Mengapa menghampiri komet ATLAS begitu terang (dan bagaimana anda dapat melihatnya)

Sebuah komet yang baru ditemui bernama ATLAS berada di landasan untuk menjadi salah satu komet paling cerah untuk mengagumkan langit malam kami sejak Hale-Bopp pada tahun 1997.

Secara resmi dikenali sebagai C / 2019 Y4, komet itu dijuluki ATLAS sebagai penghormatan teleskop Sistem Berlaku Asteroid Terrestrial Last Alert System (ATLAS) yang melihatnya pada akhir Desember 2019. Seiring komet telah menjejaki lebih lanjut ke sistem surya kita dan menuju ke terik Berjumpa dengan matahari, ia telah mencerahkan dengan cepat.

"Kini komet melepaskan sejumlah besar volatil beku (gas), " kata Karl Battams dari Laboratorium Penyelidikan Angkatan Laut di Washington, DC, kepada SpaceWeatherArchive (SWA). "Itu sebabnya ia mencerahkan dengan cepat."

Sejak penemuannya pada 28 Dis, 2019, komet telah menceriakan dengan cepat dengan bintang magnitud kelapan. (Ini membantu untuk mengetahui bahawa kecerahan objek diukur dengan magnitud yang jelas. Objek yang lebih cerah muncul, semakin rendah magnitudnya, dengan objek paling terang yang mempunyai magnitudo negatif.) Walaupun belum dapat dilihat dengan mata kasar, teleskop bersaiz sederhana seharusnya mampu memilih komet di bawah langit gelap, kata EarthSky. Menjelang bulan Mei, apabila ia membuat pendekatan yang paling dekat dengan matahari, ATLAS dapat mencerahkan ke mana saja dari magnitud yang kelihatan +1 hingga -5.

Adakah anda akan dapat melihat ATLAS?

Adalah penting untuk diingati bahawa komet terkenal dengan fenomena yang berubah-ubah. Setiap perjalanan mengelilingi matahari menguap volatil beku pada kerak komet yang mengakibatkan pembentukan koma bercahaya gas di sekeliling nukleus. Angin suria kemudian membentangkan ini ke ekor, dengan beberapa memanjang berjuta-juta kilometer dari kepala komet.

Dalam sesetengah keadaan, komet yang diyakini oleh para saintis untuk mencerahkan kekal berdegil kebal terhadap panas matahari. Lain-lain, yang lemah akibat berulang-alik matahari, pecah dan memudar. Sementara ATLAS akan mengosongkan Bumi dengan jarak 72 juta batu pada 23 Mei, trajektorinya dijangka mengambilnya dalam jarak 23 juta batu dari matahari satu minggu kemudian pada 31 Mei.

Battams tidak optimis ATLAS akan bertahan seperti pertemuan dekat.

"Intuisi peribadi saya adalah bahawa Comet ATLAS telah mencapai tahap yang lebih tinggi, dan saya tidak akan terkejut melihat ia mula pudar dengan cepat dan mungkin juga hancur sebelum mencapai matahari, " katanya kepada SpaceWeatherArchive.

Mereka yang lebih suka kaca separuh penuh apabila menyaksikan keindahan keretapi yang menakjubkan di langit malam masih boleh menggantungkan harapan mereka pada satu maklumat yang menarik. Menurut pengiraan oleh NASA / JPL, ATLAS nampaknya membagikan orbit hampir 6000 tahun yang hampir sama dengan Komet Besar tahun 1844 - dan mungkin ia mungkin menjadi serpihan komet itu.

Adakah pelawat baru ini berpotensi menyaingi pencipta matahari matahari yang lain dalam sejarah manusia?

Di mana hendak melihat

Komet ATLAS berada dalam kedudukan yang menggalakkan untuk garis lintang utara dan akan kelihatan lebih separuh di langit utara-barat laut selepas malam. Menurut LiveScience, anda sepatutnya dapat menemuinya dengan teleskop melalui bulan April dengan melihat ke dalam Camelopardalis konstelasi Giraffe. Selepas April, jari menyeberang bahawa ATLAS hanya akan menarik mata anda kerana ia bersinar di langit malam Mei.

Artikel Berkaitan