Sekiranya anda mencuci ayam anda?

//youtu.be/T7dLXEc9tZM

Julia Child mungkin tahu segala-galanya yang perlu diketahui tentang daging bourguignon yang sempurna, tetapi ia kelihatan seperti masakan Perancis yang salah - "mati salah, " kata NPR - mengenai ayam.

Dalam siri PBS yang diraikan, "Chef Perancis, " kemasyhuran grande menasihati menasihat tukang masak untuk membasuh ayam mereka sebelum memasaknya. "Saya fikir ia adalah satu perkara yang lebih selamat untuk dilakukan, " kata Anak ketika dia melepaskan burung di wastafel dan memberikannya bilas.

Tetapi tidak begitu cepat, katakan penyelidik keselamatan makanan di Drexel University dan New Mexico State University. Kempen mereka dipanggil "Jangan Cuci Ayam Anda!" menasihati tukang masak rumah untuk tidak membasuh ayam mereka. Seperti ternyata, cuba mencuci patogen seperti salmonella dan Campylobacter - yang bersama-sama menyumbang hampir 1.9 juta kes penyakit di Amerika setiap tahun - tidak sedikit untuk membasmi mereka, dan banyak untuk mandi mereka di seluruh dapur, tidak lagi tukang masak.

Sesuatu seperti ini:

"Tidak ada sebab, dari sudut pandangan saintifik, untuk berfikir anda menjadikannya lebih selamat, " jelas penyelidik keselamatan makanan Drexel, Jennifer Quinlan, "dan sebenarnya, anda menjadikannya kurang selamat."

Mencemari dapur

Pakar keselamatan makanan mengesyorkan memindahkan ayam mentah ke kanan dari bungkusan ke kuali. (Foto: VICUSCHKA / Shutterstock)

Dalam satu kajian baru-baru ini, Jabatan Pertanian AS bekerjasama dengan North Carolina State University untuk menyiasat bagaimana orang mengendalikan daging mentah di dapur. Mereka mendapati bahawa 61% bilas ayam sebelum menyiapkannya. Hampir 30% daripada mereka kemudiannya mempunyai salad yang tercemar bakteria dari ayam.

"Ini adalah cerita seram dari sudut mikrobiologi, " kata Ben Chapman, pakar keselamatan makanan dan profesor di NC State, kepada NBC News. "Apa yang paling mengejutkan saya ialah berapa penyediaan makanan yang berlaku di dalam dan di sekeliling tenggelam selepas seseorang mencuci ayam."

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) bersetuju bahawa tiada sebab untuk membilas, mengatakan. "Jangan basuh ayam mentah. Semasa mencuci, jus ayam boleh menyebar di dapur dan mencemari makanan, perkakas dan countertops lain."

CDC mengetweetkan peringatan tentang dasar keselamatan makanan ini, merangsang perdebatan di kalangan tukang masak rumah. Ramai yang mengatakan mereka masih bersungguh-sungguh untuk mencuci senapang dari ayam tetapi kemudian membersihkan tenggelamnya selepas itu.

CDC mengikuti tweet itu dengan berkata, "Kami tidak bermaksud untuk membuat anda semua panas tidak membasuh ayam anda tetapi memang benar: membunuh kuman dengan memasak ayam dengan teliti, tidak membasuhnya.Anda tidak boleh mencuci mana-mana ayam, daging, atau telur sebelum memasak Mereka semua boleh menyebarkan kuman di sekitar dapur anda. Jangan selamatkan makanan sayap! "

Pakar-pakar keselamatan makanan menasihati menghilangkan unggas mentah dari bungkusan dan meletakkannya lurus di dalam panci masak; Haba dari memasak akan membunuh mana-mana bakteria yang mengintai. Juga pastikan membersihkan dengan baik dan basuh tangan anda dengan sabun dan air panas.

Untuk melihat bagaimana Julia memanggang ayam, lihat video di bahagian atas cerita ini. Cuma elakkan patogen-patogen di seluruh dapur anda dengan tuala kertas (alpukat hijau, tidak kurang) a la Julia.

Nota editor: Kisah ini pada asalnya diterbitkan pada bulan Ogos 2013 dan telah dikemas kini dengan maklumat baru.

Artikel Berkaitan