Mengapa beberapa kucing suka duduk di atas bahu?

Aristotle nampak sangat gembira dengan hinggap bahunya. (Foto: acunamatata4619 / imgur)

Mungkin anda telah melihat satu atau mungkin anda mempunyai satu. Kadang-kadang kucing suka menunggang bahu, berkibar di atas pemiliknya untuk melihat pemandangan dari atas. Beberapa felines melakukannya dalam keselesaan rumah mereka sementara yang lain mengambil pemandangan sambil berjalan-jalan di jalan-jalan di bandar.

Tetapi kucing bahu bukan semua yang biasa, perunding tingkah laku kucing yang diperakui berasaskan Atlanta, Ingrid Johnson, CCBC, memberitahu Laman.

"Biasanya ia adalah kucing tangkai muda yang dapat mengekalkan postur untuk sementara waktu. Secara amnya ia berasal dari sikap mencari perhatian, " katanya. "Jika orang suka dan mereka fikir ia comel, mereka akan memuji mereka, haiwan kesayangan mereka dan sebelum mereka tahu, kucing akan melakukannya pada perintah. Tetapi saya fikir kucing-kucing itu sedikit dan jauh di antara."

Daun suka kucing bahu. (Foto: abaffell / imgur)

Sesetengah kucing mungkin tidak suka, tetapi mereka tidak keberatan dengan pemiliknya pada tahap bahu. Rayuan untuk kucing biasanya tinggi, kata Johnson.

"Kucing suka ketinggian dan ketinggian memberikan mereka rasa aman dan memberi mereka keupayaan untuk meninjau banyak ruang dari satu sudut pandang, " katanya. "Apabila mereka ditahan, mereka cenderung ingin pergi, tetapi dapat bertahan di bahu tanpa ditahan, saya dapat melihat mengapa itu menarik banyak kucing."

Ketam Bait kelihatan seperti penjahat super. (Foto: caresawholeawfullot / Reddit)

Bagi sesetengah kucing, melompat ke bahu pemiliknya adalah sesuatu yang semulajadi, manakala kucing lain perlu dilatih untuk membuat lompatan itu.

Johnson mengatakan, salah satu kucingnya akan memanjat bahunya sebagai anak kucing apabila dia akan memotong kotak sampah. Tetapi ketika dia semakin besar, ia menjadi lebih sukar baginya untuk hancur.

"Ia menjadi lebih rumit dan sukar untuk dia kekal di sana dan mengimbangi, jadi dia berhenti, " katanya. "Dia melakukan segala macam helah pada arahan - menunggang papan selaju, memberikan high-fives - tetapi tidak melakukannya lagi."

Wanita ini sering dilihat di San Francisco dan dengan kucing bahunya. (Foto: FaFaFlunkie585 / Reddit)

Sejauh mengambil bahu kucing anda menunggang di luar rumah yang hebat? Johnson berkata dia tidak akan mengesyorkannya. Tetapi jika anda bersungguh-sungguh melakukannya, pastikan kucing anda berada di tali dan tali pinggang.

"Saya sangat berhati-hati, " katanya. "Anda perlu mempunyai haiwan yang tidak akan terperanjat apabila trak UPS berjalan atau trak sampah berlalu. Jika mereka takut, kucing akan bolt."

Kucing ini lebih keranjang daripada pengasuh. (Foto: Connie Ma / flickr)

Ingat: Jika anda melatih kucing anda untuk melompat ke bahu anda dari lantai, ada juga kemungkinan dia akan melonggarkan diri ke bahu anda dari kondominium kucingnya atau bahagian atas pakaian dari seluruh bilik.

"Beberapa kucing akan mula melancarkan dari mana sahaja mereka berada di rumah ke bahu dan anda tidak boleh menjangkakannya, " kata Johnson. "Ia boleh mengejutkan anda dan mencipta pengalaman negatif untuk kucing. Jika anda akan melatih kucing anda untuk melakukannya, mereka boleh melancarkan secara literal dari mana-mana sahaja di dalam rumah."

Jadi adakah idea yang buruk? Johnson dengan tegas mengatakan tidak.

"Saya tidak akan menghalangnya, saya fikir ia sangat berharga."

Nota editor: Seorang pengulas pintar mengingatkan kami tentang kucing bahu yang terkenal yang tidak kami sebutkan di sini. Bob kucing jalanan mengubah kehidupan seorang lelaki, dan ada juga buku tentang mereka. Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut, bacalah Meet Bob: kucing jalanan, lifesaver, buku fenomena

* * *

Semasa anda merenung jika anda dan kucing anda menjalani latihan, berikut adalah lebih banyak kucing bahu untuk keseronokan tontonan anda:

Louie dan Max suka berkumpul bersama. (Foto: Lilnoo / Reddit)

Anak kucing ini, bernama Panda Bear, telah memilih tempat yang sempurna. (Foto: Russell Bernice / flickr)

George (kucing) suka melihat tinggi. (Foto: Brix_in_my_head / Reddit)

Bowie dan pemiliknya kelihatan seperti mereka mengikuti audisi untuk menjadi penjahat dalam filem. (Foto: RobNoxious / Reddit)

Presley tidak peduli jika seseorang itu bukan orang kucing. (Foto: ChelseaSchreiber / Reddit)

Kucing ini kelihatan seperti dia tidak mahu dikeluarkan dari hinggapnya. (Foto: bachner / imgur)

Kucing bahu mengambil perjalanan di metro di Paris. (Foto: Ian McKellar / flickr)

Kucing bahu melihat di Brooklyn. (Foto: Timothy Krause / flickr)

Bergantung dengan Eli kucing kedai. (Foto: Andrew Butitta / flickr)

Artikel Berkaitan