Lubang luar biasa di Marikh ini boleh menjadi pintu masuk ke keajaiban tersembunyi

Sebagai salah satu jiran terdekat kami, Mars mendapat banyak perhatian. Ia adalah satu-satunya planet yang kami lawati dengan peluru, menyisir permukaannya, mengetuk gambar dan mengambil ukuran terperinci.

Namun, kita masih belum tahu sedikit mengenai apa yang bersenang-senang di bawah permukaan merah yang berdebu, yang mungkin mengapa lubang mudah di planet merah telah menarik perhatian kita.

Apa yang menarik mengenai lubang ini boleh menjadi kesederhanaan semata-mata. Ia telah ditemui kembali pada tahun 2011 oleh kamera HiRISE yang berada di atas kapal Mars Reconnaissance Orbiter, sebuah instrumen yang sangat tepat sehingga ia dapat melihat meja dapur di permukaan planet dari 250 batu jauhnya.

(Anda dapat melihat beberapa imej memukau yang diambil oleh HiRISE di sini.)

Tetapi imej lubang itu membuat pusingan lagi selepas diposkan minggu ini pada blog sains NASA. Walaupun landskap Marikh mempunyai beberapa ciri geologi dramatik - canyons mendalam, gunung berapi mati, gunung gunung yang mengasyikkan - apa yang menarik tentang lubang bulat sempurna ini adalah apa yang boleh membawa kepada.

Sebagai nota agensi ruang, imej menunjukkan lubang ini, berhampiran lereng gunung api Pavonis Mons, adalah pembukaan ke gua bawah tanah. Walaupun hanya 115 kaki lebar dan 66 kaki dalam, pencahayaan separa di sebelah kanan imej mencadangkan beberapa jenis rangkaian bawah tanah.

"Kenapa ada kawah melingkar yang mengelilingi lubang ini tetap menjadi topik spekulasi, seperti yang paling luas dari gua yang mendasari, " nota NASA. "Lubang-lubang seperti ini adalah kepentingan khusus kerana gua-gua pedalaman mereka agak dilindungi dari permukaan Marikh yang keras, menjadikan mereka calon yang agak baik untuk mengandung kehidupan Martian."

Sesungguhnya, jika ada kehidupan di Marikh - dan kita belum menemuinya, seperti yang pernah ditakrifkan seorang ahli sains NASA - kita perlu menggali untuknya. Atau terokai beberapa lubang yang kelihatan telah digali.

"Lubang-lubang ini adalah sasaran utama untuk kemungkinan kapal angkasa lepas, robot, dan juga penjelajah antara planet manusia, " jelas NASA.

Berikutan hanya satu daripada gerbang ini akhirnya dapat menjawab soalan yang kami telah tanyakan sejak pendarat Viking pertama mengaduk debu Martian pada tahun 1970-an: Adakah ada sesuatu yang hidup di sini?

Sesetengah ahli sains fikir ia mungkin. Sesungguhnya, mungkin terdapat tasik berkilat yang mengalir di bawah, dengan hanya oksigen yang cukup untuk menyokong bentuk kehidupan spong-seperti.

Soalan seterusnya: Siapa yang akan turun ke sana dahulu?

Artikel Berkaitan