Penyu laut yang menyemarak adalah reptilia biofluorescent pertama yang pernah ditemui

Kedengarannya seperti sesuatu yang lain, sesuai dengan kisah dongeng: kura-kura laut yang bercahaya. Tetapi makhluk ini nyata. Sebelum ini tidak diketahui sains, ternyata terdapat beberapa penyu laut penyu yang mampu menghasilkan biofluoresen. Satu pasukan saintis baru-baru ini menjadi yang pertama untuk menyaksikan haiwan itu semasa menyelam di Kepulauan Solomon.

Para saintis, yang mencari makhluk biofluoresen yang lebih dikenali seperti karang dan sesetengah ikan, terkejut apabila penyu laut yang bercahaya itu berenang ke mereka, memancar dengan sayur-sayuran neon dan merah.

Kerana penyelidik membawa peralatan khas untuk melihat biofluoresensi semulajadi - cahaya biru yang memadankan cahaya biru di sekeliling lautan, dan kamera dengan penapis kuning - mereka mempunyai peluang yang benar-benar unik untuk memainkan penyu yang bersinar dalam semua kemuliaannya. Anda boleh menonton video itu secara eksklusif di National Geographic di sini.

"Saya sudah lama belajar [kura-kura] dan saya tidak fikir sesiapa pernah melihatnya, " kata Alexander Gaos, pengarah Pasifik Hawksbill Initiative, kepada National Geographic. "Ini sangat menakjubkan."

Penyu laut mewakili kes pertama yang dikenal sebagai biofluorescence dalam reptilia. Bio fluorescence, yang berlaku apabila organisme menyerap cahaya, mengubahnya, dan memancarkannya sebagai warna yang berbeza, tidak boleh dikelirukan dengan luminescence bio, yang biasanya melibatkan reaksi kimia di mana organisme sebenarnya menghasilkan cahaya sendiri. Para saintis baru sahaja mula menerokai alam semulajadi biofluoresensi di alam semulajadi, satu fenomena yang telah lama diabaikan. Penyu laut ini adalah peringatan mengejutkan betapa lebih banyak mungkin terdapat untuk mengetahui.

Setakat ini tidak jelas sama ada keupayaan bercahaya ini adalah unik kepada penduduk kecil penyu hawksbill yang berenang di sekitar Kepulauan Solomon, atau jika ia lebih meluas di kalangan penyuak di mana-mana dan penyu laut lain. Inilah satu-satunya tongkat liar liar yang pernah ditemui dengan keupayaan, tetapi penyelam jarang, jika pernah, membawa peralatan yang sesuai untuk menangkapnya. Para penyelidik menguji beberapa sampah muda tawanan berhampiran yang disimpan oleh komuniti tempatan, dan mereka juga bersinar merah. Walau bagaimanapun, penyelidikan lebih diperlukan sebelum sebarang tuntutan yang lebih luas dapat dibuat.

Ia juga terlalu awal untuk memberitahu bagaimana penyu menggunakan biofluoresennya. Ini mungkin membantu penyamaran mereka kerana mereka berenang di antara karang bercahaya yang sama, atau ia mungkin berfungsi untuk mengelirukan pemangsa. Sesetengah organisma pendarfluor menggunakan lampu mereka sebagai satu bentuk komunikasi, dan kemungkinan itu tidak dapat diketepikan untuk penyu lagi.

Malangnya, haiwan ini boleh hilang sebelum kita mendapat semua jawapan. Penyu laut Hawksbill secara kritikal terancam, dan beberapa populasi terus terancam dengan kepupusan oleh amalan penangkapan ikan manusia dan pemburuan haram. Ia akan menjadi malu untuk melihat peter haiwan yang bijak itu pada ketika ini kita hanya mengetahui bagaimana cerahnya mereka bersinar.

Artikel Berkaitan