Spesies heron ini menggunakan alat untuk menangkap ikan

Terdapat banyak spesies burung yang unggul di menangkap ikan, tetapi terdapat sangat sedikit yang cukup pandai menggunakan alat untuk menangkap mangsanya. Pucung hijau adalah salah satu spesies yang diketahui mengenakan alat untuk menangkap ikan.

Menurut Cornell Lab of Ornithology, "The Green Heron adalah salah satu alat di dunia yang menggunakan spesies burung. Ia menghasilkan umpan memancing dengan kerak roti, serangga, cacing tanah, ranting, bulu, dan benda lain, menjatuhkan mereka di permukaan air untuk menarik ikan kecil. "

Betapa betul-betul heron memikirkan cara menggunakan umpan sebenarnya masih sedikit misteri, kerana tingkah laku itu nampaknya muncul pada individu secara bebas. Ini adalah tingkah laku yang sangat jarang berlaku dan bukan tingkah laku yang diluluskan dari burung ke burung.

Dakota McCoy menulis, "[P] membasmi seluruh dunia, Newtons dan Einsteins Green Herons secara bebas datang dengan idea memancing menggunakan umpan - seperti beberapa nenek moyang manusia kita di kawasan yang berbeza secara bebas datang dengan idea menggunakan tulisan, dan pertanian.Bagaimana suatu tingkah laku yang kognitif kompleks seperti umpan, atau tulisan, pergi daripada menjadi pengecualian luas spesies untuk menjadi peraturan seluruh spesies? Mari kita perhatikan gembong hijau yang comel dan bijak.Mungkin mereka ' akan memberi kita beberapa jawapan. "

Pelayan hijau remaja muda ini melakukan perkara-perkara dengan cara yang lama dengan memerhati ikan dan memukul pada masa yang tepat. Tetapi mungkin kerana dia tumbuh yang lain, dia akan memikirkan ada cara yang lebih bijak untuk mendapatkan pekerjaan itu.

Adakah anda mahu foto anda dipaparkan sebagai Photo of the Day? Sertai kumpulan Flickr kami dan tambahkan foto anda ke kolam renang!

* * *

Jaymi Heimbuch adalah seorang penulis dan jurugambar di Mother Nature Network. Ikuti dia di Twitter, Google+ dan Facebook.

Artikel Berkaitan