Misteri dan bahaya Well of Jacob

Musim panas di Texas tengah boleh menjadi perjuangan antara menjadi sangat panas dan menjadi sangat panas. Pelepasan adalah di mana sahaja anda dapat menemuinya - kereta anda yang berhawa dingin, pejabat berhawa dingin anda atau Lone Star ais dingin atau tiga.

Bagi sesetengah orang Texas yang berdarah dingin, walaupun - dan juga beberapa orang luar yang mencari pengembaraan - pelepasan dari haba Texas hanya melompat kecil, ke dalam perairan Jacob yang baik, bersih dan bersih. Tetapi ia datang pada harga.

Sebagai keren dan bagus kerana itu, anda perlu menjadi agak gila untuk mengambil lompatan itu.

Well's Jacob adalah musim bunga di Hays County, satu jam atau lebih barat daya Austin, berhampiran bandar-bandar Wimberley dan Dripping Springs. Telaga ini diberi makan oleh Aquifer Trinity, yang mendorong air melalui telaga dan menumpahkannya ke Cypress Creek berdekatan.

Air sejuk itu telah menarik penduduk tempatan dan pelawat ke tempat Hill Country selama beratus-ratus tahun. Dan, selama hampir sepanjang masa, Well's Jacob telah menjadi panggilan siren untuk petualang juga. Daringevils melompat dari arah menangkap berhampiran ke pembukaan langsing sumur. Penyelam bebas meneliti telaga, kadang kala dalam jarak 100 kaki, bergerak ke bukaan tipis ke dalam gua bawah air. Malah penyelam Scuba, kadang-kadang, membuat peninjauan ke dalam apa Projek Eksplorasi Yah Jacob memanggil "persekitaran yang mencabar, tidak mengizinkan." (Scuba Rekreasi tidak dibenarkan.)

Apa yang dianggap menyeronokkan bagi sesetengah orang - bersantai di bibir telaga, melarikan diri dari panas, menghabiskan masa dengan kawan - adalah gaya hidup kepada orang lain. Dan ia boleh menjadi gaya hidup yang mematikan.

Diego Adame, seorang pemain berusia 21 tahun dari San Antonio, kehilangan pemain bebas menyelam gua di dalam sumur itu pada Julai 2015 dan terpaksa memotong tali pinggangnya untuk kembali ke permukaan sebelum kehabisan nafas. Dia juga menangkap sebahagian daripada menyelam video.

"Untuk detik terpencil, " katanya kepada San Antonio Express-News, "Saya fikir kematian dan saya sendiri mati pada hari itu."

Sekurang-kurangnya lapan atau sembilan orang telah meninggal di Well's Jacob - nombor yang tepat sukar ditemui - yang menyebabkan beberapa orang menyebutnya salah satu tempat menyelam yang paling berbahaya di dunia. Dua orang lelaki muda Texas ditangkap di salah satu gua dan ditenggelamkan pada tahun 1979. Sisa penyelam telah dikeluarkan dari sumur pada tahun 1981. Sisa-sisa lain tidak didapatkan sehingga tahun 2000.

Penulis Louie Bond menceritakan beberapa kisah di laman lawatan kunjungan, dalam satu bahagian yang dipanggil, "The Fatal Fure of Well's Jacob." Dia menggambarkan sekurang-kurangnya empat gua di dalam telaga, beberapa dengan bukaan begitu sempit yang penyelam harus mengeluarkan tangki mereka untuk melewati. Bond juga menggambarkan pemulihan salah seorang mangsa di tahun 2000, yang dibuat oleh penyelam dari Pasukan Pemulihan Kawasan San Marcos:

"Anda tidak boleh mengatakan dari bawah, kiri dari kanan, " kata Kathy Misiaszek. "Anda tidak dapat melihat alat tenag anda, anda mengikis bahagian bawah dan memukul kereta kebal anda di bahagian atas, tidak ada apa-apa untuk ditolak kecuali latihan anda, kami agak lega untuk keluar."

Bahaya di bawah ini disangkal oleh keindahan tempat itu. Tetapi di atas, Well's Jacob boleh berbahaya bagi mereka yang membuatnya seperti itu.

Telaga ini, dengan sekurang-kurangnya satu anggaran, hanya sekitar 13 kaki pada pembukaan. Namun banyak daradevils wannabe memanjat ke batu-batu yang menghadap ke pembukaan dan melompat terus ke dalam sumur, ke arus ke atas. Beberapa menyelam. Ada yang membaling. (Ini adalah persekitaran berenang di dalam diri sendiri, menurut Jabatan Taman Hays County.)

Di bahagian Texas pada bulan Ogos, suhu rutin sekitar 97 derajat semasa panas hari. Ramai hari mendorong lebih tinggi daripada 100. Malah, di musim panas yang paling panas, bahagian Texas boleh menyambungkan hari dan hari-hari sebanyak 100+ suhu.

Sekiranya anda mencari kelegaan dari panas, Yakub adalah tempat yang bagus untuk mendapatkannya. Tetapi merancang ke depan kerana tempahan diperlukan. Kolam dibenarkan dari 10 pagi hingga 6 petang, dan semua perenang mendapat dua jam setiap tempahan.

Sekiranya pengembaraan adalah apa yang anda telah lakukan, anda mesti memastikan kepala yang lebih sejuk.

Artikel Berkaitan