Mengapa anjing menguap?

Anjing saya adalah seorang penyanyi yang besar. Kali pertama saya memungutnya ketika dia masih anak anjing, dia adalah menguap, bungkusan squirm. (Anda dapat melihat gambarnya dari tahun-tahun kanak-kanak yang kecil di bawah ini.) Ia dua tahun kemudian, dan dia masih menjadi penyanyi vokal. Dia menguap apabila dia bermain, ketika kita berlatih dan ketika dia mengantuk.

Tabiat anjing Canine mengatakan terdapat beberapa sebab kawan-kawan terbaik anjing kami membuka jaring mereka dengan begitu luas. Ya, mereka hanya boleh letih, tetapi seringkali ada sesuatu yang lebih mendalam.

Seperti kita, anjing kadang-kadang hanya menguap apabila mereka mengantuk. Jika anjing anda menghembuskan nafas apabila dia meregangkan dan hanya bangkit dari tidurnya, atau ketika dia meleleh di tempat tidurnya untuk malam itu, ada peluang yang baik untuk haiwan kesayangan anda hanya mengantuk, katakan pelatih. Jika bahasa badannya santai (dan lebih baik lagi, jika dia tertidur tidak lama kemudian), anda tahu itu sebabnya di sebalik gape yang luasnya terbuka.

Mengawal isyarat

Seperti menjilat hidungnya atau berpaling, menguap adalah isyarat menenangkan bahawa anjing memberikan anjing dan orang lain, kata jurulatih anjing Norwegia Turid Rugaas, pakar dalam bahasa tubuh anjing. Seperti serigala dan spesies lain yang hidup dalam pek, anjing harus dapat berkomunikasi dan bekerjasama untuk mengelakkan konflik dan hidup harmoni bersama, katanya. Mereka menggunakan isyarat ini antara satu sama lain dan pada diri mereka sendiri.

Rugaas mengatakan anjing mempunyai 30 atau lebih isyarat yang menenangkan yang nampaknya berakar. Ini menjelaskan mengapa anak muda muda menggunakan isyarat ini - seperti menguap - ketika mereka pertama kali dijemput dan ditangani.

Rugaas menulis:

"Anjing boleh menguap ketika seseorang membungkuk ke atasnya, apabila anda marah, ketika ada yang berteriak dan bertengkar dalam keluarga, ketika anjing itu berada di kantor dokter hewan, ketika seseorang berjalan langsung di anjing itu, ketika anjing itu teruja dengan kebahagiaan dan harapan - misalnya dengan pintu ketika anda hendak pergi berjalan-jalan, apabila anda meminta anjing melakukan sesuatu yang dia tidak suka lakukan, ketika sesi latihan anda terlalu panjang dan anjing itu menjadi letih, apabila anda telah berkata NO untuk melakukan sesuatu yang anda tidak setuju, dan dalam banyak situasi lain. "

Dalam kebanyakan keadaan ini, anjing itu ditekan atau gugup. Dia cuba menghantar isyarat kepada ahli-ahli "pek" yang lain bahawa dia bukan ancaman, meminta mereka untuk mundur. Atau dia cemas, takut atau teruja dan cuba menenangkan dirinya.

Yang menjelaskan anjing yang menjadi begitu sibuk ketika dia bermain bahawa dia menguap - untuk menenangkan diri tetapi mungkin juga memberi isyarat kepada teman bermainnya bahawa dia hanya bersenang-senang dan dia bukan ancaman. Idea yang sama mengelilingi haiwan kesayangan yang menjadi sangat dipam untuk pergi berjalan-jalan atau menaiki kereta yang dia menguap berulang-ulang sambil menunggu rantai itu dipotong ke kerahnya.

Latihan boleh menjadi stres

Anjing sering akan menguap semasa kelas ketaatan jika mereka ditekankan. (Foto: SpeedKingz / Shutterstock)

Mahu melihat banyak anjing menguap? Semak kelas ketaatan. Di sana, peserta anjing tidak menguap kerana mereka bosan; mereka menguap kerana tekanan, kata Stanley Coren, Ph.D., pengarang beberapa buku termasuk "Cara Bercakap Anjing, " menulis dalam Psikologi Hari Ini.

Coren mengatakan anjing boleh kecewa apabila pemilik anjing baru menggunakan bahasa yang keras dan mengancam ketika melatih anjingnya untuk duduk dan tinggal.

"Nada suara seperti itu secara tersirat menunjukkan bahawa anjing itu hanya akan mati jika dia bergerak dari tempatnya. Oleh sebab itu dalam kelas pemula, anda akan melihat beberapa anjing yang tersisa dalam kedudukan duduk, menguap, sementara tuannya berdiri di seberang bilik yang menatapnya Apabila pemilik diajar untuk menggunakan nada suara yang lebih mesra untuk arahan, tingkah laku yang menguap biasanya hilang. Dalam pengertian ini, menguap mungkin lebih baik ditafsirkan sebagai 'saya tegang, cemas atau tegang sekarang. '"

Selain melegakan nada anda, anda harus sering berehat dan membuat keseronokan latihan, pakar menasihati.

Bagaimana dengan pengambilan tepung?

Apakah maksudnya apabila anjing anda menguap selepas anda menguap? Ia mungkin kerana dia mengerti dengan anda, kata sebuah kajian baru-baru ini. Kajian itu, oleh para penyelidik di Universiti Portugal di Portugal, mendapati bahawa anjing-anjing menguap walaupun mereka hanya mendengar bunyi menguap.

"Keputusan ini menunjukkan bahawa anjing mempunyai keupayaan untuk berempati dengan manusia, " kata ahli penyelidik dan ahli biologi tingkah laku Karine Silva, yang menjelaskan bahawa bon ikatan manusia yang telah dibangunkan melalui 15, 000 tahun pengguguran "mungkin telah memupuk empati silang spesies. "

Apa yang dimaksudkan dengan menguap bising?

Pupaku jarang diam ketika dia menguap. Sudah hampir selalu sedikit teruja dengan bunyi ekor ketika dia melakukannya. Walaupun saya dapati beberapa papan mesej di mana orang-orang menimbang bahawa anjing mereka juga berenang riang, saya tidak dapat mencari penjelasan saintifik untuk menguap dengan lantang.

Walau bagaimanapun, Coren memecah cara menafsirkan bunyi-bunyian anjing anda dan menyebut "cengkerek melayang" yang digambarkannya sebagai "Hooooooo-ah-hooooo". Coren berkata, menguap menguap, "Saya sangat gembira! Mari buat! Ini hebat!" dan menunjukkan keseronokan dan keseronokan apabila sesuatu yang disukai anjing akan berlaku.

Jadi mungkin penguap bising anjing saya menerangkan kebahagiaan berjalan kaki, atau menaiki kereta atau bergelut dengan anak remaja saya. (Ini juga menjelaskan mengapa menguapnya yang sunyi di dalam tab mandi sedikit kurang gelisah.)

Artikel Berkaitan