Puluhan ribu walrus terdampar di pantai Alaskan ini

Tidak, tidak ada konvensyen walrus di tebing Laut Chukchi Alaska.

Puluhan ribu burung walet pasifik telah berkumpul di pantai ini setiap tahun sejak 2007. Dan bukan dengan pilihan.

Biasanya, walrus menghabiskan sebahagian besar masa mereka di atas ais laut. Sebagai floes bergerak, haiwan belayar bersama dengan mereka. Mereka menyelam ke dalam perairan cetek untuk makanan, sambil menyelamatkan diri mereka dengan berenang untuk berenang terlalu jauh.

Malah, walrus boleh menghabiskan seluruh hari menjatuhkan ke dalam air, mengalir di kerang, siput dan cacing, dan kemudian menjilat di atas ais.

Bilas, ulangi. Dapatkan lemak.

Masalahnya adalah bahawa ais laut telah semakin sukar untuk datang.

Walrus biasanya menghabiskan hari-harinya di atas floose berenang di perairan cetek untuk makanan. (Foto: USFWS / Brad Benter / Flickr)

Jadi "pengangkut" - jemaah besar walrus di darat - menjadi lebih umum. Setiap jatuh, haiwan mendapati diri mereka terdampar di pantai apabila tidak ada ais yang tersisa bagi mereka untuk mendirikan kedai. Menurut Perkhidmatan Ikan dan Hidupan Liar AS, pengangkutan tahun lepas di pantai Laut Chukchi, yang bermula pada minggu pertama bulan Ogos, adalah rekod terawal.

Pantai ini berhampiran Point Lay melihat mana-mana dari 25, 000 hingga 40, 000 walrus menumpuk, jauh dari tempat makan ideal mereka. Malah, Dana Hidupan Liar Dunia menganggarkan walrus mungkin sejauh perjalanan sejauh 250 batu dari perairan cetek yang mereka perlukan untuk memakannya.

Anak lembu muda di antara mereka tidak dapat membuat perjalanan itu.

Dengan es laut hilang, walrus semakin ramai di pantai jauh dari tempat makan mereka. (Foto: Maksimilian / Shutterstock)

Walrus tidak akan menjadi satu-satunya haiwan yang perlu pergi lebih jauh dan jauh untuk mencari makanan kerana ais laut hilang. Beruang kutub di rantau Alaskan yang sama juga membelanjakan lebih banyak tenaga berbanding sebelum ini kerana mereka bergerak ke arah timur pada apa yang penyelidik memanggil "treadmill of ice sea" yang lebih pantas.

Beruang kutub juga mendapati ais mengalir beberapa dan jauh antara hari ini. (Foto: EhayDy / Shutterstock)

Seperti beruang kutub, walrus pergi dengan floe - sehingga tidak ada lagi floe. Tetapi tidak seperti beruang bersendirian, mereka cenderung mencuci di dalam jemaah besar di pantai. Orang ramai dari haiwan besar ini boleh menjadi ancaman serius kepada orang - dan diri mereka sendiri.

Tahun lepas, 64 walrus ditemui mati di pantai-pantai ini, dengan pakar-pakar hidupan liar yang menyatakan bahawa mereka telah diserang - apa-apa dari kereta yang berlalu ke kapal terbang atau bot boleh mencetuskan fenomena. Dalam keadaan huru-hara, mereka sering akan menginjak-injak antara satu sama lain.

Perhimpunan walrus di tepi Laut Chukchi hanya mendapat lebih besar sejak tahun 2007. (Foto: Wilayah Alaska US Fish and Wildlife Service / Flickr) Masalahnya telah mendapat cukup teruk bahawa kerajaan suku tempatan meminta orang luar untuk mengosongkan kawasan itu, bahkan melepaskan video pendidikan.

Kerana begitu menarik kerana haiwan-haiwan megah ini mungkin kelihatan untuk pelancong, seluruh wilayah semakin, pada ais tipis.

Artikel Berkaitan