Saya suka menyusun batu, tetapi itulah sebabnya saya berhenti

Ia agak sukar untuk tidak. Menyusun batu di pantai dengan pantai berbatu adalah meditasi dan mengganggu cukup untuk menghalang saya daripada melihat telefon saya. Dan apabila saya di tepi tasik atau tepi pantai, saya tidak mahu membuang masa saya di lokasi yang indah menatal menerusi Instagram. Saya terbentang, melihat pinggir air untuk tadpoles atau bug air, dan mengambil gambar landskap. Tetapi jika terdapat batu-batu di sekeliling - terutamanya yang menarik, bulat-bulat-dengan-laut - saya mendapati diri saya menyusunnya.

Terdapat permainan yang tidak berkesudahan yang anda boleh main solo atau dengan orang lain: Berapa tinggi yang boleh anda buat stack anda? Berapa warna yang boleh anda gunakan? Apa jenis ukiran pelbagai batu yang boleh anda buat? Jika ia terasa seperti seni, itu kerana ia adalah seni - banyak penumpuk batu telah menjadi terkenal di Internet sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana kemahiran mereka tidak mungkin, atau projek-projek yang luar biasa.

Tetapi sekarang semua orang sedang melakukan perkara yang menyusun batu, dan ia tidak seperti yang tidak berbahaya.

Ia boleh menyakiti manusia dan sejarah budaya

"Orang ramai [menyusun batu] tanpa pendidikan alam sekitar supaya mereka tidak tahu apa laman web mereka - sama ada tapak mempunyai makna hidupan liar atau kepentingan bersejarah, " kata John Hourston, presiden Persatuan Blue Planet BBC. "Tambahlah bahawa kepentingan bersejarah cairns di Scotland, digunakan untuk mercu tanda dan menunjukkan cara yang selamat. Anda kini mengelirukan dengan kenyataan peribadi yang tidak bermakna apa-apa."

Batu yang disusun dalam bentuk cairns telah lama digunakan sebagai penunjuk jalan, tetapi apabila ia dilakukan untuk keseronokan, ia dapat mengelirukan pejalan kaki yang lain, menyebabkan mereka melencong dari laluan. Itu hanya berbahaya, bersamaan dengan hutan yang mencuri satu tanda Segitiga untuk menggantung di dalam bilik anda. Dan di beberapa tempat, seperti yang ditunjukkan Point Hourston, cairns mempunyai makna sejarah, sehingga mencipta jumlah yang baru untuk menghancurkan sekeping sejarah.

Juga, ia agak kasar: Seperti Nick Wildlife Wicked menunjukkan dalam video di atas, kebanyakan kita pergi ke ruang semulajadi untuk meninggalkan dunia yang dikuasai manusia di belakang. Menyusun batu dan meninggalkan mereka untuk orang lain untuk melihat adalah sejenis grafiti alam sekitar. "Anda tidak perlu datang dan meninggalkan tanda anda di padang belantara, " kata Nick, mengingatkan kita semua kebaikan "tidak meninggalkan jejak" etika padang belantara.

Ia menyakitkan hidupan liar

Kepiting pasir hanya mahu mencari tempat untuk bersembunyi di pantai. (Foto: Dennis van de Water / Shutterstock)

Dan kemudian ada kesan rock-stacking pada kehidupan di dalam dan berhampiran air, terutamanya ekosistem air tawar yang sudah terancam, yang mana anda sering mendapati batu-batu yang ditumpuk willy-nilly. Sebagai Randall Bonner menulis di Ruang Terbuka Luas:

"Setiap batu di dalam aliran mengembang dengan kehidupan Semua benda dari tumbuhan akuatik kepada mikro-organisma dilampirkan pada batu-batu itu, dan juga mewujudkan habitat untuk krustasea dan nymphs." Crevices in the rocks memegang telur dalam salmon redds untuk disenyawakan, menyokong telur-telur sehingga mereka tumbuh menjadi goreng dan mula makan dari makhluk-makhluk yang sangat menusuk dan merangkak di sekitar batu-batu yang sama. "

Tidak semua orang tahu bagaimana ekologi air tawar berfungsi, jadi inilah kepala-kepala kamu: batu-batu di sungai sangat penting untuk beberapa jenis kehidupan, terutama serangga muda dan amfibia; antara dan di bawah batuan adalah tapak semaian untuk semua jenis kehidupan hutan yang bermula di sungai. "Anda boleh mengangkat bumbung di luar rumah udang laut, atau mengganggu buaian untuk generasi masa depan salmon yang sudah semakin berkurang. Mengeluarkan batu dari habitat aliran rapuh pada dasarnya sama dengan menghilangkan batu bata dari rumah orang lain ketika menyerang peti sejuk mereka dan makanan pantry, "tulis Bonner.

Lebih buruk lagi, jika batuan dikeluarkan dari bank aliran, ia boleh mengakibatkan hakisan lebih cepat dan lebih cepat daripada apa yang mungkin sudah menjadi sesuatu yang rapuh.

Bergantung pada di mana di pantai air masin anda menarik batu anda untuk disusun, ia boleh memberi kesan kepada kehidupan di sana juga: Pelbagai serangga dan krustasea kecil, seperti ketam, bergantung kepada batu untuk perlindungan, dan batu membuat poket air yang mereka tunggu sehingga Air pasang masuk. Burung pantai bergantung kepada serangga, ketam, dan haiwan lain untuk makanan. Penyusunan batu mengganggu lubang-lubang alam semulajadi ini.

Mengetahui semua ini, saya akan berhenti menyusun batu dari sekarang. Saya tidak perlu "meninggalkan tanda saya" di alam sekitar, dan saya pasti tidak mahu mengganggu rumah atau tapak semaian haiwan atau serangga. Saya akan meninggalkan batu tumpukan kepada orang-orang yang bekerja di laluan - mereka akan membuat cairns di mana mereka diperlukan dan paling sesuai bergantung pada bagaimana jejak berjalan.

Artikel Berkaitan