Shere Khan harimau Nuh Ark telah meninggal dunia

Shere Khan harimau - salah seorang anggota yang tersisa dari trio yang tidak mungkin kawan-kawan haiwan terbaik - telah meninggal dunia. Dia meninggal dunia dengan tempat terdekatnya.

Selama 15 tahun, kawan-kawannya menamakan Sanctuary Nuh di Locust Grove, Georgia, rumah. Ketiga-tiga makhluk yang membentuk singkatan binatang "BLT" - Baloo beruang, Leo singa, dan Shere Khan harimau - diselamatkan dari rumah seorang baron dadah di Atlanta semasa serbuan dadah. Mereka sangat malnutrisi bahawa tempat kudus adalah satu-satunya peluang untuk mereka sembuh.

"Kita boleh memisahkan mereka, tetapi kerana mereka datang sebagai sejenis keluarga, zoo itu memutuskan untuk menjaga mereka bersama, " kata Diane Smith, penolong pengarah Arkib Noah, kepada The Telegraph pada tahun 2009.

Digambarkan pada tahun 2015, 'BLT' mempunyai ikatan yang mendalam. (Foto: Sanctuary Arkib Nuh / Facebook)

Dalam tahun-tahun berikutnya, ketiga-tiga sahabat semakin hampir selepas bertahun-tahun menjejaki tahun-tahun awal sebagai cubs.

"Baloo, Leo dan Shere Khan makan, tidur, dan bermain bersama dan juga mencari dandanan dan kasih sayang antara satu sama lain, menggosok kepala dan menjilat masing-masing, " menurut laman web Nuh itu. "Bulan-bulan awal mereka yang mengerikan dalam kehidupan mengikat ketiga-tiganya bersama dan mereka benar-benar tidak dapat dipisahkan meskipun terdapat perbezaan yang jelas."

Tetapi apabila berlalunya masa dan masalah kesihatan timbul dengan usia, trio menjadi pasangan pada tahun 2016 apabila Leo meninggal dunia akibat beberapa tumor di hati. Kini dua tahun kemudian, Shere Khan telah mati di tangan pengasuh utamanya dengan Baloo yang berdekatan. Yang paling menonjol dari sekumpulan, Shere Khan diketahui bermain-main dengan teman-temannya dan juga mempelai mereka.

Noah's Ark mengumumkan pada awal Disember di laman Facebooknya bahawa kesihatan Shere Khan semakin merosot. Dia tidak makan dan minum seberapa banyak yang perlu dan lesu. Pasukan veterinar dan penjaga sedang mengawasi dia sepanjang waktu manakala Baloo tinggal berdekatan untuk menghibur temannya.

Tempat kudus mengatakan Shere Khan sentiasa menjadi orang yang paling mencintai. (Foto: Tempat Perlindungan Haiwan Nuh)

"Kami mempunyai rancangan bereavement di tempat untuk Baloo dan akan mengawasi dia dengan teliti untuk memastikan bahawa kehilangan saudara terakhirnya tidak mengambil tol yang buruk terhadap kesihatannya, " tulis tempat suci itu di Facebook. "Dia bersama Shere Khan pagi ini setiap langkah dan akan hadir untuk pengebumiannya, sama seperti dia dikebumikan di Leo."

Ahli-ahli kakitangan terasa goyah akibat kehilangan penduduk lama mereka.

Allison Hedgecoth, pengurus peternakan untuk Arkib Nuh, berkata, "Saya tahu ia adalah perkara yang betul untuk dilakukan, tetapi saya masih patah hati dan tidak boleh bayangkan tidak melihatnya setiap hari."

Artikel Berkaitan