Mewujudkan rumah tahan acuan

Tidak ada perkara seperti rumah tahan acuan. Spora acuan ada di udara di dalam rumah kita, tetapi kita boleh cohabit dengan aman selagi spora itu tidak menemui kelembapan dan mula berkembang. Sekiranya mereka melakukannya, hanya masa sebelum cetakan menyebar, dan sekaligus berlaku, sukar untuk hampir tidak mungkin dihapuskan. Terdapat lapisan perak: anda tidak boleh menghilangkan acuan, tetapi anda boleh menghalang pertumbuhannya. Dengan mengambil langkah-langkah untuk membuat rumah anda tahan tahan, anda akan mengelakkan sakit kepala pemulihan dan pembaikan, serta potensi masalah kesihatan acuan boleh menyebabkan.

Apabila kita mengatakan acuan di mana-mana, ia bukan hiperbola. Semua acuan yang perlu berkembang maju adalah kelembapan, sumber makanan, dan kehangatan. "Sumber makanan" boleh menjadi bilangan barang atau bahan rumah tangga: tempat tidur dan tirai, perabot dan permaidani, dinding pancuran mandi dan tingkap, kertas dinding dan jubin siling. Sebelum anda mula membayangkan diri anda dikelilingi oleh spora acuan yang lapar, ingatlah tiga langkah asas yang anda boleh ambil untuk membuat rumah anda tahan tahan:

1. Mencegah kelembapan.

2. Ventilasi.

3. Mengurangkan kelembapan.

Sama ada rumah anda baru atau lama, terdapat langkah-langkah tertentu yang boleh anda ambil untuk menjadikannya tahan terhadap acuan. Acuan memberi kesan kepada kualiti udara dalaman dan dapat membuat rumah sulit dijual. Ikut tip-tip pencegahan ini, dan anda akan bernafas lebih mudah, dalam lebih banyak cara daripada satu.

Petua untuk rumah yang ada

Adalah penting untuk diingat bahawa tiada tindakan untuk membuat rumah anda tahan tahan akan berjaya jika anda mempunyai masalah kelembapan kekal atau jika acuan telah diambil. Periksa rumah anda dengan teliti untuk kawasan masalah, dan perhatikan bahawa acuan boleh bersembunyi di tempat yang tidak dapat dilihat, seperti di dalam ductwork atau ubin siling di atas. Jika anda mengesyaki anda sudah mengalami masalah, berbincang dengan pemeriksa acuan yang disahkan untuk membantu menyelesaikannya sebelum mengambil langkah-langkah ini untuk mencegah pertumbuhan acuan.

1. Berhati-hati dengan kawasan lembapan yang berpotensi dan membersihkan tumpahan dan membaiki kebocoran dengan serta-merta, mengeluarkan perabot dan kain rosak yang rosak jika ia tidak dapat dikeringkan sepenuhnya.

2. Gunakan dehumidifiers untuk mengurangkan kelembapan hingga 30 hingga 50 peratus dan peminat untuk meningkatkan aliran udara di rumah anda, terutamanya jika anda hidup dalam iklim yang panas dan lembap.

3. Secara tetap membersihkan dan memelihara selokan bumbung.

4. Secara tetap membersihkan dan menyelenggara garam pancutan unit AC dan saluran saliran.

5. Bumbung menghasilkan peralatan, seperti pakaian pengering dan dapur, ke luar.

6. Menaikkan suhu udara di rumah anda supaya kelembapan tidak berakhir pada permukaan sebagai pemeluwapan.

7. Buka pintu dan pintu pintu antara bilik dan gerakkan perabot jauh dari dinding dan sudut untuk membolehkan udara bergerak dengan bebas melalui rumah anda.

8. Mengosongkan ruang merangkak, dan memasang pelapis plastik tugas berat di atas kotoran untuk mengelakkan kelembapan dari tanah.

9. Tambah pelekat acuan seperti teh Taheebo untuk air masin untuk menahan pertumbuhan tanah dan daun.

10. Membersihkan dan hamper rumah anda dengan kerap, mengeluarkan sumber-sumber makanan yang enak, seperti zarah-zarah debu, cetakan yang menyusu.

Petua untuk rumah baru

Apabila bermula dari awal, anda mungkin lebih dapat mengawal rintangan acuan rumah anda. Walau bagaimanapun, memandangkan lebih banyak rumah sedang dibina dengan kecekapan tenaga dalam fikiran, aliran udara lebih terhad di rumah baru-dan peredaran yang baik adalah penting untuk mencegah acuan. Namun, anda boleh memiliki rumah yang cekap tenaga dan tahan acuan dengan mengikuti beberapa petua penting.

1. Gunakan produk pembinaan tahan acuan, seperti tahan api tahan acuan, yang menggunakan gentian kaca bukannya kertas yang menghadap, dan pita drywall; cat yang dirawat dengan fungisida berdaftar EPA, yang tidak menggalakkan pertumbuhan pada permukaan dicat; penebat tahan acuan, seperti Nu-Wool; Kayu yang dirawat dengan bahan anti-acuan, seperti FrameGuard; dan cetakan tahan acuan, caulk dan sealant.

2. Pastikan bahan binaan kering dan bebas acuan sebelum dipasang, dan lihatlah kecacatan pembinaan yang mungkin menyebabkan kebocoran atau kemasukan air.

3. Gred tanah bawah dan jauh dari asas rumah.

4. Pasang halangan kelembapan yang kuat di bawah papak konkrit dan lantai bawah tanah.

5. Konkrit kalis air yang digunakan untuk lantai, dinding bawah tanah luaran, dan asas, seperti sistem kalis air kristal, yang membolehkan konkrit untuk bernafas supaya kelembapan tidak terkumpul.

6. Memangkas paip dan saluran bekalan air untuk mengelakkan retakan dan kebocoran.

7. Pasang selokan yang mengambil air dari rumah.

8. Melengkapi sistem HVAC dengan penuras atau pembersih udara elektronik untuk menangkap spora acuan udara.

9. Pasang dehumidifier boleh diprogram untuk mengurangkan kelembapan dalaman dan kipas ekzos untuk mengelakkan kelembapan.

10. Hindari permaidani dinding-ke-dinding, atau memasang pelapisan plastik dan penyulingan antara permaidani dan lantai konkrit untuk mengelakkan kelembapan.

Lebih banyak sumber:

• Panduan EPA untuk acuan dan kelembapan

• Persatuan Tembok dan Industri Siling

• Penyelesaian Bertanggungjawab untuk Gabungan Mould

Artikel Berkaitan