Pulau Spektakular UK mencari tukang kebun yang kasar

Berdiri di pantai Cornwall, mustahil untuk melepaskan Gunung St. Michael.

Pulau ini terletak kira-kira sepertiga satu batu dari pantai UK, permata batu bergerigi yang naik dari laut - dan dinobatkan tidak hanya dengan sebuah biara zaman pertengahan tetapi sebuah istana sesuai untuk seorang puteri dongeng.

Tetapi jika anda ingin hidup di Gunung St. Michael, anda mungkin sepadan dengan kambing gunung.

Kerana satu-satunya cara anda boleh bergabung dengan masyarakat sekitar 30 orang yang tinggal di sana akan menjadi tukang kebun kepala. Berita baiknya, menurut tapak Gunung St. Michael, mereka menyewa. Berita buruknya adalah bahawa walaupun penyenaraian kerja memberi amaran bahawa pekerjaan semacam ini telah naik dan turun.

"Berkebun di atas batu di tengah-tengah laut bukanlah untuk orang yang lemah hati, tidak juga melepaskan diri dari kubu-kubu istana, " penyenaraian tersebut dibaca. "Tetapi Pasukan Taman di Gunung St Michael mengambil semua ini dalam langkah mereka serta rupa bumi yang akan mencabar kambing gunung yang paling tangkas."

Kerja memerlukan kaki yang tegak dan kukuh. (Foto: Shelli Jensen / Shutterstock)

Sesungguhnya ketinggian pulau yang memukau hanya diperkaya dengan kemudahannya - kampung, biara, kubu dan istana bertengger di puncaknya. Dari situ, tukang kebun baru perlu membuat keturunan harian untuk melayani tanaman eksotik yang terletak di bawah.

Walau bagaimanapun, jika tumbuhan itu hortikulturally, tumbuhan itu nampaknya bernilai perjalanan. Gunung St. Michael menawarkan salah satu koleksi pokok eksotik yang paling menakjubkan di dunia, dari rosemary hingga lavender kepada aloe dan agave yang bercambah terus dari dasar batu.

Kebanyakan tumbuhan itu mungkin tidak percaya nasib mereka kerana dapat hidup di sana - tidak seperti orang yang mendapat pekerjaan ini.

"Ia mengagumkan bahawa taman ada di sini, " nota laman web. "Tetapi walaupun angin gales dan angin asin, Teluk Stream memperlihatkan iklim supaya fros adalah jarang dan batu bertindak sebagai radiator raksasa - menyerap panas pada siang hari dan melepaskannya pada waktu malam, mewujudkan iklim mikro di mana segala macam kemungkinan tidak mungkin tumbuhan berkembang. "

Malah, Walled Garden yang menakjubkan telah berkembang sejak tahun 1780.

Satu-satunya bahan yang hilang ialah seseorang yang dapat memberikan tanaman berharga ini perhatian mereka yang tidak berbelah bahagi, sambil mengetuk batu-batu kuno dan jalan-jalan yang tidak menentu setiap hari.

Tetapi mungkin anda lebih suka berulang-ulang bekerja setiap hari?

Anda sentiasa boleh berjalan kaki di hadapannya, sebuah pita berbatu yang terbentang dari pantai di pekan pantai Marazion ke pulau itu. Tetapi ia hanya muncul untuk beberapa jam sebelum cuci air pasang di batu-batu kuno.

Pada pasang surut, jalan kuno ini tenggelam. (Foto: Murray Golder / Shutterstock)

Terbaik untuk mengambil salah satu feri harian. Atau lebih baik lagi, ambil Gunung St. Michael atas tawaran hidup di pulau itu. Kerja ini menjanjikan sebuah rumah bertingkat Victoria dengan semua pemandangan yang menakjubkan.

Dan apa, anda boleh bertanya dengan betul, berlaku kepada penghuni sebelum ini? Adakah tukang kebun terakhir kehilangan pijakannya sambil meregangkan untuk memusnahkan beberapa sempervivums yang degil? Adakah dia mendengar gema hantu semasa memangkas echeverias - dan terjun dari benteng dalam ketakutan?

Pada waktu malam, Gunung St. Michael membuat siluet yang menakutkan melawan pantai Marazian. (Foto: Matt Gibson / Shutterstock)

Sebenarnya, Lottie Allen baik-baik saja. Hari-hari ini, satu-satunya perkara yang menghantuinya, selepas lima tahun sebagai tukang kebun kepala di St Michael adalah kenangan. Dia bergerak ke, jika anda boleh membayangkannya, "cabaran baru."

"II akan kehilangan segala-galanya mengenai tugas ini, " katanya kepada BBC.

Artikel Berkaitan