Lihatlah keindahan unik oasis gurun yang sebenar

Saya tidak pernah tinggal di padang pasir, tetapi saya telah menghabiskan sedikit masa di dalamnya sebagai orang dewasa. Saya telah menunggang unta di sekitar tepi Sahara di Mesir; menghabiskan masa berminggu-minggu di luar Phoenix; meneroka padang pasir tinggi Oregon dan Montana; dan telah berjalan jauh di Taman Negara Joshua Tree dan bahagian atas Taman Negara Carlsbad Caverns.

Jadi saya fikir saya mempunyai masalah di padang pasir, tetapi tidak ada yang menyediakan saya untuk perjalanan baru ke Anza-Borrego Desert State Park di Southern California. Saya berada di sana untuk melihat bunga bunga liar yang luar biasa musim bunga ini, dan ia adalah seperti yang mulia dalam kehidupan sebenar kerana ia ada di media. Sukar untuk menerangkan dengan perkataan atau bahkan mengambil gambar betapa dramatiknya kemunculan mekar super padang pasir - dan ini dikhabarkan menjadi yang terbaik dalam 20 tahun.

//instagram.com/p/BSQKveqD8ve/

Tetapi bunga bukanlah satu-satunya perkara yang menyebabkan kegembiraan hebat semasa lawatan kami ke taman negara terbesar di California. Semasa kami membaca melalui pameran di pusat pelawat, kami mendapati diorama oasis semulajadi. Saya ingin tahu - Saya telah melihat perkataan yang digunakan dalam landskap padang pasir, biasanya untuk menunjukkan beberapa jenis restoran atau bar (seperti "Joe's Oasis"). Tetapi dalam kes ini, muzium taman merujuk kepada oasis semulajadi di mana mata air bawah tanah datang ke permukaan dan mewujudkan kawasan-kawasan kehidupan yang tertumpu di landskap sebaliknya yang berbahaya.

Saya bertanya kepada seorang ranger taman bagaimana kami dapat mencarinya, dan dia menunjuk kami ke arah Borrego Palm Canyon. Kenaikan itu adalah satu yang sederhana melalui canyon slot, dan ketika kita berjalan, kita melihat banyak bunga liar mekar, dari tandan kuning yang cemerlang, terang ke bintang-bintang ungu yang kecil. Kerana kami menuju ke oasis (sumber air yang penting untuk hidupan liar), kami mengawasi domba-domba besar, yang kerap bukit-bukit di tepi gurun, tetapi kami tidak melihatnya.

//instagram.com/p/BSPlLX4jTqb/

Selepas berjalan melalui sebuah basuh berpasir dan menuju ke bukit melalui canyon (lengkap dengan ocotillo mekar) untuk sebahagian besar perjalanan sejauh 1, 5 batu, kami datang mengelilingi jejak. Saya mendengar bunyi air mengalir - terutamanya mengalu-alukan selepas kenaikan padang pasir yang panas dan tengah hari - dan kami melihat palma mengelilingi oasis itu. Mereka sangat besar, dan sangat kelihatan di padang pasir yang rendah, dan terdapat willows hilir dari mereka. Jejak kami menyeberang aliran yang bertenaga, tetapi tanpa jejak, kami pasti tahu di mana kami menuju.

Di bawah pokok raksasa adalah kolam air bawah tanah kerikil di bawah satu siri air terjun kecil. Saya terpaksa merayap masuk!

//instagram.com/p/BSb1bmkjLwu/

Sekiranya saya pergi lagi, saya akan mendaki pada awal pagi atau lewat petang untuk mengelakkan orang ramai dan panas - dan semoga mendapat lebih banyak hidupan liar.

Seperti kebanyakan oasis padang pasir, air Borrego Palm Canyon berasal dari akuifer semulajadi jauh di bawah permukaan, jadi air terjun yang diberi makan musim bunga. Lebih daripada 80 spesies burung yang berhijrah menggunakan oasis itu sebagai perhentian air.

Oasis gurun di tempat lain adalah kunci kepada kelangsungan hidup manusia. Sangat mudah untuk melihat mengapa oasis itu merupakan lokasi utama dalam banyak cerita kuno, dan mengapa mereka mempunyai status mitos seperti itu. Apabila anda tiba haus dan letih, tempat ini terasa seperti hadiah yang luar biasa.

//instagram.com/p/BT2jhSDDlRK/

Segera tidak lama lagi, kami menuju ke padang pasir sejuk sekarang, mendaki bukit, menonton langit biru mendalam ketika matahari mulai turun.

Dalam bukunya "Desert Solitaire, " Edward Abbey menulis: "Berdiri di sana, menganga di langit dan awan dan langit dan ruang yang luar biasa dan tidak berperikemanusiaan, saya merasakan ketamakan dan kekuasaan yang tidak masuk akal mengatasi saya, saya ingin tahu semuanya, Mempunyai semuanya, merangkul seluruh adegan dengan intim, dalam, sepenuhnya. " Ini perasaan yang boleh terjadi di padang pasir, yang begitu tidak dapat dipertahankan, begitu ajaib, sangat berbeza daripada semua ekosistem lain.

//instagram.com/p/BSxbPMYjcNC/

Artikel Berkaitan