Rumah hijau Victoria terbesar di dunia membuka semula pintunya

Pada tahun 1863, House of Temperate Royal Botanical Gardens di Kew, England, dibuka kepada orang ramai, permata kejuruteraan Victoria dan pemikiran saintifik. Flora dari seluruh zon suhu sederhana ditanam di rumah hijau, dan pelawat yang mungkin tidak pernah melihat tumbuhan itu mempunyai peluang untuk bersiar-siar di kalangan mereka.

Tetapi 155 tahun adalah masa yang lama, dan House Temperate menunjukkan umurnya. Laporan kerajaan 2011 berkata pengubahsuaian diperlukan dalam tempoh tiga tahun jika strukturnya dapat bertahan. Dan projek pemulihan besar-besaran bermula pada tahun 2013, rumah hijau terbungkus dalam sebuah khemah yang cukup besar untuk menempatkan tiga Boeing 747s.

Kini, Rumah Sempurna telah dibuka kepada umum sekali lagi, dengan lebih daripada 69, 000 unsur dibuang, dibersihkan dan sama ada dipulihkan atau diganti dan 15, 000 panes kaca baru dipasang.

Kebun-kebun di Rumah Temperate juga mendapat pembersihan yang baik juga.

Buat pertama kalinya sejak dibuka, katil-taman dari taman itu telah dikeluarkan, termasuk tanah. Sepuluh ribu tanaman muda, serta beberapa warisan, kemudian dipasang, kebanyakannya ditanam dari keratan tumbuhan yang telah di rumah hijau selama beberapa dekad. Tumbuhan warisan yang terkenal itu disimpan di tapak semaif sementara semasa proses pemulihan.

"Sungguh menyedihkan untuk melihat beberapa pokok itu, " kata Greg Redwood, ketua rumah kaca di Kew, memberitahu The Guardian. "Tetapi ada di antara mereka yang memukul bumbung, dan sangat sukar untuk menghasilkan spesimen baru di bawah kanopi tebal.

"Selepas bertahun-tahun pemangkasan, banyak tumbuh-tumbuhan telah berkesan bonsais."

Salah satu tumbuhan warisannya ialah Encephalartos woodii, sebuah pokok yang menjejakkan kaki ke masa dinoaur. Dianggap sebagai "tumbuhan yang paling sejuk di dunia, " E. woodii punah di alam liar dan hanya tinggal di kebun botani seperti Kew. Spesimen House Temperate tiba pada tahun 1899. Sebab pokoknya kesepian adalah kerana semua pokok yang diketahui adalah lelaki. Oleh itu, spesies tidak dapat menghasilkan secara semulajadi. Sebaliknya, botani mengklonkan pokok tersebut.

Dua spesies lain yang telah punah juga berada di Rumah Sempurna. Satu lagi 70 tumbuhan yang dipamerkan sama ada terancam atau terancam.

Rumah Temperate telah direka oleh Decimus Burton, lelaki yang sama yang juga merancang 'Palm House' Kebun dan bangunan sekitar Regent's Park dan Hyde Park di London.

Rumah Temperate tidak seperti "percubaan" dalam reka bentuknya sebagai Palm House, menurut Majalah Apollo, tetapi berpendapat bahawa "kepekaan klasik Burton jauh lebih jelas dalam bentuk yang lebih keras dan hiasan substansial."

Keseluruhan skop Dewan Temperate - dewan seperti katedral utama dan dua sayap tambahan - tidak semuanya selesai pada masa yang sama. Rumah hijau hanya dibuka dengan dewan utama pada tahun 1863. Ia akan mengambil masa hampir 40 tahun sebelum sayap utara dan selatan, yang dipanggil rumah-rumah Himalaya dan Mexico, kedua-duanya terbuka. Satu lampiran kayu jati telah ditambah pada tahun 1925. Seluruh kompleks ini membentang hampir 200 meter (656 kaki).

Bahagian Rumah Sarangat bukan satu-satunya ruang yang menerima sprucing up. Kira-kira 116 guci hiasan di sepanjang bahagian luar rumah Temperate telah dipulihkan dan digantikan semasa pengubahsuaian.

"Pemulihan House Temperate telah menjadi projek yang kompleks dan sangat bermanfaat, mengulangi pemahaman kontemporari seni bina zaman Victoria dan pembangunan inovasi masa lalu, " kata arsitek utama projek itu, Aimée Felton, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh taman itu. "Kaca pengudaraan, sistem pengalihudaraan mekanikal, jalan dan susun atur semua mengambil prinsip pengasasnya daripada lukisan Decimus Burton sendiri, yang dipegang di dalam arkib Kew."

Memandangkan belanjawan telah dibongkarkan semasa pembinaan awal dan usaha pengubahsuaian awal struktur terkenal, bahan-bahan yang lebih murah dan lebih murah telah digunakan. Dalam perombakan moden, pekerja mengupas kembali 13 lapisan cat di bahagian paling lama bangunan itu, dari biru pucat hingga krim ke hijau pudar. Kini, bangunan keseluruhannya adalah putih yang menakjubkan. Kerja cat memerlukan 5, 280 liter cat untuk menutup permukaan 14, 080 meter (46, 194 kaki). Itulah saiz yang sama dengan empat padang bola sepak.

"Masa yang diperlukan untuk tumbuh-tumbuhan yang baru ditanam untuk mencapai kematangan akan menawarkan pelawat yang penuh dan tidak terhalang melihat rangka logam yang luar biasa dalam semua kemuliaannya: sebuah tempat perlindungan untuk tumbuh-tumbuhan, " kata Felton.

Dan ambil masa yang diperlukan. Pengubahsuaian Rumah Temperate menjadikan rumah hijau sebagai daya tarikan generasi sejak ia akan mengambil masa beberapa dekad untuk banyak tumbuh-tumbuhan berkembang menjadi keindahan penuh mereka.

Seperti yang dijelaskan oleh The Guardian, "Masa depan bangunan telah terjamin, dan, memandangkan beberapa tumbuh-tumbuhan tidak akan matang selama 25, 50 atau 75 tahun lagi, anda boleh yakin bahawa cucu-cucu anda akan dapat melihatnya pada masa yang terbaik. "

Berikut adalah 155 tahun lagi, Temperate House.

Artikel Berkaitan