Makanan pelik dari '50s,' 60s dan '70s

Flickr adalah harta karun iklan vintaj, termasuk iklan makanan vintaj dengan resipi yang menyeronokkan untuk diketepikan. Terdapat banyak nilai hiburan dalam iklan ini, terutamanya sekarang dalam umur foto makanan yang sempurna di blog dan Instagram.

Lihatlah makanan pelik ini selama beberapa dekad, dan pengeluar makanan yang menyangka mereka adalah idea yang baik.

1950-an

Mimpi buruk makan malam. (Foto: genibee / Flickr)

Bolehkah Monterey Souffle Salad menjadi inspirasi untuk filem "The Blob?" Sungguh-sungguh, lihat ketakutan gelatin gelatin ini, mayonis, sayuran, tuna dan apa yang pasti dapat dikelirukan dengan bola mata yang duduk di atas. Inilah makanan mimpi buruk. Dan, terakhir saya diperiksa, souffle dipanggang, bukan "cepat frosted." (1955)

Resipi untuk orang yang tidak tahu anda boleh menyiram sandwic anda dalam sup anda. (Foto: Filem / Flickr Klasik)

Sup dan sandwic biasanya merupakan pertaruhan yang selamat untuk makan tengah hari atau makan malam ringan - kecuali jika sup itu dituangkan di atas sandwic! Adakah seseorang berfikir bahawa memusnahkan sandwic ke dalam sup terlalu banyak kerja, jadi mereka membuat sandwic ini "mudah" Sup Campbell? Saya fikir ia lebih berfungsi menggunakan pisau dan garpu daripada makan dengan tangan anda, bukan? (1958)

1960-an

Semua impian gula-gula percutian anda menjadi kenyataan dengan lilin di pokok Krismas persegi. (Foto: Filem / Flickr Klasik)

Karo Syrup mahu membuat fantasi gula-gula percutian menjadi kenyataan dengan Pokok Popcorn Peppermint yang dibuat dari segi kuadrat popcorn yang dilekatkan bersama Karo. Saya sedang memecahkan lilin sebenar dengan pemegang lilin ceri mereka. Mereka sepatutnya terperangkap dengan hanya perhiasan drop gula. Dan, lihatlah "resipi permen asas" pada permulaan iklan: Karo, gula gula dan marjerin! Tetapi kicker adalah perenggan bawah yang menjadikan Karo bunyi seperti makanan kesihatan. Ini "gula yang digunakan oleh tubuh anda secara langsung untuk tenaga yang cepat!" (1962)

Perkongsian makanan yang ditakdirkan gagal. (Foto: Jamie / Flickr)

Dua resipi yang berasingan dalam Resipi Patio Rakan Mazar Jagung ini hanya sedikit pelik, tetapi persembahan yang membuat ini benar-benar pelik. Apa yang akan berlaku apabila seseorang menghilangkan salah satu drumsticks yang memegang mangkuk tahun 1960-an yang diilhami dengan selada dr kubis lengkap dengan ketulan saus kranberi jellied dan pukulan besar mayo tambahan di atas untuk langkah yang baik? Perkongsian ini ditakdirkan.

1970-an

Ini buku resipi murah kira-kira 25 peratus mencadangkan meletakkan tongkat ikan di mana tongkat ikan tidak tergolong. (Foto: Jamie / Flickr)

Adakah terdapat sebarang hidangan yang tidak dapat diperbaiki oleh Pokok Ikan Puan Paulus? Itu seolah-olah menjadi idea di belakang iklan tahun 1970 ini untuk buku resipi Puan Paul's Meal Makers. Tacos tongkat ikan, tongkat cendawan tongkat kayu, tongkat ikan yang dihadapi oleh ikan tongkat ... langit adalah had. Lihatlah penutup depan buku resipi sebenar. Hidangan ini sepatutnya dipasangkan dengan baik dengan Champagne! (Untuk menjadi adil, hampir semua pasang dengan Champagne.) Apa yang anda perlu lakukan untuk mendapatkan resipi adalah menempel satu perempat dalam satu sampul surat dan dalam 4 hingga 6 minggu, buku resipi ini tiba di depan pintu anda. (Saya tahu ia tidak mengatakan 4 hingga 6 minggu, tetapi pada tahun 70-an, semuanya mengambil masa 4 hingga 6 minggu.) Malangnya, buku resipi ini berbunyi loceng. Mungkin terdapat satu salinan di rumah saya ketika saya masih kecil. (1972)

EggNests pelik! dari 1970-an telah muncul semula sebagai Telur Awan hari ini. (Foto: Jamie / Flickr)

Berikut adalah contoh makanan pelik dari masa lalu yang sekali lagi pinggul. Telur Sarang, yang kini dikenali sebagai Telur Awan, melanda Instagram awal tahun ini. Apa yang menarik tentang resipi iklan vintaj ini ialah ia berjudul 42 Cent Lunch, tetapi sebaik sahaja anda menambah salad, susu dan buah-buahan yang anda perlukan untuk menyiapkan makan tengah hari, itu tidak benar-benar 42 sen. (1977)

Tiada epal dalam pai epal ini. (Foto: Eliza Adams / Shutterstock)

Resipi yang sangat aneh yang saya ingat dari tahun 1970-an ketika saya masih kecil adalah Mock Apple Pie. Saya tidak tahu jika ia dicipta pada tahun 1970-an, tetapi ia adalah masalah besar dengan ibu saya dan rakan-rakannya kerana ia merasai seperti pai epal tetapi menggantikan epal dengan Ritz Crackers. Bahagian yang paling aneh adalah mengapa saya tidak pernah bertanya kepada ibu saya, "Kenapa tidak hanya menggunakan epal sebenar?"

Saya tertanya-tanya apa yang orang akan melihat kembali pada dekad dari sekarang dan berfikir adalah pelik tentang makanan hari ini (selain keinginan obsesif kita untuk mendokumentasikan setiap gigitan mereka). Saya akan meneka dan mengatakan makanan pelangi boleh muncul dalam Makanan Aneh daripada sekeping Millennium Baru yang akan ditulis pada tahun 2067.

Artikel Berkaitan