuk memotong bulu kusam, memberi mandian, dan menyayangi anjing-anjing yang miskin ini dengan penuh kepercayaan dan ketenangan seolah-olah mengatakan 'terima kasih kerana menyelamatkan saya Saya tahu anda ada di sini untuk membantu. Tolong katakan doa untuk anak-anak mereka ketika mereka hendak mencari kehidupan baru. "

Keadaan undang-undang

Seperti gambar anjing yang tersebar di media sosial, cerita itu membuat berita nasional. (Foto: Releash Atlanta)

Orang ramai dalam komuniti menyelamat dan media sosial sama-sama marah dan patah hati bahawa haiwan boleh diperlakukan seperti ini ... dan bahawa penternak itu tidak ditangkap pada mulanya.

"Jadi menyayat hati, membuat saya menangis, saya tidak mempunyai kata-kata untuk mengatakan bagaimana ini membuat saya berasa, " Kimi Walters mengulas di laman Facebook Releash Atlanta.

Apabila anjing mula-mula dikeluarkan dari harta itu, peternak itu tidak dikenakan bayaran. Tetapi pada 7 Mac, seminggu kemudian, Gray ditangkap kerana membawa kembali 85 ekor anjing dan anak anjing kepada hartanya. Menurut pejabat sheriff, Grey memindahkan anjing dan anak anjing semasa penyerahan secara sukarela minggu lepas, kemudian membawa mereka kembali selepas anjing-anjing lain telah dikeluarkan.

"Terdapat banyak caj yang ditangguhkan pada Grey, dan apabila siasatan terus berlaku, tidak ada cara untuk memberitahu berapa banyak tuduhan yang akan difailkan, " kata Sheriff Paulk, menurut Jabatan Sheriff Berrien County. "Oleh kerana tahap operasi ini dan seberapa banyak dokumen dan laporan veterinar yang sedang diperiksa oleh Pejabat Sheriff, tidak ada cara untuk mengetahui pada masa ini berapa banyak tuduhan yang akan berlaku."

Perniagaan Grey, Georgia Puppies, membuat berita nasional apabila anjing itu dikeluarkan dari hartanya.

"Terdapat banyak persoalan yang belum dijawab dan satu besar adalah bagaimana pengedar haiwan kesayangan berlesen ini dibenarkan untuk beroperasi dengan banyak makhluk yang indah ini supaya dapat berkumpul sehingga tidak terkendali dan tidak berperikemanusiaan, " kata Paulk.

Mangsa sekunder

Anjing-anjing itu dicukur untuk menghilangkan tikar yang menyakitkan dan rambut yang kotor. Kedua-dua ini mendapat keselesaan dalam satu sama lain. (Foto: Releash Atlanta)

Jelas anjing-anjing kucing anjing ini telah membawa kehidupan yang dahsyat, tetapi dalam kes-kes seperti ini, ada mangsa lain yang mungkin tidak begitu jelas.

Kerana penyelamatan terpaksa memberi ruang untuk 700 anjing, peminat dan anggaran mereka terbentang nipis. Ini bermakna mereka tidak lagi mempunyai ruang untuk menunggu anjing di tempat penampungan yang juga memerlukan penyelamatan. Di samping itu, penyelamatan kincir anjing ini perlu tinggal di penjagaan angkat lebih lama daripada kebanyakan anjing dan mungkin memerlukan lebih banyak perhatian perubatan.

"Mangsa sampingan adalah anjing perlindungan, " menurut jawatan dari Angels Among Us, penyelamatan yang mengambil 40 anjing. Kumpulan ini membuat permohonan untuk lebih banyak sukarelawan dan untuk pembiayaan untuk menampung kos tambahan penyelamatan.

"Ia adalah ruang untuk 750 anjing dalam menyelamatkan yang hilang dan pembiayaan untuk banyak lagi.Anjing rata-rata dari penyelamatan kincir anjing ini menelan kos sebanyak tiga atau empat anjing yang sihat .. Kita tidak boleh dan tidak akan mengabaikan anjing perlindungan dan kucing. "

Artikel Berkaitan