Prim primer perut anda untuk jatuh

Menurut ekuinoks musim gugur, ia secara rasmi jatuh, yang bermaksud penglihatan rempah labu mungkin sudah berenang di bawah sedar anda. Tetapi sebelum anda mencapai gula-gula Halloween, pertimbangkan pir yang rendah hati, seorang penipu yang sebenar. Sejarah pear yang ditanam pergi sejauh masa prasejarah, dengan resipi untuk meremajakan, sawi pir yang muncul dalam buku masakan Rom sekitar abad pertama.

Hari ini, pir tumbuh di seluruh dunia, dengan China menerajui 68% pengeluaran dunia pada tahun 2017. Sama seperti epal, terdapat ribuan jenis pir, tetapi ia biasanya dibahagikan kepada dua jenis: Eropah atau Perancis pir, dan pir Asia. Kebanyakan pengeluaran pir di Amerika Syarikat berlaku di Barat Laut, dengan musim tumbuh yang biasa berlangsung dari akhir musim panas hingga musim sejuk.

Pear adalah buah yang unik kerana mereka masak terbaik selepas dipilih, bukan di pokok itu, dengan hanya beberapa jenis yang berubah warna untuk memberitahu anda apabila mereka sudah siap. Cara terbaik untuk menguji kemerahan mereka adalah untuk "memeriksa leher, " yang bermaksud untuk menolak dengan lembut di kawasan batang dengan ibu jari anda. Jika ia menghasilkan, ia sudah sedia untuk dimakan. Jika tidak, berikannya beberapa hari lagi pada suhu bilik. Pear masak dengan cepat, jadi periksa mereka selalunya sebelum mereka berubah menjadi bubur.

Bagi kepentingan kecekapan, kami akan memberi tumpuan kepada pear yang paling mudah didapati dan biasa yang terdapat di Amerika Utara. Dari memasak untuk memakannya mentah untuk memelihara, ada pir untuk setiap kesempatan.

Bartlett pir

Bartlett pear mula hijau, tetapi putar kuning keemasan sekali masak matang. (Foto: jaymethunt / Pixabay)

The juiciest dari tandan, dan yang paling popular di Amerika Syarikat, pir ini adalah terbaik dimakan mentah dengan serbet berguna, kerana mereka pasti tumpah seluruh baju anda. Dikenali sebagai pear Williams di England dan bahagian lain di dunia, mereka juga secara tradisinya digunakan dalam pengetinan, terima kasih kepada "rasa pir" yang pasti. Bartletts biasanya hijau di kedai runcit, dan akan masak menjadi kuning jika ditinggalkan pada suhu bilik. Makan mereka hijau jika anda lebih suka mereka tart dan renyah, atau biarkan pir duduk sehingga ia menjadi warna emas untuk gigitan manis dan berair.

Pear Bosc

Adakah anda seorang Guru Belanda yang memerlukan kehidupan yang masih hidup? Pertimbangkan pir Bosc photogenic. (Foto: Natalie Board / Shutterstock)

Apabila ia memburu atau melukis, anda tidak boleh salah dengan Bosc. Leher panjang yang elegan dan warna coklat berkarat menjadikannya kegemaran bagi pelukis dan jurugambar kehidupan yang masih hidup, sementara pembuat roti menghargai dagingnya yang ketat dan padat. Oleh kerana mereka mengekalkan bentuk mereka dengan baik, mereka adalah pir yang sempurna untuk dimakan, dan rasa mereka tidak dibanjiri oleh rempah yang kuat seperti kayu manis atau buah pala.

Pir Asia

Pear Asia juga dikenali sebagai pear pasir, pear apel, pear Jepun dan pir Taiwan. (Foto: MrGajowy3 / Pixabay)

Yang paling tidak mirip dengan saudara-saudaranya, anda akan diampuni memikirkan bahawa pir Asia adalah epal pada pandangan pertama. Mereka bulat dan tannish warna, biasanya speckled, dengan rasa memuaskan dan rasa segar. Ini adalah yang terbaik dimakan dalam slaws dan salad, atau di mana sahaja anda menginginkan crispness seperti apel.

Anjou pir

Pear Anjou, atau Beurré d'Anjou, dinamakan sempena rantau Anjou di Perancis. (Foto: Samantha Forsberg [CC by 2.0] / Flickr)

Jangan tunggu Anjou menukar warna - tidak seperti Bartlett, ia tetap hijau, walaupun sudah matang. Terdapat juga Anjous Merah, tetapi rasa tetap sama: ringan dan halus manis. Pir berbentuk telur ini terkenal dengan koki profesional berkat ketersediaannya sepanjang tahun dan kegunaan serba gunanya. Grillnya, masukkannya ke dalam sos, atau makannya mentah - ia adalah pear-fect dalam segalanya. Cuba salah satu daripada 5 resipi bermusim ini.

Seckel pir

Pear Seckel berukuran kecil adalah kecil kerana mereka manis. (Foto: Natalia Livingston / Shutterstock)

Jangan terlepas pandang Seckel, yang merupakan pear terkecil, dan oleh itu yang terpenting. Pelbagai kecil ini tidak dalam musim yang sangat lama, yang membuatkan mereka merawat istimewa. Pek mereka di dalam kotak makan tengah hari atau mereka boleh utuh dalam balang sebagai hadiah - anda juga akan melihat Seckels muncul sebagai hiasan plat atau dalam lekapan musim gugur.

Komice pir

Pewarna Krismas disukai kerana rasa manis, mentega dan riangnya. (Foto: Snoop [CC oleh SA 3.0] / Wikimedia Commons)

Dikenali sebagai pear Krismas kerana ketersediaan bermusimnya, anda akan melihat buah-buahan ini diputar dalam bakul hadiah dan paparan percutian. Asalnya berasal dari Perancis, masuk akal bahawa pasangan sempurna ini adalah dengan keju yang lembut seperti Brie atau Camembert. Buah lebam yang sangat manis dengan mudah, jadi berhati-hati dan jangan cuba memasak - ini yang terbaik dimakan mentah.

Artikel Berkaitan