Seberapa besar galaksi terkecil di alam semesta?

Para saintis di University of California di Irvine telah menemui galaksi yang sangat kecil sehingga ia hampir tidak memenuhi syarat sebagai galaksi. Disebut "Segue 2", galaksi kerdil hanya mengandungi kira-kira 1, 000 bintang dan merupakan galaksi paling kecil di alam semesta yang diketahui, lapor Phys.org.

Untuk 1, 000 bintang yang tidak dikenali, mungkin seperti banyak, tetapi untuk memahami betapa kecilnya Segue 2, anda mesti berfikir dalam istilah galaksi. Untuk meletakkannya dalam perspektif, galaksi kita sendiri, Bima Sakti, mengandungi mana-mana 100 hingga 400 bilion bintang. Output cahaya Segue 2 - keluaran cahaya dari seluruh galaksi - hanya sama dengan kira-kira 900 kali dari matahari bersaiz kecil kita sendiri.

"Mencari galaksi kecil seperti Segue 2 adalah seperti menemui gajah lebih kecil daripada tetikus, " kata kosmologi James Bullock, pengarang akhbar.

Penemuan galaksi kecil itu menimbulkan persoalan tentang berapa banyak bintang yang diperlukan untuk membuat galaksi di tempat pertama. Satu kelayakan utama ialah melihat sama ada kluster bintang terikat secara graviti, dan kelihatan bahawa Segue 2 layak. Menurut para penyelidik, bintang-bintang terikat bersama oleh halo gelap yang bertindak seperti gam galaksi, menyekat keseluruhan cluster sebagai satu.

"Sudah pasti galaksi, bukan sekumpulan bintang, " tegas pengarang utama, Evan Kirby.

Menemui galaksi kecil seperti Segue 2 adalah seperti cuba untuk memilih sekeping jerami terkecil daripada jerami. Menurut Kirby, hanya ada satu set teleskop di Bumi yang dapat mengesannya: yang dijumpai di Balai Cerap WM Keck di puncak Mauna Kea Hawaii. Sebenarnya, kemasukan Segue 2 dalam buku rekod mungkin hanya tahan selagi teleskop ini kekal yang paling berkuasa. Penemuan galaksi ini menunjukkan bahawa terdapat galaksi lain yang lebih kecil yang bersembunyi di dalam kegelapan, hampir tidak pudar dari pandangan.

Penemuan Segue 2 bukan hanya menarik kerana kecenderungan yang melampau. Kewujudan galaksi kerdil seperti Segue 2 telah lama diramalkan oleh model bagaimana alam semesta terbentuk. Walau bagaimanapun, ketidakmampuan para saintis untuk mencari mereka, "telah menjadi teka-teki utama, menunjukkan bahawa mungkin pemahaman teoretis kami tentang pembentukan struktur di alam semesta adalah cacat dengan cara yang serius, " kata Bullock.

Mencari Segue 2 telah meredakan kebimbangan tersebut, dan ia dapat menawarkan petunjuk mengenai asal-usul unsur-unsur seperti besi dan karbon, kunci untuk hidup di Bumi, di alam semesta awal. Ia mungkin galaksi kecil, tetapi penemuannya mungkin mempunyai implikasi besar.

Jawatan ruang berkaitan di Laman:

  • 7 tempat untuk pertunjukan kelas atas
  • 10 gambar hebat dari ruang dalam
  • 10 imej Bumi yang kelihatan seperti seni

Artikel Berkaitan