Mengapa kabut stim naik dari kolam pada waktu pagi

Adegan muram yang ditetapkan oleh stim yang naik dari permukaan kolam yang diterangi matahari ini merupakan pemandangan yang indah, dan satu yang menjadi lebih biasa apabila cuaca bergeser dari musim panas yang hangat hingga matahari terbit, pagi musim gugur yang sejuk dan kering. Fenomena ini berlaku dengan banyak nama, termasuk kabut stim, kabut penyejatan, asap fros dan asap laut. Jadi apa yang membuatkannya berlaku?

Ahli meteorologi Barbara McNaught Watson menerangkan, "Badan-badan air, seperti tasik, kolam, dan sungai, lebih perlahan untuk menyejukkan daripada kawasan tanah. Sepanjang kejatuhan malam, kehangatan tanah melarikan diri ke ruang angkasa. tanah sejuk, ia akan hanyut ke kolam yang hangat. Lapisan nipis udara di atas kolam dipanaskan oleh air kolam. Air menguap dari permukaan kolam ke lapisan nipis ini. bercampur dengan udara yang sejuk dari darat. Kerana ia menyejukkan, pemeluwapan berlaku dan bentuk kabus. Ia kelihatan seperti wap naik dari air, maka namanya 'kabus stim'. Pada musim bunga, kolam biasanya lebih sejuk daripada tanah di sekelilingnya. Sama seperti mereka perlahan untuk menyejukkan, mereka juga perlahan untuk memanaskan badan. "

Ini bukan sahaja berlaku di atas air tetapi juga di atas permukaan lembap, seperti padang rumput yang ditutupi embun atau bahkan di atas kulit anda sendiri jika anda berpeluh semasa berjoging pada pagi yang sejuk.

Kini, pada masa akan datang, anda pergi bersiar-siar di sepanjang tepi tasik atau kolam dan anda melihat kejadian ini, anda boleh menghargai bukan sahaja keindahannya tetapi juga sains di sebaliknya!

Adakah anda mahu foto anda dipaparkan sebagai Photo of the Day? Sertai kumpulan Flickr kami dan tambahkan foto anda ke kolam renang!

* * *

Jaymi Heimbuch adalah seorang penulis dan jurugambar di Mother Nature Network. Ikuti dia di Twitter, Instagram, dan Facebook.

Artikel Berkaitan