Lukisan boleh membantu anda berfikir dan fokus dengan lebih baik - walaupun anda tidak baik

Adakah anda pernah menarik? Kebanyakan kita tidak, dan sebab kita biasanya meninggalkan lukisan kepada artis adalah kerana kita tidak begitu baik. Siapa yang mahu melakukan sesuatu yang buruk?

Tetapi mungkin kita harus memikirkan semula asumsi ini, terutama sejak lukisan mempunyai begitu banyak manfaat, artis atau tidak.

Pertimbangkan idea ini: Bagaimana jika lukisan hanya merupakan perkara yang rendah yang kami lakukan kerana kami menikmatinya dan ia membantu kami melihat dunia lebih baik?

"Kami telah mencacatkan kepentingan lukisan kerana kita melihatnya sebagai kemahiran profesional dan bukannya kemampuan peribadi, " tulis ahli sejarah rekaan DB Dowd dalam bukunya, "Stick Figures: Drawing as a Human Practice." "Kekeliruan penting ini telah menghalang pemahaman kami untuk melukis dan menyimpannya daripada dilihat sebagai alat untuk belajar di atas segalanya."

Dowd mencadangkan kita menyusun semula tindakan lukisan. Ia hanya kemahiran hidup, bukan ukuran diri penting anda, atau kreativiti. Sama seperti menulis teks kepada rakan anda bukan masalah besar - pastinya tidak sama dengan menyusun puisi - lakaran juga harus dilihat sebagai alat.

Berikut adalah contoh lain: Anda mungkin menikmati makan di sebuah restoran yang menawarkan koki yang luar biasa, dan anda juga boleh menikmati hidangan pasta yang hebat yang anda buat di rumah. Satu tidak mengecualikan yang lain; anda boleh menghargai makanan yang dipasang dengan teliti seperti yang dibuat oleh buatan sendiri - ia hanya berbeza.

Begitu juga dengan lukisan. Ia bagus untuk beberapa perkara yang tidak dapat dinafikan hari ini. Selain itu, anda tidak memerlukan peralatan khas untuk menarik. Kertas itu boleh dari buku nota khusus untuk tujuan itu, atau hanya apa yang duduk di sekitar menunggu untuk dikitar semula. Jangan berharga tentang meletakkan pen ke kertas, dan anda akan mendapat lebih banyak daripada amalan ini. Berikut adalah beberapa sebab untuk mengambil pen atau pensil apa-apa jenis.

Ia memaksa anda untuk memberi tumpuan

Lupakan tanggapan anda tentang siapa yang boleh menarik dan siapa yang tidak boleh. (Foto: NazarBazar / Shutterstock)

Duduk (atau berdiri!) Dengan pad dan pensil, lukisan sesuatu yang anda lihat atau bayangkan memerlukan tumpuan dan minda yang tenang, sesuatu yang banyak kita cari untuk memupuk. Beberapa minit pertama ke dalam komposisi mungkin agak mengecewakan dan mengganggu, tetapi teruskan. Saya telah mendapati bahawa sebaik sahaja saya menyelesaikannya, saya menjadi lebih baik pada bahagian lukisan sebenar, dan ia lebih menyeronokkan. Tetapi terutamanya jika anda tidak digunakan untuk melukis, anda mungkin gatal untuk melarikan diri dan melakukan sesuatu - apa-apa lagi pada permulaannya. Untuk menangani kegelisahan anda, berikan diri anda had masa. Tetapkan pemasa selama 20 minit; yang sepatutnya memberi anda masa yang cukup untuk meletakkan usaha tulen dan sampai ke tahap di mana fikiran anda akan tenang. Anda boleh terus menerus jika anda mahu, tetapi pemasa itu sekurang-kurangnya membenarkan anda mengambil minda anda dari gangguan luar.

Ia menjadikan kenangan melekat

Sebab saya mula menarik adalah untuk menangkap detik-detik dari hidup saya; Saya tidak hebat untuk melukis, tetapi itu bukan titik. Menggunakan notebook perancang saya, saya mula melukis satu bahagian seni setiap kali saya pergi ke muzium, kerana saya merasa seperti itu sukar untuk mengingati apa yang saya lihat (namun saya suka pergi ke muzium). Ia adalah penyataan. Bukan sahaja saya mengingati beberapa keping seni yang sangat baik sekarang (yang masuk akal, saya menghabiskan sekurang-kurangnya 10-15 minit membuat sketsa mereka), tetapi saya mempunyai kenangan hari dalam buku nota saya untuk melihat semula juga. Ia sama seperti Graham Shaw menerangkan dalam video di atas.

Malah, ia berfungsi dengan baik sehingga saya mula melakar ketika saya melakukan perjalanan. Kadang-kadang saya menarik pemandangan dari tingkap bilik hotel saya - sama ada pemandangan atau tidak. Ingat, idea itu adalah untuk merebut masa ini, tidak membuat karya. Lain kali saya telah menarik mini-vista dari meja makan malam atau kedai kopi. Saya mungkin menulis sedikit tentang apa yang saya boleh bau atau cara udara merasakan untuk menangkap deria lain dalam lakaran saya. Melihat kembali mereka bertahun-tahun kemudian tidak pernah gagal membawa saya kembali pada masa itu.

Lukisan bukan sahaja membantu saya memegang kenangan istimewa dari percutian. Ia juga boleh digunakan untuk tugas dan tugasan harian yang mungkin perlu saya ingati - dan bahkan ada sains untuk menyokong tuntutan ini.

Satu kajian pada 2016 yang diterbitkan dalam The Quarterly Psychology Experimental mendapati bahawa pendekatan tiga langkah untuk menarik berbanding hanya menulis kata-kata dapat membantu orang menyimpan maklumat dengan lebih baik. Sebagai contoh, jika anda perlu ingat untuk memberikan mandi kepada anda, lebih baik memaparkan perbuatan itu dalam fikiran anda, melukis gambar anjing anda di dalam bilik mandi diikuti dengan melihat gambar. Jika anda hanya menuliskan "memberi anjing mandi" di sekeping kertas, anda mungkin kurang ingat untuk melakukannya.

"Pada bila-bila masa anda menambah bentuk pemprosesan tambahan kepada pembelajaran anda, anda akan mendapat faedah lebih dari apa yang ada dalam rangsangan, " Jeffrey Wammes, seorang rakan pasca doktoral di jabatan psikologi di Yale dan co- pengarang kajian, memberitahu The New York Times. "Jika anda membaca senarai perkara dan cuba mengingatnya, ia akan menjadi lebih sukar daripada jika anda terlibat secara aktif dengan setiap item dalam senarai."

Ia mendorong anda untuk bersabar

Kami terbiasa dengan perkara-perkara yang berlaku cepat hari ini. Lukisan tidak pantas. Ia mengambil masa untuk mencipta sesuatu yang menarik (atau dalam kes saya, sesuatu yang dapat dikenali). Itulah OK, dan sebagai sesuatu yang datang bersama-sama dari masa ke masa, anda akan diingatkan akan nilai kesabaran. Lukisan adalah pelajaran objek yang tidak semuanya baik datang dengan cepat, yang merupakan perkara yang mudah untuk dilupakan.

Itu asasnya

Semasa anda mengimbas kenangan lawatan muzium, destinasi percutian, atau hanya hari biasa, anda lebih memberi perhatian kepada persekitaran anda daripada biasanya. Melukis mana-mana item ini memerlukan perhatian yang berterusan, jadi semasa anda melakukan kerja, anda lebih sedar mengenai masa yang tertentu. Lukisan adalah seperti meditasi kesedaran sendiri, kerana video di atas menerangkan. Bukan sahaja anda mempunyai sekeping kecil seni anda untuk melihat kembali kemudian, tetapi semasa anda menciptanya, anda hampir tidak dapat membantu tetapi pada masa ini. Anda juga boleh menarik diri semasa anda bekerja melalui sesuatu yang emosional; corak mengulangi (seperti mandala) boleh menenangkan dan menenangkan. Atau anda boleh cuba untuk berfikir tentang apa-apa kecuali warna, corak, garisan atau bentuk di hadapan anda.

Ia adalah peringatan yang baik bahawa kegagalan adalah OK

Beberapa lakaran saya benar-benar hebat; Saya dapat melihat mereka dengan bangga dan saya mungkin menunjukkannya kepada orang lain. Tetapi banyak lukisan kecil saya tidak masuk akal, belum selesai, mempunyai perkiraan yang pelik, atau saya mendapat saiz halaman yang salah untuk dimulakan. Tidak mengapa. Saya masih mempunyai pengalaman cuba untuk menarik dan faedah yang membawa. Walaupun anda tidak "baik" secara semula jadi pada lukisan, anda akan menjadi lebih baik dari masa ke masa jika anda berlatih - yang boleh menjadi cara yang baik untuk mengembangkan keyakinan diri anda. Sekurang-kurangnya, ia meningkatkan koordinasi mata-mata dari masa ke masa, dan memberi anda pergeseran perspektif. Ambil tekanan. Lukisan anda tidak perlu bererti apa-apa atau melakukan apa-apa yang berguna, dan kadang-kadang (mungkin sebahagian besarnya) anda akan gagal. Tiada masalah besar.

Ia boleh membantu anda berfikir

Jika anda terjebak dalam masalah di tempat kerja atau dalam kehidupan, cuba lakarkannya secara visual. Saya melakukan ini dengan gabungan gelembung, struktur seperti pokok, dan banyak bintang dan anak panah. Kadang-kadang melukis carta boleh membantu jika anda cuba memikirkan sekumpulan data (seperti anggaran). Masa yang lain, peta boleh membantu; dalam setiap cerita pendek yang saya tulis, saya selalu berakhir dengan peta - bilik, rumah, bandar, atau hutan watak yang hilang. Ia membantu saya mengingati di mana pintu itu, sebelah mana bandar pejabat pos berada di, atau arah mana matahari akan ditetapkan apabila watak saya sedar dia akan menghabiskan malam di dalam hutan. Pasti, ini kurang menggambarkan pemikiran-sementara-doodling, tetapi siapa yang peduli? Lakukan apa yang berfungsi untuk anda. Sebagai artis dan pendidik Andrea Kantrowitz menunjukkan dalam video di atas, manusia "berfikir dengan tangan kita, " jadi lukisan boleh menjadi salah satu cara yang ditunjukkan.

Dia mencadangkan memikirkannya sebagai alat, sama seperti Dowd. "Jika anda mengambil langkah mundur, dan menentukan lukisan sebagai simbol membuat simbol, jelas sekali bahawa semua manusia menggambar. Diagram, peta, coretan, muka smiley: Ini semua lukisan!" Dowd menunjukkan dalam bukunya.

Jadi berhenti meninggalkan lukisan itu kepada pakar-pakar dan bersenang-senang dengannya; anda akan menjadi orang yang lebih baik untuk melukisnya.

Nota editor: Artikel ini telah dikemaskini sejak asalnya diterbitkan pada bulan Oktober 2018.

Artikel Berkaitan