Mengapa patung humpback melanggar?

Pelanggaran dan lunging adalah tingkah laku biasa di kalangan paus bungkuk, dan disaksikan dengan ooohs dan aaahs oleh pengamat paus. Malah, ia adalah apa yang diharapkan oleh pengamat ikan paus. Paus pembiakan muncul dengan kuasa besar dari air, untuk menampar kembali dengan ledakan kuat. Terdapat banyak teori tentang mengapa paus bungkuk dan lain-lain mamalia marin melanggar. Dan tentu saja boleh jadi banyak sebab mengapa paus bungkuk melanggar, bergantung kepada keadaan.

UCSB ScienceLine menulis, "[Saya] beberapa kes paus bumpuk boleh melanggar lebih kerap di laut bergelora, apabila lagu-lagu mereka akan menjadi lebih sukar untuk ikan paus lain untuk mendengar. Mereka mungkin melanggar hanya untuk melihat sekeliling apa yang sedang berlaku di atas air (jika, contohnya, mereka mendengar sesuatu seperti bot tetapi tidak dapat melihatnya). Akhirnya, pelanggaran itu mungkin berakhir dengan beberapa perilaku bawah air rumit yang tidak dapat kita lihat dari permukaan. menyeronokkan ... "

Terdapat juga teori bahawa mereka cuba menghilangkan parasit atau menggaru gatal-gatal. Juga percikan kuat boleh membakar mangsa, atau satu siri pelanggaran dapat menandakan kecergasan ikan paus. Semua teori ini masuk akal dan kelihatan seperti penjelasan yang mungkin. Dan ada sebab-sebab yang lebih spesifik, nampaknya, bergantung pada siapa ikan paus itu dan apa yang mereka perlukan. SainsLine mencatatkan bahawa semasa musim pembiakan, lelaki yang mengiringi betina dan anak lembu mereka untuk memberi makan alasan akan melanggar sebagai amaran kepada lelaki lain yang cuba untuk mendapatkan terlalu dekat. Sementara itu, anak lembu yang telah kehilangan ibu mereka telah dilihat melanggar mungkin sebagai cara untuk mendapatkan perhatiannya dan mencari lagi.

Kebisingan dan kekecohan yang datang dengan pelanggaran pastinya nampaknya berkhidmat untuk pelbagai tujuan, dan ketika kita akhirnya tidak tahu persis mengapa pelepasan paus bungkuk, beberapa atau semua teori-teori ini dapat dijawab dengan pertanyaan.

Adakah anda mahu foto anda dipaparkan sebagai Photo of the Day? Sertai kumpulan Flickr kami dan tambahkan foto anda ke kolam renang!

Artikel Berkaitan