Setiap tahun, hummingbird ini kembali kepada lelaki yang menyelamatkannya

Buzz menikmati bunga bunga raya - dan syarikat kawannya yang terbaik. (Foto: Michael Cardenaz)

Walaupun duduk di jalan masuknya, Michael Cardenaz membuat angka yang hebat.

Bercukur, tatu dan sangat besar.

Kemudian ada sehelai penguat undang-undang yang mengendalikan setiap seratnya: 14 tahun dengan pejabat sheriff. Ahli pasukan SWAT dan, kini, ejen Keselamatan Tanah Air.

Dia suka Harley-Davidsons dan gembala Jerman dan "berlari dan menembak."

Cardenaz juga berlaku untuk menyelamatkan gembala Jerman. (Foto: Michael Cardenaz)

Jadi, jika anda melihatnya duduk di depan rumahnya di Grovetown, Georgia, pada hari yang cerah pada tahun 2016, anda mungkin tertanya-tanya mengapa seekor hummingbird ruby-throated menjerit oleh kepalanya sebelum mendarat dengan selesa di telapak tangannya.

Mengapa burung saiz nikel memilih untuk hinggap di tangan gergasi ini?

Buat seketika, Cardenaz hairan dengan perkara yang sama.

"Saya agak terkejut dengannya, " dia mengimbas kembali ke laman web. "Akhirnya, saya berfikir, 'Orang humming random rawak tidak hanya mendarat di tangan saya, ini mesti menjadi salah satu penyelamatan saya, maksud saya mereka semua kelihatan sama."

Sesungguhnya, Cardenaz mungkin memakai topi untuk kerja-kerja kasar dan keruntuhannya. Tetapi burung kecil ini mengenalnya dengan peranan lain yang sering dia anggap: Jururawat Hummingbird.

Makhluk yang beristirahat dengan jujur ​​di tangannya ternyata menjadi sahabat lama dan bekas pesakit.

Buzz selalu membiarkan kawannya tahu bila dia kembali ke kawasan kejiranan. (Foto: Michael Cardenaz)

Secara beransur-ansur, ia datang ke Cardenaz. Dia selalu mempunyai burung hantu di sekitar rumah pada bulan-bulan musim panas. Setiap sekarang dan kemudian salah seorang daripada mereka akan terluka.

"Salah satu anjing saya membawa seekor hummingbird lain ke mulut saya, menjatuhkannya di kaki saya dan menyalak saya, seperti, 'Betulkan."

Tetapi sedikit burung yang beristirahat di tangannya hari itu berakhir di rumah sakit Cardenaz dalam keadaan yang sangat berbeza.

"Dia mempunyai sayap yang cedera, " kata Cardenaz. "Saya tidak tahu sama ada dia terbang ke tingkap atau apa, tetapi dia berada di luar rumah saya, di dinding, semacam berputar di bulatan."

Dia mengambil burung yang habis dan memeriksa dengan teliti.

"Sayap mereka hampir seperti plastik, " katanya. "Mereka telus, beberapa orang telah patah, jadi dia tidak dapat terbang."

Cardenaz tidak meletakkan sebarang makanan untuk seekor burung kolibri. Hanya bunga. Dan mereka datang berbondong-bondong. (Foto: Michael Cardenaz)

Selepas bercakap dengan beberapa sahabat yang bekerja dalam penyelamatan hidupan liar, Cardenaz memutuskan untuk mengurus selebaran jatuh kembali ke kesihatan. Ia mengambil masa dan banyak air gula. Tetapi akhirnya, sayap hummingbird meleleh lagi, memperbaiki kerosakan tersebut.

Akhirnya, burung itu kembali ke udara. Tetapi bukannya menjenguk ke padang rumput yang lebih banyak, bekas pesakit itu memutuskan bahawa dia suka harta Cardenaz dengan baik. Terutama dengan tangan besar yang besar itu sentiasa bersedia untuk menawarkan penangguhan lembut dari dunia.

Burung itu, yang dinamakan Buzz, digantung di sekitar rumah - dan khususnya Cardenaz - sepanjang musim panas. Kemudian Buzz memulakan penghijrahannya beratus kilometer ke selatan ke iklim yang lebih hangat.

Cardenaz menganggap dia tidak akan melihat sahabatnya lagi. Tetapi musim bunga yang akan datang, Buzz mengejutkannya di jalan masuknya.

Kelompok Selatan tidak mempunyai apa-apa tentang kehangatan hati lelaki ini.

"Atas sebab tertentu, haiwan tertarik kepada saya, " katanya. "Saya telah menyelamatkan tupai, rubah, arnab, rusa - anda namakannya."

"Semua orang memanggil saya Doktor Doolittle."

Tetapi sementara pesakit lain datang dan pergi, burung gagak kecil bernama Buzz hanya kembali ke kawan lamanya, tahun demi tahun.

"Sebenarnya, dia berada di rumah pagi ini di teras depan, " kata Cardenaz. "Dia menikmati bunga raya saya."

Ini adalah tahun keempat yang Buzz menunjukkan pada harta Grovetown. (Foto: Michael Cardenaz)

Mungkin tidak mudah untuk percaya bahawa seekor hummingbird akan kembali ke rumah manusia yang sama, kurang dari tangannya, selama empat tahun berturut-turut - melainkan anda tahu Cardenaz.

"Sesetengah orang memukul seekor anjing di jalan raya dan tidak berkedip mata, " katanya. "Tetapi polis - pekerja keselamatan awam pada umumnya - mempunyai keinginan untuk membantu bukan sahaja orang tetapi benda hidup pada umumnya. Saya rasa itulah di mana saya datang."

"Saya mungkin bukan lelaki yang anda fikir jururawat burung-burung, tetapi anda melihat mereka tidak berdaya dan anda mahu mendapatkannya kembali di kaki mereka."

Artikel Berkaitan