Muntah mencari ikan paus dapat menjaring nelayan $ 3 juta

Tiga nelayan dari Oman, sebuah negara di Semenanjung Arab, berada di ambang persaraan. Dan itu semua terima kasih kepada kemungkinan penemuan apa yang mungkin memecahkan sekeping sperma ikan paus sperma.

Semasa memancing dari pantai timur laut Oman, lelaki itu menemui jisim terapung dari ambergris - zat lilin sangat jarang dan sangat berharga yang dihasilkan oleh paus sperma. Dengan berat lebih daripada 176 pound, diperkirakan tangkapan bernasib baik dapat bernilai $ 3 juta.

"Kami menggunakan tali untuk mengumpulnya dan membawanya ke dalam bot. Saya diberitahu sebelum ini bahawa ambergris mempunyai bau yang icky, tetapi selepas beberapa hari ia memberi bau yang menyenangkan. Kami bergegas kembali ke pantai dengan kegembiraan dan kebahagiaan, " Khalid Al Sinani, salah seorang nelayan, memberitahu The Times of Oman.

Jadi apa sebenarnya ambergris? Menurut Site's Bryan Nelson, anda boleh memikirkannya sebagai sejenis bola rambut ikan paus.

"Paus sperma menjana usus dalam usus mereka sebagai cara untuk melindungi usus mereka dari benda tajam yang tidak dapat ditelan yang kadang-kadang ditelan, seperti payung sotong raksasa. Ia diluluskan sebagai kotoran bersama-sama dengan najis haiwan lain, atau kadang-kadang dimuntahkan kembali jika ia menyebabkan penyumbatan - seperti bola baldi ikan paus sperma. "

Potongan ambergris yang bertumbuh, tua dari seekor ikan paus sperma. (Foto: Wikimedia)

Setelah diusir, ambergris mengapung sebagai sejenis gumpalan waxy putih. Pada mulanya, ia berbau seperti yang tidak menarik di dalam saluran pencernaan ikan paus. Selepas berbulan-bulan hingga pendedahan kepada oksidasi cahaya dan lautan, ia menjadi gelap di dalam warna dan mengambil bau yang digambarkan sebagai manis, tanah dan laut.

Aroma yang unik ini menjadikan ambergris sebagai zat yang sangat dicari untuk kegunaan parfum mewah. Walaupun haram untuk digunakan dalam minyak wangi yang dijual di Amerika Syarikat disebabkan oleh status spesis ikan paus sperma, permintaannya sangat tinggi di negara-negara seperti Perancis.

Bagi tiga nelayan bernasib baik, mereka berkata mereka telah ditawarkan $ 2, 8 juta untuk menangkap seumur hidup mereka oleh pedagang Saudi.

Artikel Berkaitan