Semua yang anda mahu tahu tentang tumbleweeds

Seperti koboi, kereta api dan kerbau, tumbleweed adalah ikon Old West. Bola-bola dedaunan mati yang melintasi padang pasir dan julat terbuka adalah tonggak filem Barat dan imaginasi Amerika.

Tetapi kebenaran tentang tumbleweeds tidak begitu mudah. Mereka mungkin menjadi simbol romantik dalam hubungan kasih sayang negara kita dengan Wild West, tetapi tumbleweeds juga rumpai menyerbu yang disebut thistle Rusia, dan banyak orang Barat zaman moden takut mereka mengambil alih.

Bagaimana mereka sampai di sini

Pada tahun 1873, pendatang Rusia tiba di South Dakota yang membawa biji rami yang nampaknya tercemar dengan biji thistle Rusia (Salsola tragus). Sebaik sahaja disemai, penceroboh ini dari benua lain dengan cepat berkembang, tanpa dipengaruhi oleh pemangsa dan penyakit semulajadi untuk memastikan ia disemak. Setiap musim sejuk selepas tumbuh-tumbuhan thistle Rusia mati, bahagian-bahagian lebat rapuh menyerang akar dan meniup, menyebarkan biji di mana sahaja mereka jatuh (kira-kira 250, 000 setiap tumbuhan).

Oleh kerana thistle Rusia berkembang pesat dan mudah mengeksploitasi tanah yang terganggu dilucutkan spesies asli, ia dapat dengan cepat mengambil alih di ladang pertanian yang luas dan banyak padang rumput kering Barat. Menjelang penghujung tahun 1800-an, penceroboh ini telah melancarkan jalannya ke seluruh negara-negara barat dan ke Kanada, yang dibawa oleh angin dan kereta kereta api.

Seorang ahli botani kerajaan yang dihantar untuk menyiasat pada awal tahun 1890-an tidak dapat mempercayai matanya: "Satu kawasan yang hampir berterusan kira-kira 35, 000 batu persegi telah menjadi lebih kurang dilindungi dengan thistle Rusia dalam tempoh yang agak singkat dua puluh tahun."

Kehidupan terjatuh

Tumbleweeds boleh tumbuh beberapa kaki tinggi. (Foto: miheco [CC BY-SA 2.0] / Flickr)

Apabila kita berfikir tentang tumbleweeds, kita jarang melihat belukar thistle Rusia, yang banyak menganggap cantik dengan batang bergaris ungu mereka, daun lembut dan bunga halus. Berkembang dari enam inci hingga tiga kaki tinggi (dengan beberapa bercambah dengan saiz Volkswagen Beetle), mereka kemudiannya mengembangkan duri tajam.

Banyak spesies haiwan memakan pucuk baru yang kaya, termasuk rusa keldai, pronghorn, anjing padang rumput dan burung. Thistle rumput Rusia sebenarnya menyelamatkan lembu dari kelaparan semasa Debu Bowl pada tahun 1930-an ketika makanan lain tidak tersedia.

Thistle Rusia cantik di mekar sebelum ia kering dan jatuh. (Foto: miheco [CC BY-SA 2.0] / Flickr)

Tetapi ada sisi bawah. Tumbleweeds tidak pernah berhenti menyebar. Hampir setiap negeri di Amerika Syarikat kini menjadi rumah kepada thistle Rusia, serta beberapa spesies tumbuk yang baru yang tiba sebagai pendatang dari seluruh dunia.

Kemarau yang berterusan di Barat telah menjadi satu kebanggaan khusus bagi para penggemar yang sentiasa ada, melancarkan bola keranjang yang baru-baru ini yang melintasi mesas dan melalui lembah dan pekan, dan juga mencipta spesies hibrid gergasi baru yang kini menyapu di seluruh California.

Hari ini, tumblerweeds bukan sahaja merupakan gangguan pertanian dan bahaya kebakaran, tetapi seperti yang dilaporkan CNN, pileup besar-besaran kini sering mengebumikan rumah, menghalang jalan raya dan jalan masuk, dan juga membongkar orang di dalam rumah mereka, seperti yang dilihat dalam video-video ini:

Pada Malam Tahun Baru, pasukan negara di Washington menyatakan menghabiskan masa selama 10 jam menggali pemandu dari sebuah kereta jatuh yang menimbun 20 hingga 30 kaki di atas jalan raya. Mereka memanggil kekacauan "tumblegeddon."

#tumblegeddon Selepas 10 jam SR 240 ditutup malam tadi pada Malam Tahun Baru, ia dibuka sekitar 0430 terima kasih kepada @WSDOT_East Kami masih mempunyai satu kereta yang ditinggalkan terperangkap dalam tumbleweeds yang ditemui pada siang hari, bernasib baik tidak ada di dalamnya. pic.twitter.com/df7XbnqafE

- Trooper C. Thorson (@ wspd3pio) 1 Januari 2020

"Keterlihatan tidak baik, yang menyebabkan kereta perlahan, " kata Pegawai Peronda Negara Washington Chris Thorson kepada USA Today. "Apabila mereka berhenti, mereka jatuh cepat, mereka hanya terputus-putus dalam beberapa minit.Ia agak baik campuran cuaca dan keadaan yang aneh, saya tidak tahu bagaimana untuk menerangkannya.Ia hanya ganjil.Ini sangat aneh kerana ia tidak 't berlaku.Ia biasa, 99 peratus masa, anda boleh memandu melalui tumbleweeds. "

Kami masih berusaha membersihkan jalan raya dengan @WSDOT_East. Kami tidak pasti apabila jalan itu akan dibuka. Tumbleweeds ditimbun 20-30 kaki di tempat. SC pic.twitter.com/zFbA3luscg

- Trooper C. Thorson (@ wspd3pio) 1 Januari 2020

Emblem Amerika

Tumbleweeds sudah menjadi ancaman perosak pertanian dan ancaman kebakaran kembali pada akhir abad ke-19, tetapi itu tidak menghalang mereka daripada menjadi abortal dalam wayang Barat abad ke-20 sebagai roamers kasar, simbol kehormatan negara kita untuk individualisme yang berdaya tahan, ruang terbuka luas dan kebebasan sempadan yang bertele-tele.

Dua Barat dinamakan sempena drifters tunggal - satu filem diam 1925 yang dipanggil "Tumbleweeds" dan sebuah filem 1953 Audie Murphy yang dinamakan "Tumbleweed." Filem 1935 Gene Autry bertajuk "Tumbling Tumbleweeds" juga memaparkan lagu hit dengan nama yang sama.

Dengarkan versi yang lebih baru dari nyanyian koboi Roy Rogers dan Anak-Anak Pelopor dalam video ini:

Tumbleweeds terus memberi inspirasi kepada semua dari tajuk buku dan filem ke restoran, perniagaan dan nama band - bukti kekuatan mitos mereka pertama kali dimasukkan ke dalam jiwa Amerika melalui kuasa skrin besar (dan kecil).

Lihat montaj filem dan montaj TV ini dengan pemandangan ikon yang menarik oleh Muzium Seni Columbus:

Takedown takedown

Peperangan di thistle Rusia dan spesis tumbleweed lain membentang hampir ke masa ketibaan mereka yang tidak disengajakan. Opsyen pengurusan yang cuba dicuba termasuk penggunaan racun perosak dan memotong tumbuh-tumbuhan muda atau menghilangkannya sebelum biji mempunyai peluang untuk berkembang. Tetapi kaedah ini sering mahal dan memakan masa.

Sebagai tindak balas, saintis telah mula menguji beberapa pilihan biologi, seperti serangga pembunuh yang boleh mengambil tumbleweed secara semulajadi dan lebih cekap. Di samping itu, Perkhidmatan Penyelidikan Pertanian Amerika Syarikat baru-baru ini mengumumkan penemuan dua patogen kulat menjanjikan yang menjangkiti dan membunuh tumbleweeds. Tidak menghairankan, kulat telah ditemui di tumbuh-tumbuhan thistle Rusia yang dijangkiti yang tumbuh di padang rumput Eurasia - rumah asal tumbleweeds.

Nota editor: Kisah ini telah dikemas kini dengan maklumat baru sejak ia ditulis pada bulan Julai 2016.

Artikel Berkaitan