Raven adalah pintar pintar, dan di sini bukti saintifik

1. Raven boleh merancang lebih awal.

Raven tahu bagaimana untuk menyimpan untuk hari hujan. Atau sekurang-kurangnya pada keesokan harinya.

Duo penyelidik di Sweden menubuhkan satu siri tugas untuk gagak yang melibatkan alat dan barter untuk melihat seberapa baik burung gagak boleh merancang untuk masa depan, di luar tingkah laku makanan biasa mereka. Tugas pertama melibatkan latihan gagak untuk menjatuhkan kotak di bawah tabung untuk membuka kotak untuk menerima rawatan. Kemudian, burung-burung itu ditunjukkan sebuah dulang yang mengandungi batu dan "objek-objek distracter" - paip logam, bola, roda dan kereta mainan - untuk melihat apakah mereka akan memilih batu dan menggunakannya untuk menuntut rawatan kemudian. Memandangkan kelewatan selama 15 minit antara memilih objek dan diberi akses ke kotak terapi, burung gagak berjaya 86 peratus daripada masa. Apabila terdapat kelewatan 17 jam, kadar kejayaan mereka sebenarnya meningkat sehingga 88 peratus.

Satu lagi tugas yang melibatkan perdagangan token untuk merawat. Di sini, burung gagak telah dilatih untuk membelikan token khusus untuk menerima rawatan daripada manusia. Kadang-kadang manusia perdagangan perlakuan tidak akan merawat sebagai perancangan insentif. Setelah itu dicapai, manusia yang berbeza akan menawarkan dulang yang mempunyai token dan lebih banyak objek distrik. Burung terpaksa memilih dan menyimpan objek yang betul untuk kegunaan kemudian. Dan mereka melakukannya. Sebenarnya, burung gagak akan menangguhkan kepuasan mereka, mengabaikan perlakuan yang segera, apabila mereka mengetahui bahawa mereka boleh memperdagangkan token untuk merawat yang lebih besar. Para saintis mengetahui bahawa hanya menunggu beberapa saat untuk mendapatkan ganjaran yang lebih besar. Jika ganjaran terlalu jauh pada masa akan datang, ia tidak mempunyai nilai.

Sebelum ini, tingkah laku perancangan seperti ini dianggap terhad kepada manusia dan kera yang hebat (para burung gagak sebenarnya lebih baik daripada perancang orang utan, bonobos dan simpanse apabila dibandingkan dengan hasil eksperimen barter yang serupa). Mengenai bagaimana burung-burung berkembang untuk membangun kognisi yang kompleks seperti ini, juri masih keluar. Bolehkah Kabadayi, salah seorang penyelidik yang menjalankan kajian itu, memberitahu NPR bahawa neuron, tekanan alam sekitar dan interaksi sebelumnya dengan burung gagak lain boleh memainkan peranan dalam kemahiran. Dan bercakap tentang gagak lain ...

2. Ravens dapat menjejaki kedudukan sosial burung gagak lain dalam kumpulan mereka sendiri dan dalam kumpulan burung gagak yang tidak dikenali.

Ini adalah strategi yang berguna terutamanya jika burung gagak mempunyai rancangan untuk meninggalkan kumpulannya dan bergabung dengan yang lain - burung itu akan tahu di mana ia sesuai dengan perintah pecking dan juga yang akan tunduk kepada.

Penyelidik menemui ini dengan bereksperimen dengan bermain perbualan antara burung gagak dengan burung gagak subjek, perbualan yang membalikkan kedudukan sosial yang raven subjek sudah biasa.

IFLScience menulis, "Mereka mendapati bahawa burung gagak telah memberi perhatian khusus dan kelihatannya tertekan - memaparkan tingkah laku seperti giliran kepala dan gegar badan - apabila mereka mendengar main balik yang mensimulasikan pembalikan pangkat dalam kumpulan mereka. Mereka tidak mengharapkan burung yang berpangkat rendah untuk menunjukkan dari peringkat ke peringkat yang lebih tinggi - ini melanggar hubungan pangkat mereka.Selain itu, apabila struktur dominasi dalam mainan mencerminkan hierarki mereka dengan tepat. Para burung gagak juga bertindak balas kepada penukaran peringkat simulasi dalam kumpulan jiran, menunjukkan bahawa mereka telah menentukan siapa bos antara burung yang tidak diketahui hanya dengan menonton dan mendengar mereka (kerana tidak ada hubungan fizikal di antara kumpulan). Ini adalah bukti pertama haiwan menjejaki hubungan pangkat individu yang tidak tergolong dalam kumpulan mereka sendiri - kemahiran berguna untuk beralih burung unit. "

Oleh itu, burung gagak mempelajari kedudukan sosial yang cukup baik untuk mengetahui apa yang ada dalam kumpulan burung gagak asing yang mereka tidak pernah benar-benar berinteraksi. Dengan kata lain, burung gagak adalah ahli politik yang bijak.

3. Raven boleh menyelesaikan teka-teki.

Raven mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah yang luar biasa. Dalam beberapa eksperimen, mereka dibentangkan dengan teka-teki baru, yang mereka belajar sedikit dan kemudian menyelesaikan dengan cepat.

Blogs Sains menulis tentang satu set eksperimen oleh penyelidik Bernd Heinrich dan Thomas Bugnyar, "Mereka mendapati bahawa beberapa burung dewasa akan memeriksa keadaan selama beberapa minit dan kemudian melaksanakan prosedur multistep ini dalam masa 30 saat tanpa sebarang percubaan dan kesilapan - seolah-olah Mereka tahu apa yang mereka lakukan kerana tidak ada peluang untuk burung-burung dihadapkan dengan masalah yang sama di alam liar, penjelasan paling mudah adalah mereka dapat membayangkan kemungkinan-kemungkinan dan melakukan tingkah laku yang sesuai. yang berjaya melaksanakan tingkah laku ini memerlukan kematangan: burung belum matang tidak dapat melakukannya ketika burung berusia tahun melakukan pelbagai percobaan sebelum mereka dapat berhasil. "

Jadi, bukan sahaja mereka dapat mengetahui teka-teki yang mengejutkan dengan cepat, tetapi mereka belajar dari pengalaman masa lalu untuk membina kesimpulan tentang cara mendapatkan apa yang mereka inginkan. Dalam video PBS ini, seekor burung gagak menggambarkan bagaimana untuk menarik sebuah garis pancing untuk mencuri tangkapan.

Ini hanyalah hujung gunung ais apabila datang kepada bagaimana burung gagak telah mempamerkan kecerdasan dan kebolehan strategi mereka. Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut, lihat buku "Di Syarikat Crows and Ravens." Pada masa anda selesai halaman terakhir, anda tidak akan melihat burung gagak dengan cara yang sama sekali lagi.

Nota editor: Artikel ini telah dikemas kini sejak asalnya diterbitkan pada bulan Jun 2015.

Berkaitan dengan Tapak: Seberapa pintar anda tentang gagak dan gagak?

Artikel Berkaitan