Penguin Giant 6-foot-8 ditemui di Antartika

Spesies penguin terbesar yang pernah ditemui telah ditemui di Antartika, dan saiznya hampir tidak dapat difahami. Berdiri pada 6 kaki 8 inci dari ujung jari ke hujung paruh, burung pegunungan itu akan berkecil hati kebanyakan manusia dewasa, lapor Guardian.

Malah, jika ia masih hidup hari ini, penguin itu mungkin kelihatan bola sepak superstar LeBron James persegi di mata.

Sisa-sisa fosil yang berusia 37 juta tahun, yang termasuk tulang kaki buku lali kaki yang tercatat terpanjang serta bahagian-bahagian tulang sayap binatang, merupakan fosil paling lengkap yang pernah ditemui di Antartika. Sesuai dijuluki "penguin colossus, " Palaeeudyptes klekowskii adalah benar-benar Godzilla burung akuatik.

Para saintis mengira dimensi penguin dengan mengukur saiz tulangnya terhadap spesies penguin moden. Mereka menganggarkan bahawa burung itu mungkin akan ditimbang sekitar £ 250 - lagi, kira-kira sebanding dengan LeBron James. Sebagai perbandingan, spesies penguin terbesar yang masih hidup hari ini, penguin maharaja, adalah "hanya" kira-kira 4 kaki dan boleh menimbang sebanyak 100 paun.

Menariknya, kerana penguin bertubuh yang lebih besar dapat menahan nafasnya lebih lama, penguin colossus mungkin dapat tinggal di bawah air selama 40 minit atau lebih. Ia mengimbangi minda untuk membayangkan jenis ikan laut yang dalam dan besar, burung raksasa ini mungkin mampu memburu.

Fosil ini ditemui di pembentukan La Meseta di Pulau Seymour, sebuah pulau di rantaian 16 pulau besar di sekitar ujung Tanah Graham di Semenanjung Antartika. (Ia adalah kawasan yang paling dekat dengan Antartika ke Amerika Selatan.) Kawasan ini terkenal dengan banyaknya tulang penguin, walaupun pada zaman prasejarah, ia akan menjadi lebih hangat daripada hari ini.

Menara P. klekowskii ke atas penguin terbesar yang pernah ditemui, sebuah burung berkaki 5 kaki yang hidup sekitar 36 juta tahun yang lalu di Peru. Oleh kerana kedua-dua spesies ini hampir sezaman, sangat menyenangkan untuk membayangkan masa antara 35 dan 40 juta tahun yang lalu apabila penguin gergasi berjalan ke Bumi, dan mungkin berenang bersama nenek moyang ikan paus.

    Artikel Berkaitan