Lombong ais Pennsylvania yang misterius hanya menghasilkan ais pada musim panas

Kebanyakan orang suka melarikan diri dari musim panas dengan perjalanan ke pantai atau berenang di kolam tempatan, tetapi inilah alternatif bagi anda dengan lebih banyak rasa perjalanan eklektik: Coudersport Ice Mine.

Lombong ini adalah tarikan tepi jalan di Pennsylvania Appalachian Mountains selama bertahun-tahun sehingga ia tiba-tiba ditutup seperempat abad yang lalu. Tetapi sekarang, selepas berehat selama 25 tahun, percutian musim panas yang tersembunyi ini sekali lagi terbuka kepada orang ramai, melaporkan Hidup di Bumi.

Gua yang kering bukanlah tempat yang bagus untuk melarikan diri dari musim panas; ia juga merupakan sesuatu yang tidak dapat diselesaikan. Anehnya, gua hanya menghasilkan ais pada musim panas, dan ia cenderung menghasilkan lebih banyak ais semakin tinggi suhu udara di sekitarnya. Apabila musim sejuk jatuh dan salji menutupi bukit-bukit, ais di dalam gua cair . Fenomena ini sangat misteri bahawa sesetengah penduduk tempatan mendakwa (palsu) bahawa gua itu buatan manusia.

Pada mulanya ditemui pada tahun 1894, lombong ini pertama kali digunakan untuk menyimpan daging dan untuk penuaian ais. Namun pada awal tahun 1900-an, ia berubah menjadi tarikan pelancong. Di dalam gua pada musim panas ia menjadi sejuk, seperti berjalan ke peti sejuk. Ia seolah-olah musim sejuk hibernates di sini, menunggu musim sehingga ia boleh muncul semula. Gua itu adalah kira-kira 40 kaki dalam, 8 kaki lebar, dan panjang 10 kaki. Es yang terbentuk di dindingnya, selalunya dalam bentuk es krim, biasanya jelas dan berkilau.

Walaupun anomali ais bermusim anti-intuitif kekal misterius, terdapat teori. Pakar mengatakan bahawa musim sejuk yang sejuk meleleh ke dalam gunung melalui keretakan dalam formasi batuan, dan disebabkan oleh sambungan yang luar biasa celah-celah di sini, udara sejuk itu ditumpukan ke dalam bilik-bilik seperti ini. Sebabnya ais hanya terbentuk pada musim panas adalah kerana peningkatan kelembapan bermusim di atmosfera sekitarnya, bersama dengan peningkatan air tanah percolating, yang menjadi terdedah kepada udara beku. Corak aneh ini membalikkan dirinya sendiri pada musim sejuk, seperti udara hangat yang terperangkap di dalam batu dari musim panas yang lalu melarikan diri dan mencairkan ais.

Sebahagian daripada pesona Coudersport Ice Mine, bagaimanapun, adalah bahawa ia mengekalkan banyak misterinya. Mungkin yang terbaik adalah untuk memikirkannya sebagai lubang lama di gunung di mana Old Man Winter tidur.

Pada kadar apa-apa, ia adalah tempat yang bagus untuk melarikan diri dari kebodohan musim panas. Sekiranya anda berminat untuk menyemaknya, anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat tentang tarikan di laman Facebooknya.

    Artikel Berkaitan