Resipi nektar hummingbird buatan sendiri dijamin untuk dipermudahkan

Terdapat beberapa sebab untuk menarik seekor burung liar ke halaman anda. Hummingbirds adalah penyerbu super di taman, dan mereka cekap untuk menghilangkan kebun serangga yang tidak diingini. Selain itu, mereka sangat menarik untuk menonton apabila mereka makan nektar dari bunga atau pengumpan semasa berlegar di udara.

Hummingbirds tidak memerlukan apa-apa yang mewah dalam penyuap mereka. Mereka memerlukan nektar mudah untuk menarik mereka - sirap mudah tepat. Sangat mudah untuk membuat anda tidak pernah berfikir tentang membeli madu hummingbird lagi. Sirap sederhana adalah campuran gula dan air, dan untuk hummingbirds, nisbah adalah 1 bahagian gula kepada 4 bahagian air.

Berikut adalah cara mudah untuk menjadikan madu hummingbird untuk mengisi feeder hummingbird.

  • Bawa empat cawan air ke dalam mendidih.
  • Masukkan satu cawan gula dan kacau sehingga gula sepenuhnya dibubarkan.
  • Keluarkan dari haba dan biarkan sejuk.
  • Simpan di dalam peti sejuk.

Untuk pewarna atau bukan untuk pewarna

Hummingbirds tertarik dengan warna-warna cerah, jadi membuat feeder cerah, tetapi bukan madu. (Foto: perlphoto / Shutterstock)

Terdapat nektar hummingbird yang dibeli di kedai dan resipi DIY yang mengandungi pewarna merah. Nectar merah sepatutnya menarik hummingbirds lebih daripada madu yang jelas, tetapi kajian menunjukkan bahawa hummingbirds menggali ke arah madu yang jelas dalam pemerah berwarna berwarna dengan mudah seperti madu merah.

Dye Merah # 40 yang digunakan dalam kebanyakan madu hummingbird telah terbukti menyebabkan kanser dan tumor pada tikus dan tikus serta menurunkan kadar pembiakan, menurut Bird Watcher's Digest. Tidak ada ujian saintifik yang dilakukan pada hummingbirds dan Red Dye # 40, tetapi ada bukti anekdot dari pemulihan hummingbird yang telah melihat peningkatan tumor kulit dan bil pada burung, mungkin dari diet madu yang mengandung pewarna merah.

Oleh kerana pewarna tidak perlu dan mungkin membahayakan burung penyu, jauhkannya dari madu buatan sendiri anda.

Lebih banyak petua untuk menarik seekor burung liar

Bunga tiub seperti daylilies akan membantu menarik seekor burung liar. (Foto: aminkorea / Shutterstock)

Ikuti petua-petua ini untuk memastikan yang membantu menjaga burung-burung kolibri yang banyak dan gembira di kawasan anda.

  • Tukar nektar dalam pengumpan setiap beberapa hari untuk memastikan ia segar.
  • Basuh suapan secara kerap menggunakan cuka dan air panas. Bilas dengan baik.
  • Semua gula itu akan menarik semut. Cara terbaik untuk memelihara semut-semut dari merangkak ke seluruh pengumpan - dan mengecewakan kolibri burung dari pemakanan - adalah dengan semut semut, sebuah wadah air yang duduk di antara apa pun yang digunakan oleh semut untuk merangkak ke arah nektar dan madu itu sendiri. Sungai itu dipenuhi dengan air, dan semut tidak dapat menyeberang air untuk sampai ke nektar. Anda boleh membeli parit yang murah atau membuat penyu hamparan hummingbird anda sendiri.
  • Sebagai tambahan untuk meletakkan penyu hummingbird, peluang anda untuk menarik hummingbirds dapat ditingkatkan dengan menanam tanaman menghasilkan nektar di bawah sinar matahari penuh. Almanac Petani Lama menyarankan bunga berbentuk tiub yang berwarna terang yang memegang nektar seperti balsem lebah, kolumbin, rumput dayung, foxgloves, impatiens dan petunias.
  • Gunakan pelbagai tumbuh-tumbuhan yang berbunga pada pelbagai masa sepanjang musim untuk mewujudkan aliran tarikan berterusan di halaman anda.
  • Jangan gunakan racun perosak kimia di taman anda yang akan menghilangkan salah satu sumber makanan burung liar - serangga - atau boleh membuat burung liar sakit.
  • Sekiranya warna-warna terang pada feeder hummingbird anda pudar, sentuh mereka dengan cat kuku murah. Pastikan polish benar-benar kering sebelum meletakkan feeder kembali untuk burung.
  • Beri mandian burung mandian mandi. A birdbath membantu, tetapi apa yang benar-benar suka hummingbird adalah kabus mantap. Hidupkan rahsia di hos kebun anda apabila ada seekor burung kolibri di sekitar, dan mereka hanya boleh menembak masuk dan keluar dari semburan.

Mengapa anda tidak sepatutnya memberi suapan lembu

Anda mungkin melakukan lebih banyak kemudaratan daripada yang baik dengan memberi makan burung-burung hantu dengan tangan. (Foto: Ramona Edwards / Shutterstock)

Anda mungkin pernah melihat banyak video dan foto di internet orang yang memakan burung liar dengan tangan. Walaupun anda mungkin tergoda untuk mencubanya sendiri, inilah mengapa anda tidak perlu.

Sheri Williamson, pengarang "A Field Guide to Hummingbirds of North America, " bercakap dengan The New York Times dan memberi amaran bahawa hummingbirds memberi makan mereka lebih mudah terdedah kepada manusia lain yang boleh menembak mereka dan mencederakan mereka.

Juga jika seekor burung hantu datang untuk melihat manusia sebagai sumber makanan mereka, mereka mungkin mengabaikan bunga di dekatnya. Sebagai contoh, burung liar takmigrat di kawasan tropika tidak menanam bunga di kawasan dengan pemakan sepanjang tahun.

Oleh itu, dalam jangka masa panjang jika anda ingin menarik seekor burung liar ke halaman anda, sebaiknya untuk mengekalkan suapan anda dan menanam bunga yang mesra berbunga ketika memerhatikan dari jauh.

"Mereka akan mengingati halaman anda pada perjalanan seterusnya, dan anda akan berakhir dengan pelanggan yang setia dan berkembang jika anda melakukan semuanya dengan betul, " kata Williamson.

Nota editor: Artikel ini telah dikemas kini sejak ia pada asalnya diposkan pada Mei 2018.

Artikel Berkaitan