Lightsabers boleh menjadi realiti selepas penemuan fizik yang luar biasa

Kepada peminat peminat "Star Wars" di mana-mana, ahli fizik telah lama mengeluh mengenai ilmu membina lampu hidup sebenar. Menurut fizik konvensional, foton tidak bertindak seperti zarah biasa perkara. Mereka adalah zarah beramai-ramai, dan tidak dapat berinteraksi dengan satu sama lain. Oleh itu, mustahil untuk membina sesuatu dari cahaya dengan struktur padat, seperti lampu lampu.

Tetapi satu penemuan baru penemuan dari penyelidik di Pusat Harvard-MIT untuk Ultracold Atoms dapat mengubah segalanya, menurut Phys.org. Mereka telah menemui bagaimana membuat foton individu berinteraksi dan mengikat bersama ke dalam struktur molekul. Bukan sahaja ini mewakili keadaan keseluruhan perkara baru, tetapi molekul cahaya ini berpotensi dibentuk untuk membentuk struktur pepejal - dengan kata lain, lightsabers!

"Ia bukan analogi yang sesuai untuk membandingkannya dengan lampu-lampu, " kata profesor fizik Harvard Mikhail Lukin. "Apabila foton ini berinteraksi antara satu sama lain, mereka menolak dan menumpukan satu sama lain. Fizik apa yang berlaku dalam molekul ini adalah sama dengan apa yang kita lihat dalam filem."

Walaupun penemuan itu meniup bumbung dari pemahaman tradisional kita tentang cahaya, ia tidak keluar dari mana-mana. Teori-teori telah dicadangkan tentang kemungkinan untuk jenis-jenis yang aneh di negeri-negeri fotonik sebelum ini, tetapi sehingga kini teori-teori tidak mungkin untuk diuji.

Untuk mendapatkan foton untuk berinteraksi, para penyelidik mengambil atom rubidium dan memasukkannya ke dalam ruang vakum khusus yang mampu menyejukkan atom ke suhu ultra dingin. Mereka kemudian menggunakan laser untuk membakar foton individu ke dalam awan atom beku. Oleh kerana foton melepasi medium, mereka perlahan. Pada masa mereka keluar dari medium, mereka telah terikat bersama.

Sebab mereka mengikat bersama semasa perjalanan melalui medium atom sejuk adalah disebabkan oleh sesuatu yang dipanggil sekatan Rydberg. Pada asasnya, ketika foton melewati medium, mereka mengimbangi atom berdekatan yang menarik, dengan berkesan bertindak seiringan untuk membersihkan jalan antara satu sama lain.

"Ia adalah interaksi fotonik yang dimediasi oleh interaksi atom, " kata Lukin. "Itu menjadikan kedua foton berkelakuan seperti molekul, dan apabila mereka keluar dari medium, mereka lebih cenderung untuk melakukannya bersama daripada sebagai foton tunggal."

Fizik bagaimana ia berfungsi adalah rumit, tetapi aplikasi yang berpotensi untuk penemuan itu benar-benar bertiup. Sebagai contoh, ia boleh mengubah permainan berkenaan dengan pengkomputeran kuantum. Foton adalah cara terbaik untuk membawa maklumat kuantum, tetapi sehingga kini tidak jelas bagaimana membuat foton berinteraksi.

Namun, permohonan yang jauh lebih memesona untuk penemuan itu, bagaimanapun, adalah artinya cahaya dapat dibentuk menjadi struktur padat. Lukin mencadangkan bahawa sistem mungkin satu hari digunakan untuk membuat struktur tiga dimensi kompleks, seperti kristal, sepenuhnya daripada cahaya.

Kristal cahaya akan menjadi trippy, pasti. Tetapi lightsabers - aplikasi potensi yang sangat nyata juga - akan menjadi lebih sejuk.

Berkaitan dengan Tapak:

  • Kajian menunjukkan ramai orang percaya fiksyen sains adalah benar
  • Jenis cahaya baru yang dicipta dalam penemuan fizik
  • 7 cyborg manusia sebenar

Artikel Berkaitan